رای‌دهندگان آمریکایی از تغییر و پیچیدگی می‌هراسند

بیمه پزشکی همواره مهم‌ترین مساله رای‌دهندگان آمریکایی بوده

،سخنرانی الیزابت وارن در تاریخ یکم ژوئن سال 2019 در تئاتر وارفیلد سانفرانسیسکو، ایالت کالیفرنیا  MIIKKA SKAFFARI / GETTY IMAGES 

الیزابت وارن برای همه چیز برنامه دارد. او می‌خواهد بیمه سراسری برقرار کرده و از دست بیمه‌های خصوصی کاملا خلاص شود. به او حمله شد که چرا توضیح نمی‌دهد پول آن را از کجا فراهم خواهد کرد. کارگزاران وی شدیدا روی این سیاست کار کردند تا رقم آن را مشخص کنند: ۲۰ تریلیون دلار. او حامی شهریه رایگان دانشگاه، نگهداری سراسری از کودکان، تجزیه کردن بانک‌های بزرگ، تجزیه کردن شرکت‌های فناوری غول‌آسا، ممنوعیت استخراج نفت از طریق شکست در زمین و تغییراتی بنیادی برای سازمان‌دهی اقتصاد، مدیریت شرکت‌ها و نقش دولت در برنامه‌ریزی اقتصادی است.

تمام این‌ها طرح‌هایی جالب هستند ولی مشهور است که رای‌دهندگان آمریکایی از تغییر و پیچیدگی می‌هراسند.

برای اطمینان خاطر، خانم وارن تمام موضوعات اصلی در اقتصاد آمریکا را مشخص کرده است ولی برنامه‌های او اگر جدا جدا در نظر گرفته شوند به طور عمده پیش از این امتحان نشده، خیلی گران بوده و برای سیاست آمریکا خیلی زود و زیاد هستند. اگر با هم در نظر گرفته شوند که آنگاه مانیفیست مشهور حزب کارگر بریتانیا در سال ۱۹۸۳ نوشته جرالد کافمن را روسفید خواهند کرد که «طولانی‌ترین یادداشت خودکشی در تاریخ بود».

بیمه پزشکی همواره مهم‌ترین و حساس‌ترین مساله رای‌دهندگان آمریکایی بوده و خواهد بود. بیمه اوباما که نسبتا اصلاحی تدریجی بود و بیمه پزشکی را برای ده‌ها میلیون نفر به ارمغان آورد، دلیل اصلی شکست دموکرات‌ها در انتخابات سال ۲۰۱۰ بود که با قدرت‌گیری و رهبری جمهوری‌خواهان باعث شد دولت اوباما برای ۶ سال بعد همواره با بن‌بست روبه‌رو شود.

بیمه اوباما امروز محبوب است چرا که طرحی آشنا است. شکست نمایندگان جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۱۸ درواقع یک همه‌پرسی بود بر سر طرفداری دموکرات‌ها از بیمه اوباما در مقابل تلاش جمهوری‌خواهان برای لغو آن بدون ارائه هیچ پیشنهاد جایگزین قاطع و جامعی. 

اکنون به جناج چپ حزب دموکرات می‌پردازیم. این ترقی‌خواهان می‌خواهند بیمه اوباما را لغو کنند، بیمه‌ای که به‌رغم تلاش همیشگی دولت ترامپ برای انحلال آن، به خوبی به کار خود ادامه می‌دهد. الیزابت وارن و برنی سندرز، دو نامزد از سه نامزد برتر، می‌خواهند بیمه اوباما را با چیزی که ممکن است از بیمه بهداشتی ملی بریتانیا هم افراطی‌تر باشد جایگزین کنند، چرا که طرح ایشان از قرار معلوم بیمه خصوصی را به طور کامل منحل خواهد کرد.

این مساله می‌تواند موضوع جذاب یک سمینار دانشگاهی عالی باشد. نظام بیمه سراسری اروپایی به نظر می‌رسد خدمات پزشکی بهتری را به قیمت پایین‌تری فراهم می‌آورد. نظام‌های اروپایی مخارج را کنترل کرده و نظام خود را برای دهه‌های متوالی ادامه داده‌اند. چرا که بعد از جنگ جهانی دوم که بیشتر مردم بیمه پزشکی نداشتند، همه از نو شروع کردند و نظام‌های خویش را پایه ریختند. ایشان از هیچ‌، چیزی ساختند که اکنون به سنگ بستر نظام حمایت اجتماعی تبدیل شده است.

اما بیایید روراست باشیم: در ایالات متحده امکان ندارد اکثریت راضی شوند چیزی واقعی را با چیزی که نمی‌شناسند عوض کنند. از نظر سیاسی غیر ممکن است، گزینه‌ای غیرممکن که تنها راه را برای انتخاب مجدد فاسد‌ترین و نادان‌ترین رییس‌جمهور تاریخ ایالات متحده هموار خواهد کرد.

شاید آمریکاییان از بیمه پزشکی خود متنفر باشند ولی هرگز راضی نخواهند شد ناگهان به دامان بیمه سراسری پناه ببرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تغییر در نظام آمریکایی تدریجی است. برنامه‌های وارن و سندرز اما این‌گونه نیستند. آنها هیچ‌وقت مورد حمایت صدها هزار نفر از مردمی که در صنعت بیمه مشغول هستند، قرار نخواهند گرفت. آنها هرگز مورد حمایت دکترها و بیمارستان‌ها و شرکت‌های دارویی نخواهند بود. و کنگره که غرق در پول حاصل از صنعت بیمه است هرگز به چنین لوایحی رای نخواهد داد. اگر حزب دموکرات نامزدی را انتخاب کند که طرفدار بیمه سراسری رایگان است، کل انتخابات را قربانی طرحی انتزاعی خواهد کرد که تنها شاید بعد از سال‌ها بحث و گفتگو مورد پذیرش قرار گیرد.

باید خاطرنشان کنم که طرح‌هایی وجود دارد که ممکن است به خوبی کار کند، خدمات پزشکی بهتری را برای شهروندان فراهم آورد و در عین حال، اکثریت آمریکاییان را نترساند. یک گزینه دولتی ممکن است بتواند با بیمه‌های خصوصی رقابت کرده و پوشش بهتری را به قیمت پایین‌تری فراهم آورده و برنده بازار بیمه شود. دولت می‌تواند مقررات سودرسان به شرکت‌های داروسازی را منحل کند که در دوره بوش وضع شد و مذاکره برای تخفیف قیمت روی مقادیر عمده دارو را ممنوع می‌سازد و منجر به نتیجه غیرمنتظره‌ای شده که آمریکایی‌ها امروز بیش از هر ملت دیگری در دنیا باید برای داروهای مشابه پرداخت کنند. ایالت‌ها می‌توانند تشویق شوند تا بیمه پزشکی رایگان را برای افراد نسبتا فقیر فراهم آورند تا آنها فقط در اتاق‌های اورژانس به خدمات پزشکی دسترسی نداشته باشند که معمولا کافی و مطمئن نیز نیست.

اما اگر دموکرات‌ها برای طرح بیمه سراسری رایگان خودکشی کنند خود را بی‌دلیل قربانی می‌‌کنند چرا که برای کشور هم خطرناک است. مشهور است که الیزابت وارن می‌پرسد: «چه دلیلی برای نامزدی برای ریاست‌جمهوری وجود دارد جز پیگیری ایده‌های بزرگ؟» جواب ساده است: تا پیروز شد.

© The Independent