ریشی سوناک، نخست‌وزیر جدید بریتانیا: هیچ دلهره‌ای ندارم

 سوناک ۴۲ ساله وعده داده است که رسیدگی به نیازهای مردم را فراتر از موضوعات جناحی و سیاسی قرار دهد

انتظار می‌رود سوناک ثروتمند،‌ رکود اقتصادی بریتانیا را مدیریت کند - AFP

ریشی سوناک، نخست‌وزیر جدید بریتانیا، روز سه‌شنبه ۲۵ اکتبر (سوم آبان) در سخنرانی خود متعهد شد که مشکلات فراوان این کشور را برطرف کند.

او که سومین نخست‌وزیر بریتانیا در دو ماه گذشته است، وعده داد که در دوره فعالیتش در این جایگاه، اعتماد‌های از دست رفته را بازسازی و بحران اقتصادی را برطرف کند.

به گزارش رویترز، سوناک ۴۲ ساله، این وظیفه مهم را به عهده گرفته که به درگیری‌ها و خصومت‌ها در وست مینستر پایان دهد؛ مشکلاتی که سرمایه‌گذاران را وحشت‌زده و متحدان بین‌المللی بریتانیا را نگران کرده است.

او روز سه‌شنبه بیرون از اقامتگاه نخست‌وزیر بریتانیا در داونینگ استریت ایستاد و گفت: «این را می‌دانم که پس از تمام اتفاقات رخ داده، برای بازگرداندن اعتماد به این کشور مسیر طولانی در پیش است. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که هیچ دلهره‌ای ندارم.»

انتظار می‌رود سوناک ثروتمند،‌ رکود اقتصادی بریتانیا را مدیریت کند، هزینه‌های بالای قبض‌های انرژی و وام‌ها را کاهش دهد و با یک برنامه کوتاه‌مدت از مردم حمایت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران معتقدند که روی کار آمدن سوناک می‌تواند بازارها را آرام کند، آنها در عین حال هشدار می‌دهند او در شرایطی که میلیون‌ها نفر با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، راه دشواری در پیش دارد.

نخست‌وزیر جدید بریتانیا مدت کوتاهی پس از پذیرش درخواست پادشاه چارلز برای تشکیل دولت گفت: «ثبات و اعتماد اقتصادی را در مرکز دستور کار دولت قرار خواهم داد. این به معنای تصمیم‌گیری‌های دشوار در آینده است.» او همچنین قول داد که رسیدگی به نیازهای مردم را فراتر از موضوعات سیاسی قرار دهد.

جوانترین نخست‌وزیر بریتانیا در طول بیش از ۲۰۰ سال و اولین رهبر رنگین‌پوست این کشور، در حالی جایگزین لیز تراس شد که او پس از ۴۴ روز به دلیل مشکلات اقتصادی استعفا داد.

ریشی سوناک اکنون باید تمام هزینه‌ها، از جمله در زمینه‌های حساس مانند بهداشت، آموزش، دفاع، رفاه و بازنشستگی را بررسی کند و تصمیم‌های جدی اقتصادی بگیرد. او اکنون تشکیل کابینه خود را آغاز خواهد کرد و برخی از قانونگذاران محافظه‌کار امیدوارند که سیاستمدارانی از همه جناح‌ها مورد انتخاب واقع شوند.

سوناک، تحلیلگر گلدمن ساکس که در سال ۲۰۱۵ وارد مجلس بریتانیا شد، باید حزب خود را متحد کند، زیرا آگاه است که رای‌دهندگان به طور فزاینده‌ای از وضعیت اقتصادی خشمگین و ناراضی‌اند.

او هنگامی که در تابستان از سمت وزیر دارایی کنار رفت، از سوی بسیاری از اعضای حزب مقصر شناخته شد. در حالی که برخی از کارشناسان سیاسی از انتخاب سوناک رضایت ندارد،‌ برخی از سیاستمداران و مقامات کشورهای دیگر از حضور او استقبال کردند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، انتخاب سوناک را «نقطه عطف پیشگامانه» توصیف کرد. در همین حال رهبران هند و برخی کشورهای دیگر نیز از این خبر استقبال کردند.

ریشی سوناک متولد بندر ساوتهمپتون در جنوب بریتانیا است اما اصلیت پدر و مادرش به پنجاب هندوستان بازمی‌گردد. سوناک که فرزند یک پزشک عمومی و داروساز است، در سال ۲۰۰۹ با دختر میلیاردر هندی، نارایانا مورتی، بنیانگذار «اینفوسیس» ازدواج کرد. این دو در زمان تحصیل در دانشگاه استانفورد کالیفرنیا با هم آشنا شدند. سوناک و همسرش بیش از ۸۰۰ میلیون دلار ثروت دارند و در نتیجه بسیار ثروتمندتر از چارلز، پادشاه بریتانیا، به‌شمار می‌روند.

بیشتر از جهان