آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران مانع فعالیت بازرسان نشود

نماینده ایران در آژانس می‌گوید بازرس آژانس به دلایل امنیتی اخراج شد

جکی ولکات، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ۱۵ آوریل ۲۰۱۹- ALEX HALADA / AFP

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هسته‌ای امروز درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران تشکیل جلسه داد؛ جلسه‌ای که تحت تاثیر ماجرای اخراج یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای بود. 

اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام اعلام کرد که «این اتحادیه به حرفه‌ای بودن و عدالت بازرسی‌های آژانس اطمینان دارد و از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که طبق تعهدات خود و طبق قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اختیار عمل را به بازرسان بدهد تا آن‌ها وظایف خود را انجام دهند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفته «از اخراج بازرس آژانس بسیار نگران شده است» و تاکید کرده است که «اروپا از ایران می‌خواهد اطمینان دهد که در آینده از وقوع دوباره چنین چیزی جلوگیری خواهد کرد».

همچنین جکی ولکات، نماینده آمریکا در آژانس، نیز اقدام ایران را درخصوص اخراج بازرس آژانس محکوم کرده و گفته که «این حرکت یک اقدام تحریک‌کننده و غیر قابل قبول است که تبعات زیادی برای جمهوری اسلامی به دنبال خواهد داشت».

از سوی دیگر «کاظم غریب‌آبادی» نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا مدعی شده که «دستگاه‌های امنیتی در نطنز درباره وجود مواد خطرناکی که همراه بازرس آژانس بوده هشدار داده بودند و آزمایش‌ها نیز نشان از مواد «منفجره نیترات» داشته است».

نماینده جمهوری اسلامی در آژانس گفته است که «وقتی بازرس موردنظر در نظنز بوده است دستگاه‌های آشکارساز کشف و شناسایی کردند که این بازرس می‌تواند مواد خطرناکی همراه خود داشته باشد، آن هم نه تنها یک بار، بلکه در محیط‌های مختلف از این وسایل استفاده شد. حتی از کیف دستی این فرد آزمایش شد که آنجا هم هشدار داد».

آقای غریب‌آبادی تاکید کرده که «با توجه به سوابق خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای‌ ایران به هیچ وجه امنیت ملی و ایمنی تاسیسات هسته‌ای‌ را مورد مصالحه قرار نمی‌دهیم». او گفته است که در نشست شورای حکام تمامی اتفاقات و جزئیات «از لحظه ورود بازرس موردنظر تا خروج او از کشور» را ارائه کرده است. وی در جلسه شورای حکام و با استناد به گزارش خود و تاکید به دغدغه امنیتی مقامات جمهوری اسلامی، ادعا کرده است که «حقوق و قوانین بازرسان» را نقض نشده است. 

روز گذشته بود که سازمان انرژی هسته‌ای ایران با انتشار بیانیه‌ای به ماجرای اخراج بازرس آژانس از ایران واکنش نشان داد. اتفاقی که پس از سال ۲۰۱۵ برای اولین بار است که رخ می‌دهد. در بیانیه سازمان انرژی هسته‌ای آمده است: ««بر اساس اعلام بخش حفاظت سایت، هنگام ورود این خانم بازرس، تجهیزات کنترلی علامت هشدار را نشان داده است و به همین دلیل ضمن کنترل وسایل همراه بازرس، از ورود او به سایت جلوگیری شده و مراتب امر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس شد و از طرف جمهوری اسلامی ایران به آژانس اعلام می‌شود که پذیرش قبلی این بازرس لغو شده تلقی می‌ شود.»

بیشتر از