پوتین درباره حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرد

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: گروه‌های تروریستی برای ایجاد پایگاه در آسیای میانه تلاش می‌کنند

در روزهای اخیر روسای جمهور روسیه، ازبکستان، تاجیکستان و ایران در مورد اوضاع امنیتی افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند- AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه یک‌بار دیگر نگرانی‌اش را درباره حضور داعش، القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه به‌ویژه در افغانستان ابراز کرد.

خبرگزاری تاس گزارش داد، ولادیمیر پوتین روز ۲۶ اکتبر در پنجاه و یکمین نشست مسئولان امنیتی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع درباره تهدید داعش، القاعده و سایر گروه‌های تروریستی در روسیه و کشورهای آسیای میانه ابراز نگرانی کرد و گفت: داعش و دیگر گروه‌های تروریستی برای نفوذ به کشورهای آسیای میانه تلاش‌ می‌کنند.

ولادیمیر پوتین افزود: این گروه‌های تروریستی مخفیانه برای ایجاد پایگاه در کشورهای آسیای میانه تلاش می‌کنند.

پوتین همچنین گفت که تمرکز گروه‌های شبه‌نظامی تروریستی در افغانستان به‌ویژه در مرز با کشورهای آسیای میانه، خطر قطعی حمله به منطقه را در پی دارد.

ولادیمیر پوتین در این نشست گفت: تاکنون کشورهای مشترک‌المنافع با چنین خطری روبرو نشده‌اند.

پوتین تاکید کرد که هدف مشترک این کشورها محافظت از مردم، تقویت ثبات و صلح در منطقه است. رئیس‌جمهوری روسیه بر این باور است که برای دستیابی به این اهداف، بسیج همه نیروها و ابزارها مهم‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای اخیر روسای جمهور روسیه، ازبکستان، تاجیکستان و ایران در مورد اوضاع امنیتی افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

این چندمین بار است که رئیس‌جمهوری روسیه نگرانی‌اش را در مورد حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز می‌کند و درباره تهدید این گروه‌ها برای کشورهای منطقه و آسیای میانه صحبت می‌کند.

پوتین چند روز پیش افغانستان را پر‌چالش‌ترین کشور منطقه اعلام کرد. او در ششمین نشست سیکا یا تعامل و اعتمادسازی در آسیا از حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان انتقاد کرد و گفت: آمریکا پس از ۲۰ سال حضور در افغانستان نتوانست مشکلات تروریستی و امنیتی این کشور را حل کند. امام علی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان نیز هفته گذشته بر ایجاد یک کمربند امنیتی در اطراف افغانستان تاکید کرد و گفت که تروریست‌ها تلاش می‌کنند از مرزها بگذرند. او افزود که هزاران بمب‌گذار انتحاری در افغانستان آموزش می‌بینند.

 

بیشتر از جهان