تغییرات اقلیمی تهدید زمین با پسماندهای فضایی را افزایش می‌دهد

برخورد با این پسماندها می‌تواند میلیاردها دلار خسارت به بار آورد و شاید انسان را از کاوش در سایر جهان‌ها باز دارد

به علت کاهش چگالی جو بر اثر افزایش میزان دی اکسید کربن، احتمال تصادف ماهواره‌ها با پسماندها بیشتر خواهد شد - Canva

طبق یافته‌های مطالعه‌ای جدید تغییر اقلیم عمر آلودگی‌های فضایی را افزایش می‌دهد.

طبق تحقیق جدید «پیمایش بریتانیا در قطب جنوب» (British Antarctic Survey ) به علت کاهش چگالی جو بر اثر افزایش میزان دی اکسید کربن، احتمال تصادف ماهواره‌ها با پسماندها بیشتر خواهد شد.

این امر موجب کاهش نیروی کششی وارده بر اجسامی می‌شود که در ارتفاع ۹۰ تا ۵۰۰ کیلومتری‌اند- طبق تعریف، «مدار پایین زمین» به هر جسمی در ارتفاع کمتر از دو هزار کیلومتر اطلاق می شود. برخورد با این اجسام ممکن است میلیاردها دلار خسارت به بار آورد و در بدترین حالت موجب شود انسان از کاوش در سایر جهان‌ها باز بماند.

انگرید کراسن محقق مستقل انجمن تحقیقات محیط زیست طبیعی در پیمایش بریتانیا در قطب جنوب با استفاده از شبیه‌سازی جو تا سال ۲۰۷۰ دریافت جو بالایی و میانی سردتر و در نتیجه چگالی آن کمتر شده است.

حتی اگر انسان‌ها میزان انتشار دی اکسید کربن را کاهش دهند،‌ متوسط میزان سرد شدن و چگالی جو بالایی دو برابر میزان قبلی آن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر کراسن می‌گوید: «تفاوتی که بین اقلیم جو بالایی در پنجاه سال اخیر و پیش‌بینی خودمان از وضعیت پنجاه سال آینده مشاهده کردیم بر اثر انتشار دی ‌اکسید کربن حادث می‌شود. درک و پیش‌بینی نحوه اثرگذاری تغییر اقلیم بر این مناطق خصوصا برای صنعت ماهواره‌سازی و سیاست‌گذارانی که استانداردهای این صنعت را تعیین می‌کنند اهمیتی فزاینده دارد.»

«پسماند‌های فضایی به علت وجود خطر تصادف به سرعت به مشکلی فزاینده در بهره‌برداری از ماهواره‌ها تبدیل می‌شود و کاهش طولانی‌مدت چگالی جو بالایی نیز به این مشکل دامن می‌زند. امیدوارم این تحقیق بتواند در انتخاب اقدام مناسب برای مهار مشکلات آلودگی فضایی و اطمینان از قابل استفاده ماندن جو بالایی در آینده موثر باشد.»

این تحقیق در نشریه نامه‌های تحقیقاتی زمین‌فیزیکی (Geophysical Research Letters) منتشر شده است.

طبق اعلام سازمان فضایی اروپا، بیش از ۳۰ هزار قطعه پسماند با قطر بیش از ۱۰ سانتی‌متر و یک میلیون پسماند بزرگتر از یک سانتی‌متر در مدار پایینی زمین شناسایی شده است. تا مارس ۲۰۲۱ حدود ۵ هزار ماهواره فعال و از دور خارج شده در مدار پایینی زمین وجود داشته است و از سال ۲۰۱۹ این رقم تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

کمیسیون ارتباطات فدرال (اف‌سی‌سی) اخیرا قانون جدیدی وضع کرد که طبق آن بهره‌برداران موظفند ماهواره‌ها را پنج سال پس از پایان ماموریتشان از مدار خارج کنند.

جسیکا روزنورسل رییس کمیسیون ارتباطات فدرال گفت: «هم‌اکنون هزاران تن پسماند در مدار زمین در هوا وجود دارد-و این میزان افزایش خواهد یافت. باید به این موضوع رسیدگی کنیم زیرا اگر نکنیم این زباله‌های فضایی می‌توانند فرصت‌های جدید را محدود کنند.»

البته هیو لوییس پروفسور فضانوردی دانشگاه ساوت‌همپتون گفت، این قانون جدید میزان پسماند را در ارتفاع‌های بالاتر کاهش خواهد داد اما «این نتایج نشان‌دهنده کاهش چشمگیری در موارد نزدیک‌ شدن و تصادف در ارتفاع‌هایی نیست که اکنون در سیطره صنعت فضایی تجاری و فضانوردی انسان است.»

حتی گفته‌اند تا وقتی فجایع بیشتری رخ نداده باشد به این مشکل به قدر کافی پرداخته نخواهد شد. نه دولت‌ها نه شرکت‌های خصوصی تمایلی به توقف تولید پسماندهای فضایی ندارند و فناوری آن را هم در اختیار ندارند و این فقط وقتی ممکن می‌شود که دولت‌ها تمایل به همکاری بیشتر داشته باشند.

آدام باروز پروفسور علوم اخترفیزیکی دانشگاه پرینستون ماه پیش در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «باید مطمئن شویم سایر دولت-ملت‌ها با بودن این فناوری در فضا و خدمات‌دهی آن‌ها به سایر شرکت‌های مختلف با کاربری عمدتا نظامی مشکلی ندارند.»

«چگونه می‌خواهیم تنش سیاسی را به قدر کافی کاهش دهیم؟ این کار نیاز به مذاکره دارد. نیاز به وقوع چند فاجعه دیگر دارد. تا کنون تا حدی فجایعی رخ داده است ولی کافی نبوده است.»

© The Independent

بیشتر از جهان