۱۲ وزیر خارجه زن جهان: صدای زنان ایران را شنیده‌ایم؛ در کنارشان ایستاده‌ایم

وزیران خارجه زن جهان خواهان انجام تحقیقات سریع و بی‌طرفانه «کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل» درباره گستره سرکوب‌های سیاسی و نقض فاحش حقوق بشر در ایران شدند

به‌دنبال برگزاری نشست مجازی هفته پیش وزرای خارجه زن جهان، به میزبانی ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، درباره خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، وزرای خارجه شرکت‌کننده، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای مشترک، ضمن ابراز همبستگی با زنان ایرانی، خواهان انجام تحقیقات سریع و بی‌طرفانه «کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل» درباره گستره سرکوب‌های سیاسی و نقض فاحش حقوق بشر در ایران شدند.

این بیانیه مشترک را وزرای خارجه کانادا، استرالیا، فرانسه، آلمان، آلبانی، آندورا، نیوزیلند، نروژ، ایسلند، کوزوو، لیبی و لیختن‌اشتاین امضا کرده‌اند.

در بیانیه مشترک روز چهارشنبه ۲۶ اکتبر (چهارم آبان‌ماه) ۱۲ وزیر خارجه زن جهان، حکومت جمهوری اسلامی متهم شده است که علیه معترضان، به‌ويژه دانش‌آموزان، خشونت بیش از اندازه به‌کار برده است و با قطع اینترنت و ایجاد محدودیت‌های ارتباطی، حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان ایران را نقض کرده است.

وزرای خارجه زن جهان، در بخش دیگری از بیانیه خود، ضمن اشاره به کشته شدن بیش از ۲۰۰ تن از معترضان، از حکومت ایران خواستند به سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیز پایان دهد.

وزرای خارجه زن شرکت‌کننده در نشست هفته گذشته به میزبانی کانادا، در بیانیه خود، زنان ایرانی را مخاطب قرار دادند و نوشتند: ما به عنوان وزرای خارجه زن، احساس مسئولیت می‌کنیم که صدای زنان ایرانی را بازتاب دهیم. آن‌ها خطاب به زنان معترض ایران نوشتند: «ما صدای شما را می‌شنویم و با شما‌ هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه کانادا، در بیانیه‌ای که پیش از برگزاری نشست مشترک پنجشنبه هفته گذشته منتشر کرد نوشت: «با همتایان خود گردهم می‌آییم تا پیام روشنی بفرستیم: رژیم ایران باید به همه اشکال خشونت و آزار و اذیت مردم ایران، از جمله اقدامات وحشیانه‌اش علیه زنان، پایان دهد.»

به‌نوشته وزیر خارجه کانادا، اتاوا از همه ابزارهایی که در اختیار دارد در راستای پشتیبانی از مردم معترض ایران استفاده می‌کند؛ و هم‌زمان تلاش می‌کند تا مقام‌های جمهوری اسلامی را نسبت به نقض حقوق بشر و به‌خطر انداختن «صلح و امنیت منطقه» پاسخگو کند.

از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، وزیر خارجه کانادا و برخی دیگر از مقام‌های ارشد دولت کانادا با معترضان ایران، ابراز همبستگی کرده‌اند. هم‌زمان، دولت فدرال کانادا به‌منظور اعلام حمایت خود از خیزش سراسری ایرانیان، شماری از نهادها و اشخاصی که در سرکوب شدید اعتراض‌ها در ایران مشارکت داشته‌اند را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

بیشتر از جهان