یک چوپان در پنجشیر و یک دادستان در کابل به دست طالبان کشته شدند

تصویر جسد غلام ایشان نشان می‌دهد که او به سختی شکنجه شده است

غلام ایشان از فقیرترین باشندگان شهرستان دره، در استان  پنجشیر بود-ایندیپندینت فارسی

منابع آگاه در کابل از قتل یک دادستان خبر دادند. منابع آگاه گفتند که گل آغا روز جمعه ششم آبان در کابل بر اثر انفجار خودرو جان باخت. خانواده گل آغا گفتند که او چند بار به‌دست طالبان بازداشت و از کار نیز برکنار شده بود. خانواده این دادستان معتقدند که طالبان او را کشته است.

در همین حال، منابع محلی در پنجشیر از جان باختن یک چوپان بر اثر شکنجه خبر دادند. منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند که غلام ایشان سه روز پیش در منطقه «تنگنا» دره عبدالله خیل هنگامی که برای پیدا کردن دام‌هایش به ارتفاعات رفته بود، به‌دست طالبان بازداشت شد و خانواده‌اش روز جمعه ششم آبان جسدش را به خاک سپردند.

منابع آگاه افزودند که خانواده غلام ایشان که در جست‌وجوی او بودند، روز جمعه ششم آبان، جسد او را ساعت ۱۰ صبح از زندان دشتک تحویل گرفتند.

تصویری که از جسد غلام ایشان به ایندیپندنت فارسی رسیده است نشان می‌دهد که او به‌شدت شکنجه شده و کمر، زانوها، شانه‌ها و بازوهایش زیر شکنجه کبود و دستانش سیاه و متورم شده‌اند، چند ناخن دستش کشیده و چند ناخنش سیاه شده است و چند نقطه در زانوها و ساق پاهایش سوراخ و زخمی شده‌اند.

منابع محلی روز سه‌شنبه سوم آبان از پنجشیر گزارش دادند که طالبان سه تن از ساکنان عبدالله‌خیل را که برای پیدا کردن دام‌هایشان به  کوه‌ رفته بودند، بازداشت کرده‌اند. این سه نفر نور‌محمد راننده، غلام ایشان دامدار و شیرآغا یکی دیگر از دامداران استان پنجشیر بودند. منابع محلی گفتند که نور محمد نعیمی، راننده تاکسی زیر شکنجه شدید همان روز جان باخت، اما طالبان گفتند که غلام ایشان بیهوش است و در مرکز فوریت‌های پزشکی بیمارستانی در عنابه پنجشیر بستری است.

این سه تن از فقیرترین ساکنان روستای «منجنستو» شهرستان عبدالله خیل بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانواده غلام ایشان به ایندیپندنت فارسی گفتند که او نیز همان روز نخست بازداشت در زندان دشتک در پنجشیر جان باخته بود، اما طالبان به آنان دروغ گفتند و جسدش را روز جمعه تحویل  دادند.

منابع آگاه گفتند که این سه تن از فرمانده نظامی طالبان در دره پنجشیر نامه گرفته بودند و برای پیدا کردن دام‌هایشان مجور داشتند، اما طالبان آنان را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت بازداشت و شکنجه کردند.

در یک سال گذشته که طالبان بر پنجشیر تسلط دارند صدها تن از ساکنان این منطقه به اتهام همکاری با جبهه مقاومت بازداشت و شکنجه شده‌اند. ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در آخرین گزارش خود که پس از یک سفر ۱۲ روزه به افغانستان منتشر کرد، به مجمع عمومی سازمان ملل گفت که قتل، بازداشت، شکنجه و سرکوب مردم به‌دست طالبان در افغانستان به‌ویژه در پنجشیر ادامه دارد.

او گفت: طالبان دامداران و کشاورزان را در پنجشیر بازداشت می‌کنند و به قتل می‌رسانند و زندگی عادی مردم را از آنان گرفته‌اند.

 

بیشتر از جهان