درخواست آمریکا و آلبانی برای رسیدگی به نقض حقوق بشر در ایران

چهارشنبه هفته آینده شورای امنیت سازمان ملل جلسه‌ای غیررسمی برگزار می‌کند تا موضوع نقض حقوق بشر در ایران را مورد بررسی قرار دهد

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده آمریکا قصد دارد هفته آینده موضوع سرکوب‌ِ موج اخیر اعتراضات خیابانی مردم ایران به‌وسیله نظام جمهوری اسلامی را در کانون توجه سازمان ملل متحد قرار دهد. این خبرگزاری در گزارشی که روز جمعه، ۶ آبان ۱۴۰۱، منتشر کرد نوشت دولت آمریکا در پی یافتن راه‌هایی است تا در مورد مسئله نقض حقوق بشر در ایران تحقیقاتی «مستقل و معتبر» صورت بگیرد.

به‌نقل از خبرگزاری رویترز، دولت‌های آمریکا و آلبانی چهارشنبه هفته آینده جلسه‌ای غیر رسمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار خواهند کرد که شیرین عبادی، وکیل سابق دادگستری و برنده جایزه صلح نوبل، و نازنین بنیادی، بازیگر ایرانی – آمریکایی، نیز در آن حضور خواهند داشت و در ارتباط با مسئله نقض حقوق بشر در ایران توضیحاتی به نمایندگان کشورهای حاضر در این جلسه ارائه خواهند داد.

دولت‌های آلبانی و آمریکا در متنی که در تشریح ضرورت این جلسه منتشر کرده‌اند، چنین نوشته‌اند:«این نشست سرکوب مداوم زنان و دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی را برجسته خواهد کرد و این فرصت‌ها را به‌منظور ارتقای سطح تحقیقات معتبر و مستقل در مورد نقض حقوق بشر و آزارهای اعمال شده از سوی دولت ایران، به رسمیت می‌شناسد.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز با انتشار توییتی در حساب کاربری‌اش اعلام کرد ایالات متحده آمریکا با همکاری شرکای خود به اقداماتی دست خواهد زد تا سازمان ملل متحد به‌سوی پاسخگو کردن جمهوری اسلامی در قبال خشونت‌هایی که علیه مردم ایران، خاصه زنان ایرانی، اعمال می‌کند پاسخگو شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، نیز با برگزاری نشستی خبری در روز پنجشنبه به موضوع نقض گسترده حقوق بشر در ایران پرداخت. او در این نشست خبری «بی‌رحمی» نظام جمهوری اسلامی در سرکوب مردم معترض ایران را محکوم کرد و خواستار طراحی سازوکاری بین‌المللی شد تا چندوچون جان باختن معترضان را مورد تحقیق و بررسی قرار دهد.

جاوید رحمان در بخشی از سخنانش در این نشست خبری گفت مردم ایران در پی دستیابی به عدالت‌اند و آنها را «قربانی خشونت و سرکوب دولتی» توصیف کرد. او همچنین جمهوری اسلامی را یک حکومت «غیرپاسخگو» دانست و از این جهت خواستار طراحی سازوکاری بین‌المللی شد تا به‌صورت مستقل به بررسی خشونت‌های دولتی اعمال شده بر مردم معترض ایران بپردازد.

این گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در ادامه سخنانش گفت:«از اواسط ماه سپتامبر، و آغاز این موج از اعتراضات [در ایران]، دست‌کم ۲۵۰ تن، از جمله ۲۵ کودک، کشته شده‌اند.»آغاز  جاوید رحمان همچنین در ارتباط با این رقم تاکید کرد که چنین برآوردی از شمار جان‌باختگان موج اخیر تظاهرات ضد حکومتی در ایران، برآوردی «محافظه‌کارانه» به‌حساب می‌آید و «بدون شک» رقم واقعی جان‌باختگان به‌مراتب بیش از این تعداد است.

حالا دولت‌های آمریکا و آلبانی در متنی که نوشته‌اند تاکید می‌کنند فشار بر نظام جمهوری اسلامی از این جهت اهمیت دارد که استفاده از زور علیه «مدافعان حقوق بشر» و همچنین اقدام برای «ترور و ربودن مخالفان» از سوی حکومت ایران «نقض قوانین بین‌المللی» به‌حساب می‌آید.

از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا و آلبانی جزو کشورهایی محسوب می‌شوند که اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی منافع مردم ساکن این کشورها را نیز به خطر انداخته است.

به‌عنوان مثال کریستوفر ری، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، در نیمه نخست خرداد ماه امسال اعلام کرد هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی حمله‌ای را به بیمارستان کودکان در بوستون طراحی کرده بودند که در صورت موفقیت‌آمیز بودنش، کودکان بستری در این بیمارستان را با خطر جانی مواجه می‌کرد؛ حمله‌ای که رئیس اف‌بی‌آی از آن به عنوان «یکی از نفرت‌انگیزترین حملات سایبری» یاد کرد.

جمهوری اسلامی همچنین در تابستان سال جاری دو حمله سایبری به زیرساخت‌های دولت آلبانی انجام که خسارت‌هایی به‌وجود آورد و در عین‌حال موجب شد تا این کشور روابط دیپلماتیکش با حکومت ایران را قطع کند.