فراخوان اعتصاب و اعتراض؛ ایرانیان به خونخواهی مهسا قیام کردند

چهلمین روز قتل حکومتی مهسا امینی به سیاسی‌ترین آیین سوگواری ایرانیان تبدیل شد

چهلمین روز کشته‌ شدن مهسا (ژینا) امینی، به یکی از سیاسی‌ترین آیین‌های سوگواری در سراسر ایران تبدیل شد. شمار زیادی از معترضان از صبح چهارشنبه، ۴ آبان، به خیابان‌ها آمدند، بازاریان و کسبه شهرهای کردنشین و برخی دیگر از شهرهای ایران، کسب‌وکار خود را تعطیل کردند، کارمندان و کارکنان بخش‌های مختلف به اعتصاب‌ها پیوستند و فراخوان‌های متعددی هم در اعلام همبستگی گروه‌های مختلف با خیزش سراسری ایرانیان علیه حکومت منتشر شد.

هم‌زمان با چهلمین روز قتل مهسا امینی، شماری از دانشجویان شش دانشگاه بزرگ تهران در بیانیه‌ای مشترک، بر همراهی خود با قیام مردمی تاکید و از دانشجویان سراسر کشور دعوت کردند روز چهارشنبه با پیراهن مشکی در دانشگاه‌ها حاضر شوند. دانشجویان دانشگاه‌های شهید بهشتی، علامه‌ طباطبایی، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، تهران و تربیت مدرس در این بیانیه اعلام کردند که به حضور اعتراضی‌ خود را تا رسیدن به تمامی خواسته‌هایشان ادامه می‌دهند.

روز چهارشنبه ویدیوهای متعددی هم از اعتصاب کارکنان پالایشگاه تهران در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد کارگران و کارکنان این مجموعه در همبستگی با مردم، دست از کار کشیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه تشکل‌های کامیونداران و رانندگان سراسر ایران نیز در بیانیه‌ای به مناسبت چهلمین روز قیام سراسری مردم ایران، ضمن ابراز همدردی با مردم ایران و خانواده‌های جان‌باختگان، از جامعه فرهنگی و دانشگاهی و دیگر اقشار جامعه دعوت کردند به اعتصاب‌ها و اعتراض‌های خود در روز چهارشنبه ادامه دهند. در این بیانیه آمده است: «بسیار مهم است که همه متحد باشیم، شرافتمندانه بیاییم و پای خواسته‌هایمان بمانیم و با فریاد آزادی، به این همه جنایت در سرزمین پاک ایران پایان دهیم و یک ایران آزاد و آباد بنا کنیم.»

گروهی از فعالان حقوق زنان نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند که روز چهارشنبه، «به مناسبت چهلمین روز قتل ژینا و اعتراض‌های سراسری و به احترام خون‌های ریخته‌شده، برای رهایی عزیزان دربند، رهایی زنان از مردسالاری، رهایی کارگران، معلمان، پرستاران از بهره‌کشی طبقاتی، رهایی دانش‌آموزان و دانشجویان از استبداد آموزشی، برای رهایی ملت‌های تحت ستم از این نظام مرکزگرا و برای تعیین سرنوشت خودمان به دست خودمان، برای برابری، عدالت و برای زن زندگی آزادی خیابان‌ها را فتح می‌کنیم».

فعالان حقوق زنان از شهروندان دعوت کردند که ساعت ۵ عصر چهارشنبه در خیابان شریعتی از پیچ شمیران تا میدان تجریش و دیگر میدان‌های شهر تهران تجمع اعتراضی برگزار کنند.

شماری از کسبه و مغازه‌داران تجریش نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی دست از کار می‌کشند.

گروه جوانان محلات تهران هم در فراخوانی، از مردم خواست که هم‌زمان با چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی، در خیابان‌ها و محلات تهران و دیگر شهرها تجمع کنند. جوانان محلات تبریز و جوانان محلات سقز نیز فراخوان‌های مشابهی داده‌اند.

جمعی از راهبران مترو تهران هم با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی، ضمن محکوم کردن سرکوب شدید معترضان، با مردم ایران و اعتراض‌ها اعلام همبستگی کردند. در این بیانیه آمده است: «برخوردهای خشونت‌آمیز و غیرقابل‌توجیه در خیابان‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس و برخورد قهری با اقشار فرهیخته جامعه و دستگیری فعالان صنفی و خبرنگاران بدون شک دامنه اعتراض‌ها را گسترده‌تر می‌کند.»

روز چهارشنبه، ویدیوهایی متعددی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد رستوران‌ها و کافه‌داران شهرهای اصفهان و رشت در حمایت از مردم معترض و به مناسبت چهلم مهسا امینی، کسب‌وکار خود را تعطیل کردند. برخی کاربران نیز از تعطیلی مغازه‌های خیابان‌های ایرانشهر، بزرگمهر و امین‌حضور تهران خبر دادند. تصاویری هم از تعطیلی بازار و مغازه‌های کرمان منتشر شد. شهرهای بانه، سنندج، مهاباد، سقز، دهگلان، مریوان و دیگر شهرهای کردنشین نیز همچنان در اعتصاب کامل به سر می‌برند.

نهادهای امنیتی روز چهارشنبه تمامی راه‌های منتهی به آرامستان آیچی، محل خاکسپاری مهسا امینی را مسدود کردند؛ با این حال شمار زیادی از شهروندان سوگوار از راه‌های فرعی و با پای پیاده خود را به مزار مهسا رساندند و با وجود جو شدید امنیتی، شعارهایی علیه حکومت سر دادند. هم‌زمان گزارش‌هایی متعددی از تحصن دانشجویان در دانشگاه‌های شیراز، اهواز، مشهد، خواجه نصرالدین طوسی، تهران و نجف‌آباد منتشر شد.

اعتراض‌های خیابانی، تجمع‌های دانشجویی، اعتصاب کسبه و بازاریان در ایران همچنان به‌شکلی فراگیر، ادامه دارد.