بریتانیا: روسیه به استفاده از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین ادامه می‌دهد

ستاد کل ارتش اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲ فروند پهپاد تهاجمی شاهد-۱۳۶ را سرنگون کرده است

«تلاش‌های اوکراین برای مهار پهپادها موفقیت‌آمیز بوده است» - AFP

 وزارت دفاع بریتانیا روز دوشنبه، ۲۴ اکتبر (دوم آبان)، اعلام کرد که روسیه به استفاده از پهپادهای ایرانی علیه اهدافی در سراسر خاک اوکراین، ادامه می‌دهد.

به گزارش رویترز، این وزارتخانه در توییتر نوشت که روسیه احتمالا از پهپادهای شاهد-۱۳۶ ایران برای نفوذ به پدافند هوایی اوکراین و به عنوان جایگزینی برای تسلیحات دقیق دوربرد ساخت روسیه، استفاده می‌کند.

وزارت دفاع بریتانیا در عین حال افزود که تلاش‌های اوکراین برای مهار پهپادها موفقیت‌آمیز بوده است.

در حالی که تهران ارسال سلاح به روسیه را تکذیب می‌کند، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، شنبه‌شب در ویدیویی اعلام کرد: «نیروهای ما روز شنبه ۲۰ موشک و بیش از ۱۰  پهپاد شاهد ساخت ایران را سرنگون کردند.»

او با اشاره به حمله گسترده روسیه به مناطقی در غرب، مرکز و جنوب اوکراین افزود: «ما برای سرنگونی ۱۰۰ درصد موشک‌های روسیه و حملات پهپادی توان فنی کافی نداریم. با این حال مطمئنم که به‌تدریج و با کمک شرکایمان، به این قدرت دست خواهیم یافت. در حال حاضر، بیشتر موشک‌های کروز و اکثر پهپادها را سرنگون می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ستاد کل ارتش اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که پدافند ضدهوایی این کشور در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲ پهپاد تهاجمی شاهد-۱۳۶ را سرنگون کرده است.

در تازه‌ترین حملات مسکو به کی‌یف، روز دوشنبه روسیه موشک‌ها و پهپادهایی را به سمت شهر میکولایف در جنوب اوکراین شلیک و یک آپارتمان را ویران کرد. حمله به شهرک کشتی‌سازی در حدود ۳۵ کیلومتری شمال غربی خط مقدم خرسون زمانی رخ داد که روسیه پس از ضدحمله اوکراین، به ۶۰ هزار نفر دستور داد برای نجات جان خود از منطقه فرار کنند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در تماس‌هایی تلفنی با همتایان بریتانیایی، فرانسوی و ترکیه‌ای خود، درباره «وضعیت روبه‌وخامت» میان دو کشور درگیر جنگ صحبت کرد. او همچنین برای دومین بار در سه روز گذشته، با لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده تلفنی گفت‌وگو کرد. بنا بر اعلام پنتاگون، آستین در این تماس با شویگو، تاکید کرد که آمریکا «هرگونه بهانه‌ای برای تشدید تنش از سمت روسیه را رد می‌کند».

شویگو همچنین بدون ارائه مدرکی مدعی شد که اوکراین احتمالا از «بمب کثیف» یا مواد منفجره معمولی حاوی رادیواکتیو استفاده خواهد کرد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که اوکراین سلاح هسته‌ای ندارد اما روسیه تهدید می‌کند که می‌تواند با زرادخانه هسته‌ای از خاک خود دفاع کند.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، اتهام استفاده از بمب کثیف را «پوچ» و «خطرناک» دانست و افزود: «روس‌ها اغلب دیگران را به آنچه خود در سر دارند، متهم می‌کنند.»

بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده در بیانیه مشترکی پس از مذاکرات، اعلام کردند که به حمایت از اوکراین «تا هر زمان که طول بکشد»، متعهدند و هشدار روسیه درباره «بمب کثیف» را رد کردند. آن‌ها گفتند: «کشورهای ما به‌صراحت اعلام کردند که همه ما ادعاهای آشکارا نادرست روسیه مبنی بر آماده شدن اوکراین برای استفاده از بمب کثیف در خاک خود را رد می‌کنیم.»

پیشروی‌های اوکراین در هفته‌های اخیر در اطراف خرسون و شمال شرق این کشور با تشدید حملات موشکی و پهپادی روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین مواجه شد. این حملات در آستانه زمستان، تاکنون حدود ۴۰ درصد از سیستم برق اوکراین را نابود کرده‌اند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌گوید حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی در مقیاسی «بسیار گسترده» بوده و سبب شده است برخی شهرها کاملا در خاموشی فرو روند.

با تمام این‌ها، مسکو هدف قرار دادن غیرنظامیان را در آنچه «عملیات نظامی ویژه» می‌خواند، رد می‌کند.

بیشتر از جهان