رئیس جمهوری اسرائیل وارد آمریکا شد

هرتزوگ گفت درباره تهدید ایران که نه‌تنها منطقه خاورمیانه، بلکه تمام جهان را بی‌ثبات می‌کند، و نیاز به ایستادن محکم و متحد در برابر این تهدید، گفت‌وگو خواهد کرد

دیدار روسای جمهوری آمریکا و اسرائیل روز چهارشنبه انجام خواهد شد- OLI SCARFF / AFP

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل، روز سه‌شنبه سوم آبان‌ماه، برای دیدار با جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، وارد این کشور شد. دیدار روسای جمهوری آمریکا و اسرائیل روز چهارشنبه انجام خواهد شد.

رئیس‌جمهوری اسرائیل پیش از ترک این کشور به‌سوی آمریکا برای این دیدار رسمی گفت: «این دیدار به دعوت جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، صورت می‌گیرد که چند ماه پیش دراسرائیل میزبان او بودیم.»

 هرتزوگ گفت که در دیدار با بایدن تحولات مهم منطقه، ازجمله توافق گازی با لبنان و نیز توافق ابراهیم با کشورهای منطقه برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را مورد بحث  قرار خواهد داد و امیدوار است کشورهای دیگری نیز به حلقه صلح منطقه‌ای بپیوندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین گفت در این دیدار درباره «تهدید ایران که نه‌تنها منطقه خاورمیانه، بلکه تمام جهان را بی‌ثبات می‌کند، و نیاز به ایستادن محکم و متحد در برابر این تهدید، گفت‌وگو خواهد کرد.»

رئیس‌ جمهوری اسرائیل قرار است طی سفرش به آمریکا با رهبران جامعه یهودی این کشور نیز ملاقات کند. او همچنین در دو روز آینده با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی‌، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و دیگر رهبران کنگره آمریکا دیدار خواهد کرد.

هرتزوگ علاوه‌بر این، به مناسبت دومین سالگرد توافق ابراهیم در نشستی در شورای آتلانتیک، یکی از مراکز مهم مطالعاتی و تحقیقاتی در آمریکا، حضور خواهد یافت. 

توافق ابراهیم در سال ۲۰۲۰  و در دوره نخست وزیری بنیامین نتانیاهو با میانجی‌گری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا شکل گرفت. در جریان این توافق، روابط اسرائیل با بحرین و امارات متحده عربی عادی‌سازی و برقرار شد و این کمشورها اقدام به تاسیس سفارتخانه و مبادله سفیر با یکدیگر کردند. سودان و مراکش نیز کمی بعد به این توافق پیوستند.

 هرتزوگ درباره سفرش به آمریکا گفته است «این سفر در آستانه انتخابات آمریکا و اسرائیل صورت می‌گیرد و این فرصتی است تا بار دیگر تاکید کنیم که دوستی و مشارکت قدرتمند بین ملت‌های ما بیش از همه اختلاف نظرها و بالاتر از هرگونه تقسیمات سیاسی یا حزبی است.»

 انتخابات پارلمانی اسرائیل قرار است اول نوامبر، یک هفته دیگر برگزار شود. در این انتخابات حزب لیکود تحت رهبری بنیامین نتانیاهو و متحدانش، با «ائتلاف تغییر» تحت رهبری یائیر لاپید، نخست‌وزیر کنونی این کشور، رقابت خواهند کرد. در آمریکا نیز در ماه نوامبر انتخابات کنگره برگزار خواهد شد. در کنگره آمریکا هم‌اکنون اکثریت سنا و مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات‌ها است، اما انتخابات پیش رو ممکن است این وضعیت را به نفع جمهوری‌خواهان تغییر دهد. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سال ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد.