خلوتگاهی جدید در عربستان سعودی؛ خیمه‌های مدرن در دل کویر باستانی

این اقامتگاه‌ها اتاق‌های وسیع و دلباز دارند که با طرح‌های الهام‌گرفته از هنر نبطی تزیین شده‌اند

راهنمایان سفر برای افراد ماجراجویی که هم برای دیدن مکان‌های بکر مشتاق‌اند و هم خواهان اقامتی آرام با بالاترین خدمات میزبانی‌اند، یک مقصد جدید دارند: العلا.

العلا با داشتن منابع آب، منزلگاه تمدن‌های مختلفی بوده است؛ از داداییان در هزاره اول قبل از میلاد تا هگرا، شهر نبطیان و خواهرخوانده کمترشناخته‌شده پترا در قرن اول پس از میلاد. بازرگانان و زائران، پادشاهان و کشیشان، داستان‌نویسان و شاعران در این گوشه از شمال غربی عربستان سعودی برای مدتی بسیار طولانی با یکدیگر مصاحبت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باستان‌شناسان منشا فعالیت‌های انسانی در این منطقه را تا حدود ۲۰۰ هزار سال پیش ردیابی کرده‌اند و دره عشار در عربستان سعودی، واحه‌ای سرسبز و پوشیده از نخل‌های خرما و مرکبات، هزاران سال پذیرای تاجران و کاروان‌های بازرگانی بوده است.

چشم‌انداز منحصربه‌فرد این منطقه مدیران مجموعه هتل‌های بانیان تری (Banyan Tree) را به این فکر انداخت تا یک خلوتگاه بیابانی لوکس در العلا ایجاد کنند.

به گزارش نشریه راب ریپورت، یک استودیو معماری و دکوراسیون داخلی مستقر در پاریس، ۴۷ خیمه و دو رستوران در مکانی به وسعت هفت جریب که با صخره‌ احاطه شده‌ است، بنا کرد.

این اقامتگاه‌های چادری که بزرگ‌ترین آن‌ها دارای سه اتاق‌خواب است، فضایی غارمانند و ۲۴۰ مترمربعی با اتاق‌های وسیع و دلباز دارند که با طرح‌های الهام‌گرفته از هنر نبطی تزیین شده‌اند.

علی‌رغم ظاهر آینده‌نگر و مدرن خیمه‌ها، در سرتاسر استراحتگاه، نماهایی از گذشته افسانه‌ای منطقه و کتیبه‌های هشت‌هزارساله خط‌های باستانی این منطقه دیده می‌شود.

مسافران این هتل می‌توانند از امکاناتی مانند هلی‌کوپتر سواری هم بهره‌مند شوند و مناظر طبیعی بکری مانند جبل الفیل که کوهی به شکل یک فیل است، جاده حجاز که بخشی از یک شبکه مهم است و زمانی جاده ابریشم آهنین نامیده می‌شد و مارایا، بزرگ‌ترین ساختمان آینه‌کاری‌شده جهان، سالن کنسرتی که ماریا کری در جمعه گذشته آنجا برنامه اجرا کرد، را هم ببینند.

بانیان تری دومین خلوتگاه مجلل در دره عشار است که پس از هابیتاس العلا که پاییز ۲۰۲۱ با ۹۶ ویلا افتتاح شد، کار خود را آغاز می‌کند. در سال‌های آینده قرار است ژان نوول، معمار فرانسوی، هم مجموعه‌ای از املاک آمان (Aman) و یک اقامتگاه‌ در این مکان احداث کند.

هو کوون پینگ، بنیان‌گذار بانیان تری، در مراسم افتتاحیه این هتل گفت: «تجمل به داشتن ملحفه‌های ابریشمین نیست. در این مورد، تجربه کشف حس مکان، ارتباط با محیط و محافظت از آن است. در العلا متوجه شدیم که ارزش‌های ما به‌طور منحصربه‌فردی باارزش‌های شما همسویی دارند.»

بیشتر از سفر