هرتزوگ در دیدار با بایدن:‌ چهل روز پس از مرگ مهسا جمهوری اسلامی در حال سرکوب مردم است

محور اصلی این گفتگوها، برنامه هسته‌ای تهران و آنچه واشنگتن تامین تسلیحات از سوی ایران برای روسیه می خواند، عنوان شده است

رئیس جمهوری اسرائیل و رئیس جمهوری ایالات متحده با محوریت ایران گفتگو کردندـAFP

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل و جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه چهارم آبان (۲۶ اکتبر) در کاخ سفید ملاقات و با محوریت ایران گفتگو کردند.
محور اصلی این گفتگوها، برنامه هسته‌ای تهران و آنچه واشنگتن تامین تسلیحات از سوی ایران برای روسیه می خواند، عنوان شده است.
رئیس جمهوری اسرائیل در بخشی از سخنان خود با اشاره به چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی گفت که مرگ مهسا نمونه ای از سرکوبی است که حکومت جمهوری اسلامی علیه شهروندانش اعمال می‌کند و در عین حال در مسیر دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای پیش می‌رود.

او تاکید کرد که ایران سلاح‌های مرگباری را عرضه کرده است که برای کشتن شهروندان بیگناه در اوکراین به کار می رود. 
هرتزوگ در این ملاقات تاکید کرد: «چالش ایران، چالش بزرگی خواهد بود که باید مورد بحث و گفتگو قرار گیرد.» وی پس از پایان دیدار با جو بایدن در اظهارات کوتاهی به خبرنگاران گفت که ایران مرکز گفتگوهای وی با رئیس جمهوری ایالات متحده بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن،  رئیس جمهوری ایالات متحده نیز در این دیدار از حمایت صریح واشنگتن از تل‌آویو سخن گفت. بایدن در این دیدار گفت که اسرائیل و لبنان روز پنجشنبه یک توافق دریایی برای ایجاد یک مرز دائمی امضا خواهند کرد، توافقی که رئیس جمهوری ایالات متحده آنرا یک «پیشرفت تاریخی» توصیف کرد.

رئیس جمهوری اسرائیل همچنین در گفتگو با خبرنگاران گفت که او و بایدن در نشست «کوپ ۲۷» سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی که ماه آینده در مصر برگزار می شود، شرکت خواهند کرد.
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا از زمان روی کار آمدن، مذاکرات برای بازگشت ایران به توافق هسته‌ای را دنبال کرده با این حال کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد که فعلا مذاکرات را متوقف کرده است.
واشنگتن می گوید تهران به روسیه پهپادهایی را ارائه داده است که در جنگ اوکراین و کشتن غیرنظامیان به کار می رود. 
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، در دیدار روز سه‌شنبه خود با رییس‌جمهوری اسرائیل از وی دعوت کردند که در نشست مشترک کنگره سخنرانی کند. پلوسی در بیانیه‌ای گفت که این دعوت در حالی صورت می‌گیرد که اسرائیل آماده می‌شود تا هفتادو‌پنجمین سالگرد تاسیس این کشور را جشن بگیرد.

بیشتر از جهان