دویدن خطر مرگ را به طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد

حتی اندکی دویدن، مثلاً ۵۰ دقیقه در هفته یا کم‌تر و با سرعت کم نیز منفعت‌هایی دارد

istock

طبق تحقیقی که درباره بیش از ۲۳۰ هزار نفر انجام گرفته دویدن به هر مقدار که باشد خطر مرگ را به طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

طبق تحلیل جدیدی که روی ۱۴ بررسی جداگانه در باره روند سلامت افرادی طی چند سال و در مواردی طی چند دهه انجام گرفته است دویدن به هر مدتی که باشد در قیاس با ندویدن، خطر مرگ مردان و زنان بر اثر تمامی عوامل را ۲۷ درصد کاهش می‌دهد.

در این تحقیق که در مجله پزشکی ورزش بریتانیا چاپ شده است نتوانسته‌اند ثابت کنند که دویدن به طور مستقیم عمر میانگین را افزایش می‌دهد ولی نتایج آن شواهد مفید بودن ورزش برای بهداشت عموم را تقویت کرد.

کارشناسان دانشگاه ویکتوریای ملبورن مطالعات قبلی در مورد پیوند بین دویدن یا نرم دویدن و خطر مرگ ناشی از هر علتی، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را بررسی کردند.

دراین ۱۴ تحقیق ۲۳۲ هزار و ۱۴۹ نفر حضور داشتند که وضعیت سلامت‌شان را به مدت ۵ تا ۳۵ سال رصد کرده بودند. طی مدت این تحقیق ۲۵ هزار و ۹۵۱ نفر هم فوت کردند.

دویدن افزون بر آن که خاطر مرگ ناشی از تمام عوامل را کاهش می‌دهد خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی را ۳۰ درصد و خطر مرگ بر اثر سرطان را ۲۳ درصد کاهش می‌دهد.

حتی اندکی دویدن مثلاً ۵۰ دقیقه در هفته یا کم‌تر و با سرعت کم نیز منفعت‌هایی دارد.

طبق این بررسی ارزیابی شده توسط همتایان، دویدن حتی اگر کم‌تر از میزان توصیه شده باشد خطر مرگ را کاهش می‌دهد. اما این محققان همچنین هشدار دادند که افزایش مدت دویدن باعث نمی‌شود تا  خطر مرگ به میزان بیش‌تری کاهش یابد.

زلیژکو پدیسیچ دانشیار دانشگاه و نویسنده اصلی این بررسی  می‌گوید: «افزایش میزان شرکت در فعالیت دویدن به هر مقدار هم که باشد احتمالاً به طور چشم‌گیری سلامت و عمر مردم را افزایش می‌دهد.»

«دویدن هر مقدار که باشد حتی هفته‌ای یک بار هم که باشد از ندویدن بهتر است.»

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی