مردم کویت در اعتراض به فساد به خیابان آمدند

نرخ بیکاری و تورم در کویت زیر ۲ درصد است

معترضان در مقابل مجلس کویت/Yasser Al-Zayyat / AFP

چهارشنبه شب، صدها نفر از معترضان کویتی به خیابان آمدند و با تجمع در مقابل مجلس این کشور به عدم تمایل دولت برای مقابله با فساد اعتراض کردند.

چنین اعتراض‌هایی در کویت در مقایسه با دیگر کشورهای عربی کم‌سابقه‌تر است و می‌تواند بحران سیاسی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معترضان خواستار کناره‌گیری مرزوق الغانم از ریاست مجلس هستند.

مردم شعار می‌دادند:«استعفا بده، ‌استعفا بده،‌ مردم تو را نمی‌خواهند».

به گزارش این خبرگزاری فرانسوی رئیس مجلس کویت یکی از چهره‌هایی است که از سوی برخی قانونگذاران به فساد متهم شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که صالح ملا، نماینده سابق مجلس مردم را برای این تجمع که با مجوز انجام شد، دعوت کرده بود.

شعار این تظاهرات «بس است!» تعیین شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته ملا پیام این تظاهرات این است که مردم از فساد ناراضی هستند.

اعتراض به فساد در کویت در حالی است که در یک ماه گذشته عراق و لبنان نیز صحنه اعتراض‌های گسترده مردمی به فساد حکومتی بوده است.

کویت باوجود مساحت کم، یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان به شمار می‌رود و حجم ذخایر نفتی آن حدود ۱۰۲ میلیارد بشکه برآورد می‌شود که ۶ درصد کل منابع نفت در جهان است.

مقامات کویت قصد دارند تا سال ۲۰۲۰، تولید نفت را به چهار میلیون بشکه در روز افزایش دهند. درآمد نفتی نیمی از تولید ناخالص داخلی و ۹۲ درصد صادرات و هچنین ۹۰ درصد درآمد دولت را تشکیل می‌دهد.

کویت در سال ۲۰۱۵ به دلیل کاهش بهای نفت برای نخستین بار در دهه گذشته دچار کسری بودجه شد و مقامات ناگزیر یارانه‌های سوخت را کاهش دادند که اعتراض مردم را به دنبال داشت.

با این حال نرخ بیکاری در این کشور ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری، در سال ۲۰۱۷، یک درصد و برای سال آینده میلادی حدود ۱.۹۹ درصد برآورده می‌شود. کویت در بین کشورهای جهان یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها را دارد.

اغلب گزارش‌ها حاکی از آن است که در کویت جمعیت زیر خط فقر وجود ندارد یا تعداد افراد فقیر بسیار اندک است. نرخ تورم نیز بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹ به طور متوسط ۰.۲۵ درصد بوده است.

بالاترین نرخ تورم در این کشور مربوط به سال ۲۰۰۷ اس که به ۲.۲۰ درصد رسید. سال ۲۰۰۵ هم نرخ تورم در کویت ۰.۸۰ درصد بود که پایین ترین میزان در دو دهه اخیر بوده است.