وزیر انرژی عربستان سعودی: آمریکا بازار نفت را دستکاری می‌کند

«استفاده از ذخایر اضطراری نفت باید برای مقابله با کمبود در بازارها باشد و نه دستکاری در قیمت‌ها»

در ادامه تنش‌های عربستان سعودی و آمریکا بر سر بهای جهانی نفت، روز سه‌شنبه شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، از تصمیم تازه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای استفاده از ذخایر اضطرای نفت انتقاد کرد و این اقدام را «دستکاری در بازارهای انرژی» توصیف کرد. به‌گفته وزیر انرژی عربستان سعودی، استفاده از این ذخایر باید برای مقابله با کمبود در بازارها باشد و نه دستکاری در قیمت‌ها.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۵ اکتبر (سوم آبان‌ماه) در گزارشی به‌نقل از وزیر انرژی عربستان سعودی نوشت: «من وظیفه دارم این موضوع را روشن کنم که از دست دادن ذخایر اضطراری ممکن است در ماه‌های آینده دردناک باشد.»

جو بایدن، هفته پیش برنامه دولتش را برای عرضه باقی‌مانده ذخایر انرژی ایالات متحده تا پایان سال میلادی جاری اعلام کرد.

بسیاری از ناظران و تحلیلگران بازارهای انرژی، این اقدام دولت بایدن را اقدامی سیاسی در راستای پایین آوردن بهای بنزین در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌‌ای کنگره در ماه آینده می‌دانند.

 دولت بایدن اعلام کرده است که از ابتدای سال میلادی آینده، دوباره ذخایر اضطرای نفت را پر خواهد کرد. انتخابات میان دوره‌ای آمریکا کم‌تر از دو هفته دیگر برگزار می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی از یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان نفت به‌شمار می‌رود و نقش مهمی در سازمان کشورهای صادرکننده نفت و نیز اوپک‌‌پلاس دارد.

اوپک‌‌پلاس در آخرین نشست خود در پنجم اکتبر (۱۳ مهرماه)، به‌رغم مخالفت‌های صریح ایالات متحده، اعلام کرد روزانه دو میلیون بشکه از تولید خود کم خواهد کرد. این اقدام به‌منظور جلوگیری از کاهش بیشتر بهای نفت انجام شد.

با این حال، به‌ نظر می‌رسد کاهش واقعی تولید اوپک‌پلاس تنها در حدود ۸۸۰ هزار بشکه در روز است. چرا که شمار زیادی از کشورهای عضو این سازمان، در حال حاضر کمتر از ظرفیت خود تولید می‌کنند.

به‌دنبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، در زمستان سال گذشته، بهای جهانی نفت به‌شدت بالا رفت. اما در ماه‌های گذشته، با وجود ادامه درگیری‌های نظامی در اوکراین، بهای جهانی نفت کاهش یافته است.

بهای متوسط نفت در حال حاضر حدود ۸۵ دلار در هر بشکه است. آمریکا امیدوار است با پایین نگاه داشتن قیمت‌ها، اثرپذیری تحریم‌های نفتی علیه روسیه را نیز بیشتر کند.

با وجود ادامه تنش‌های نفتی واشنگتن و ریاض، خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی روز سه‌شنبه گفت عربستان سعودی و آمریکا در نهایت بر این اختلاف‌ها فائق خواهند آمد و بر روابط طولانی دو کشورها تاکید کرد.

بیشتر از اقتصاد