پوتين: دهه آینده احتمالا خطرناک‌ترین دهه پس از جنگ جهانی دوم خواهد بود

پوتین، آمریکا را متهم کرد که در پی سلطه‌گری است و چیزی برای ارائه به جهان ندارد

SERGEI GUNEYEV / SPUTNIK / AFP

ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوری روسيه، روز پنجشنبه ۲۷ اکتبر پيش‌بينی کرد دهه آینده «خطرناک‌ترين» زمان از پايان جنگ جهانی دوم خواهد بود.

پوتین در گفته‌هایی که در بسیاری از رسانه‌ها بازتاب یافته است، گفت: «احتمالا دهه آینده، خطرناک‌ترین، پیش‌بینی‌ نشدنی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین دهه پس از پایان جنگ جهانی دوم خواهد بود.»

پوتین در نشست سالانه باشگاه گفت‌وگوی بین‌المللی والدی اعلام کرد که وضعیت کنونی جهانی «تا حدودی انقلابی» است. پوتین همچنین گفت که باید از میراث روسیه استفاده کرد و او نکاتی مثبت در روسیه تزاری و اتحاد شوروی می‌بیند.

پوتین، آمریکا را متهم کرد که در پی سلطه‌گری است و چیزی برای ارائه به جهان ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این نشست همچنین گفت روابط روسيه با چين در «سطح بی‌سابقه‌ای» قرار دارد. او شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین را «دوست صمیمی» نامید.

مسکو و پکن درست چند روز پيش از آن‌که روسيه در ماه فوريه حمله خود به اوکراین را با عنوان «عمليات نظامی ويژه» آغاز کند، توافق مشارکت بدون محدودیت را امضا کردند. روسیه در پی ایجاد روابط سیاسی و اقتصادی نزدیک‌تر با چین در برابر تحریم‌های غرب بوده است. پوتین روز پنجشنبه گفت تایوان را بخشی جدانشدنی از خاک چین می‌داند و به نظر او بازدید نمایندگان آمریکا از این جزیره تحریک‌کننده است.

روسيه از زمان امضای این توافق با چین، سطح تهاجمش به اوکراين را افزایش داده است. پوتين همچنين تهدیدهای اتمی‌اش را بیشتر کرده است و به ایجاد این ترس منجر شده که احتمال دارد روسیه از سلاح اتمی تاکتيکی استفاده کند.

دیدگاه‌های پوتين کمتر از يک روز پس از آن منتشر می‌شود که ارتش روسیه روز چهارشنبه چندين آزمايش موشک بالیستيک بین‌قاره‌ای (آی. سی. بی. ام.) را به پايان رساند. روسیه موشک‌های پرتاب شده از زمین و هوا و از زیردریایی را در رزمایش «گروم» آزمایش کرد. هر یک از این موشک‌ها توانایی حمل یک کلاهک هسته‌ای را دارند.

مقام‌های روسيه، اوکراين را متهم کرده‌اند که قصد دارد از يک «بمب کثيف» در داخل مرزهای خود استفاده کند، ادعایی که اوکراين و متحدان غربی‌اش از آن به‌عنوان بهانه پوتين برای بالا بردن بيشتر سطح درگيری‌ها نام می‌برند.

بمب کثیف یک وسیله انفجاری معمولی است که با مواد رادیواکتیو ترکیب شده تا محل انفجار را با این مواد آلوده کند.

بنا به گزارش‌ها، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت گفته است: «ما استفاده از بمب کثیف به‌دست رژیم کی‌یف را اقدامی تروریستی هسته‌ای خواهیم خواند.»

آمریکا، فرانسه و بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای این اتهام‌ها را رد کردند و آن‌ها را نادرست خواندند.