تصاویر خیره‌کننده کاوشگر لوسی ناسا از زمین و ماه منتشر شد

لوسی که ۱۶ اکتبر ۲۰۲۱ پرتاب شد، نخستین ماموریت ناسا به سیارک‌های تروجان مشتری است

لوسی دوربین‌های خود را به روی ماه تنظیم کرد و تصاویری با جزئیات بیشتر از ماه را از فاصله نزدیک‌تر ثبت کرد - NASA

[کاوشگر] ماموریت لوسی ناسا ۱۶ اکتبر در قالب بخشی از سفر چند ساله خود به منظور بازدید از سیارک‌های تروجان مشتری، از کنار زمین عبور کرد و از خانه [زمین] تعدادی عکس گرفت تا در سفر طولانی خود به اعماق فضا همراه داشته باشد.

ناسا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، چند تصویر منتشر کرد که دوربین‌های لوسی هنگام عبور از فاصله ۲۲۴ مایلی (۳۶۰ کیلومتری) زمین- پایین‌تر از مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی- از زمین و ماه گرفته بودند. این فرصت به اپراتورها امکان داد تا دوربین‌های فضاپیما را برای گرفتن نماهای جدیدی از منزلگاه [زمین] برای انسان‌هایی که روی زمین گیر افتاده‌اند، تنظیم کنند.

لوسی نخستین تصویر از دو عکس زمین را روز ۱۳ اکتبر گرفت، در حالی که کماکان ۸۹۰ هزار مایل (حدود ۱.۵ میلیون کیلومتر) از سیاره ما فاصله داشت و تصویری از زمین کوچک و شبیه به یک تیله‌ شیشه‌ای را که در تاریکی فضا شناور است، ثبت کرد.

بر اساس یک پست وبلاگ ناسا، این فضاپیما دومین تصویر از زمین را ۱۵ اکتبر، این بار از فاصله ۳۸۰ هزار مایلی (حدود ۶۰۰ هزار کیلومتری) گرفت که در آن هادار اتیوپی، در آفریقا، به‌وضوح قابل مشاهده است. هادار منطقه‌ای است که در سال ۱۹۷۴ اسکلت فسیل‌شده ۳.۲ میلیون ساله یک زن جنوبی‌کپی عفاری (Australopithecus afarensis)، یکی از اجداد انسان، در آن کشف شد. این اسکلت با نام لوسی، [دلیل] نامگذاری فضاپیمای لوسی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوسی همچنین دوربین‌های خود را به روی ماه تنظیم کرد و به نسبت تصاویری که در جریان پرواز از نزدیک به زمین خود [از ماه] منتشر کرد، تصاویری با جزئیات بیشتر [از ماه] را از ارتفاع پایین‌تر [نزدیک‌تر] ثبت کرد.

یک تصویر خیره‌کننده عرض ماه و مرز بین روز و شب ماه را نشان می‌دهد و مجموعه عکس‌های کنار همی است که از پنج نوردهی مختلف در زمانی که لوسی حدود ۱۴۰ هزار مایل (حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر) از ماه فاصله داشت، گرفته شده است. پایین تصویر، ارتفاعات جنوبی ماه را نمایان می‌کند؛ در حالی که در بالا، دریای رگبارها (Mare Imbrium)، یک دریاچه برخوردی باستانی که زمانی پر از گدازه بود، نمایان می‌شود.

ناسا همچنین یک تصویر واحد از دریای رگبارها و یک تصویر واحد دیگر از ارتفاعات مرکزی ماه منتشر کرد که مورد دوم، زمانی ثبت شد که لوسی حدود ۱۶۰ هزار مایلی (۲۵۰ هزار کیلومتری) از ماه بود.

لوسی که ۱۶ اکتبر ۲۰۲۱ پرتاب شد، نخستین ماموریت ناسا به سیارک‌های تروجان مشتری است؛ دو گروه از سنگ‌های فضایی که با این سیاره بزرگ مدار مشترکی دارند اما ۶۰ درجه جلوتر یا پشت این غول گازی در فضا حرکت می‌کنند.

پرواز از نزدیک لوسی [به سوی زمین]، نخستین مانور از سه مانور مشابهی بود که این فضاپیما از آن برای رسیدن به سرعت [لازم] برای بازدید از تروجان‌های مشتری استفاده می‌کند. این فضاپیما در سال ۲۰۲۴، پیش از اینکه بالاخره راهی اعماق فضا شود، پرواز از نزدیک دیگری [به سوی] سیاره ما انجام خواهد داد. این [کاوشگر] که [عملیات اصلی‌اش] در سال ۲۰۲۷ شروع می‌شود، از چهار سیارک پیشرو در گروه تروجان‌های مشتری بازدید خواهد کرد و در سال ۲۰۳۱، دوباره از کنار زمین عبور می‌کند تا برای بازدید از گروه دنباله تروجان‌های مشتری در سال ۲۰۳۳ دور بزند و پرتاب شود.

© The Independent

بیشتر از علوم