«داووس در صحرا»؛ وال استریت برای معامله با عربستان سعودی مشتاق است

چهره‌های شاخص عرصه تجارت برای حضور در کنفرانس «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده»، در ریاض گرد آمدند

کاخ سفید در حال بازنگری در همکاری‌های خود با عربستان سعودی است - AFP

روابط ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی در پایین‌ترین سطح خود در دهه‌های اخیر قرار دارد؛ با این حال، این موضوع مانع نشد که مدیران وال استریت و برخی از ثروتمندترین سرمایه‌گذاران جهان برای حضور در کنفرانسی با نام مستعار «داووس در صحرا» در ریاض گرد هم بیایند.

به گزارش وب‌سایت رادیو ان‌پی‌آر آمریکا، روز سه‌شنبه، ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲، جیمی دیمون و دیوید سولومون، مدیرعامل‌هاب جی‌پی مورگان چیس و گلدمن ساکس، با میلیاردرهای دیگری چون استفن شوارتزمن از گروه بلک‌استون و ری دالیو، از موسسان بزرگ‌ترین صندوق تامین مالی جهان، در یک کنفرانس مشترک شرکت کردند.

جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، نیز در کنفرانس ابتکار سرمایه‌گذاری آینده «اف‌آی‌آی» (FII) حاضر شد؛ جایی که قرار است استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری سابق آمریکا در آن سخنرانی کند. هم کوشنر و هم منوچین در حال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی با حمایت عربستان سعودی را اداره می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حضور این چهره‌های سرشناس در ریاض در حالی است که هیچ یک از مقام‌های کابینه یا کارمندان ارشد دولت جو بایدن آنجا حضور ندارند. این موضوع به این دلیل است که کاخ سفید در حال بازنگری در همکاری‌های خود با عربستان سعودی است. جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا درباره سابقه حقوق بشری ریاض ابراز نگرانی کرده بود. او اخیرا هم از اقدام شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در مورد کاهش شدید تولید نفت نیز اظهار نارضایتی کرد.

با وجود اظهارات مقام‌های آمریکایی، عربستان سعودی همچنان تلاش‌های خود را برای ارتقا در زمینه‌های مختلف پیگیری می‌کند و از تلاش دست برنمی‌دارد. به گفته کارشناسان، عربستان سعودی می‌کوشد است این پیام را به جهانیان انتقال دهد که تغییرات روبه‌رشدی را رقم زده و سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در این کشور یکی از نشانه‌های مهم تحولات ریاض و اعتماد به این کشور است.

در این کنفرانس مهم که در عربستان سعودی در حال برگزاری است، نشست‌های تخصصی در زمینه‌های هوش مصنوعی، رمزارزها، گردشگری و سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود. در این نشست‌ها، قرار است شناخته‌شده‌ترین سرمایه‌گذاران جهان در زمینه رمزارز و سرمایه‌گذاری خطرپذیر سخنرانی کنند.

دولت بایدن با وجود ملاحظات اخیر خود در مورد عربستان سعودی، می‌گوید که به شرکت‌های آمریکایی توصیه نکرده است از حضور در کنفرانس عربستان اجتناب کنند. کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، در این زمینه گفت: «شرکت‌های آمریکایی با در نظر گرفتن طیف وسیعی از عوامل از جمله محدودیت‌های قانونی، محیط کسب‌وکار و نگرانی‌های مربوط به شهرت که می‌تواند ناشی از انتخاب‌‌ سیاست عمومی کشورهای میزبان باشد، درباره حضور و مکان سرمایه‌گذاری خود تصمیم می‌گیرند».

کنفرانس ابتکار سرمایه‌گذاری آینده که در سال ۲۰۱۷ آغاز شد، قصد دارد با نشست‌های سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس رقابت کند. با اینکه این کنفرانس فرازونشیب‌هایی داشت، مسئولان برگزاری آن توانسته‌اند به‌طور منظم افرادی از رهبران جهانی، اقتصاددانان و متخصصان علوم سیاسی و شخصیت‌های رسانه‌ای را جذب کنند. در سال‌های اخیر، بسیاری از مدیران اجرایی کشورهای مختلف در ریاض حضور یافته‌اند تا از فرصت آشنایی و عقد قراردادهای پرسود با دولت سعودی استفاده کنند.

جیمی دیمون، سرمایه‌گذار شناخته‌شده، درباره حضور در این کنفرانس گفت: «با وجود مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد، من فکر می‌کنم ریاض در مسیر درستی حرکت می‌کند. به عنوان فعال تجاری، فکر می‌کنم ما باید تمام تلاش خود را برای کمک به آن‌ها در ادامه این پیشرفت انجام دهیم. عربستان سعودی و آمریکا ۷۵ سال است که متحد بوده‌اند. من نمی‌توانم تصور کنم که  متحدها سر همه‌چیز توافق کنند و مشکلی نداشته باشند. من خوشحالم که اینجا حضور داریم و به آینده روابط ایالات متحده و عربستان سعودی خوش‌بینم.»

بیشتر از اقتصاد