احتمال جراحی زانو با افزایش وزن بیشتر می‌شود

پژوهشگران رابطه بین افزایش وزن و ورم مفاصل را بررسی کردند

کاهش وزن می‌تواند با کاهش فشار روی مفصل و پایین آوردن میزان زیان‌آور التهاب به کاهش نشانه‌های ورم مفاصل زانو کمک کند - Canva

مطالعه‌ای جدید نشان داد که افزایش وزنی نزدیک به یک استون (حدود ۶.۳ کیلوگرم) می‌تواند نیاز به تعویض کامل زانو را به طور قابل‌توجهی افزایش دهد.

پژوهشگران دریافتند که زنان در مقایسه با مردان، در صورت افزایش وزن در میانسالی، بیشتر در معرض خطر جراحی زانو قرار دارند.

زنانی که ۱۱ پوند (پنج کیلوگرم) به وزنشان اضافه بشود، احتمالا ۳۴ درصد بیشتر به تعویض کامل زانو نیاز پیدا می‌کنند، در حالی که این احتمال در مورد مردان اگر همان مقدار به وزنشان اضافه شود، ۲۵ درصد است.

مطالعه جدید که در کنگره بین‌المللی اضافه وزن در ملبورن ارائه خواهد شد، نشان داد که افزایش نسبتا کم وزن بدن ممکن است احتمال ابتلا به ورم مفاصل (آرتروز) زانو و نیاز به تعویض آن را افزایش دهد. آرتروز، شایع‌ترین نوع ورم مفاصل در بریتانیا، وضعیتی است که به دردناک و سفت شدن مفاصل منجر می‌شود.

برای آرتروز هیچ درمانی وجود ندارد، اما افراد می‌‌توانند با ایجاد تغییر در شیوه زندگی و استفاده از داروهای مسکن نشانه‌های آزاردهنده و دردناک را التیام بخشند.

این بیماری در بعضی موارد، ممکن است به جراحی تعویض مفصل نیاز داشته باشد.

پژوهشگران دانشگاه موناش (Monash) استرالیا گفتند که رهنمودها در حال حاضر کاهش وزن را برای مدیریت ورم مفاصل زانو توصیه می‌کنند؛ اما در وهله اول، جلوگیری از افزایش وزن را توصیه نمی‌کنند.

پروفسور آنیتا ولوکا، که رهبری این پژوهش را بر عهده داشت، گفت: «کاهش وزن می‌تواند با کاهش فشار روی مفصل و پایین آوردن میزان زیان‌آور التهاب به کاهش نشانه‌های ورم مفاصل زانو کمک کند.»

«با این حال، کاهش بیش از ۱۰ درصدی در وزن کلی بدن که لازم است تا تاثیری حتی کم بر درد زانو داشته باشد، سخت به دست می‌آید و حتی دشوارتر از آن، حفظش است؛ به‌ویژه زمانی که ورم مفاصل وجود داشته باشد و به کاهش حرکت منجر شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که شواهدی وجود دارد که جلوگیری از افزایش وزن «هدفی آسان‌تر و قابل دسترس‌تر» از کاهش وزن است.

این پژوهش چگونگی ارتباط افزایش وزن با علائم و پیشرفت ورم مفاصل را بررسی می‌کند.

این گروه، تحقیقات موجود در مورد این مشکل را از نظر گذراند و ۲۰ مطالعه پیشین را که دربرگیرنده صدها هزار شرکت‌کننده بود، تجزیه و تحلیل کرد.

این طور به نظر می‌رسید که افزایش وزن کلا اثر زیان‌آور قابل‌توجهی بر درد، سختی، کارایی، کیفیت زندگی و تغییرات قابل مشاهده مفصل در اشعه ایکس داشته باشد.

همچنین با آسیب بیشتر به غضروف و استخوان و نیز سایر قسمت‌های مفصل در ارتباط بود.

دو مطالعه دربرگیرنده بیش از ۲۵۰ هزار شرکت‌کننده پژوهشگران را به این نتیجه رساند که افزایش وزن به طور قابل‌ توجهی احتمال جراحی تعویض کامل زانو را افزایش می‌دهد.

دکتر ولوکا افزود: «پیشگیری از ورم مفاصل و کند کردن پیشرفت آن نه تنها احتمال جراحی را کاهش می‌دهد، بلکه باری از دوش خدمات بهداشت نیز برمی‌دارد که به دلیل پیری و جمعیت چاق روبه‌افزایش ما، با تقاضای فزاینده‌ای برای تعویض زانو مواجه است.»

«با توجه به چالش‌های مربوط به کاهش وزن، باید به پیشگیری از افزایش وزن نیز توجه کرد و همچنین به افرادی که به ورم مفاصل دچارند، توصیه‌ها و حمایت‌هایی در مورد چگونگی حفظ وزن فعلی‌ داده شود؛ موضوعی که با افزایش سن می‌تواند مشکل‌ساز شود.»

«حفظ وزن در میانسالی خطر به وجود آمدن ورم مفاصل زانو را کاهش می‌دهد و در افراد مبتلا به ورم مفاصل‌، به کاهش تشدید درد و کم شدن ناکارایی منجر می‌شود و ضرورت تعویض پرهزینه مفصل را از بین می‌برد.»

گزارش تکمیلی از پی‌ای (PA)

© The Independent