موزه بریتانیا، میزبان بیشترین آثار تاریخی غارت شده در جهان

جفری رابرتسون، مشاور ملکه، خواستار پس دادن آثار سرقت شده است

مجسمه مرمری هومر و کریسیپوس (راست) در موزه بریتانیا/LEON NEAL / AFP

یکی از وکلای برجسته حقوق بشر، موزه بریتانیا را متهم کرد که «بزرگ‌ترین دریافت‌کننده اموال دزدی در جهان» است.

طبق گزارش روزنامه‌ گاردین، جفری رابرتسون مشاور ملکه و نویسنده کتاب جدید« تاریخ از آن کیست؟ غارت الگین و پرونده پس دادن گنجینه‌های غارتی» بابت نگه داشتن گنجینه‌های «ملل تحت انقیاد» به شدت از مؤسسه‌های ایالات متحده و اروپا انتقاد کرد و خواهان پس دادن آن‌ها شد.

رابرتسون به خصوص از موزه بریتانیا انتقاد می‌کند که اجازه داده است تا «گشت بازدید» غیر رسمی از «کالاهای سرقتی برای تماشای مرمرنماهای الگین، هوا کاکانانای، مفرغ‌های بنین و سایر اقلام فرهنگی به غارت رفته» برگزار شود. دست‌ساخته‌های مورد اشاره‌ رابرتسون به ترتیب مورد ادعای یونان، جزایر ایستر و نیجریه هستند و مناقشه بر سر آن‌ها ادامه دارد.

رابرتسون پیش از این به همراه امل کلونی و استاد فقید نورمن پالمر گزارشی در مورد بازگرداندن مرمرنماهای الگین تهیه کرده بود.

مجسمه سفالی سر یک مرد متعلق به دو قرن قبل از میلاد مسیح در موزه بریتانیا

رابرتسون در کتاب خود نوشته است« اکنون زمان فروتنی است، صفتی که بریتانیایی‌ها بویی از آن نبرده‌اند چون کماکان در حسرت روزگاری هستند که بر اروپا فرمان می‌راندند و برگزیت هم جلوه‌ای از همان حسرت است. موزه بریتانیا باید ابتدا نمایشگاهی به نام تاراج‌های دوران امپراتوری برگزار کند و سپس هر آن چه را از میراث فرهنگی سایر ملل در اختیار دارد به آن‌ها بازگرداند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رابرتسون می‌افزاید: سیاستمداران می‌توانند بابت جنایت‌شان در دوران امپراتوری سابق کمابیش معذرت‌خواهی کنند اما اکنون تنها راه جبران مافات برگرداندن غنایم حاصل از تجاوز به مصر و چین و ویران‌سازی جوامع آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی است.

این در حالی است یک سخنگوی موزه بریتانیا تأیید کرده است که یک «گشت بازدید از اقلام سرقتی» در این موزه توسط یک راهنمای بیرونی اجرا می‌شود.

این خانم گفت: «کارگروه متشکل از نمایندگان مجلس در سال ۱۸۱۶ فعالیت‌های لرد الگین را به طور کامل بررسی کرده بود و نتیجه گرفته بود که فعالیت‌های وی کاملاً قانونی است.»

«موزه بریتانیا از پیشینه‌ تاریخی بغرنج برخی از مجموعه‌های خود آگاه است و از جمله می‌داند که برخی از مجموعه‌ها به شیوه‌های مناقشه‌ برانگیز مثل حمله نظامی و غارت‌های پیامد آن به دست آمده‌اند.»

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر