رژیم غذایی سخت در افراد لاغر به دیابت منجر می‌شود

اگر اضافه وزن ندارید، ضرر کاهش وزن از فایده آن بیشتر است

افراد لاغری که حدود ۵-۴ کیلو وزن کم می‌کنند، یک دهه بعد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند- getty images via canva

در حالی که تبلیغات روش‌های مختلف لاغر شدن بازار خوبی را برای تهیه‌کنندگان و نویسندگان این برنامه‌ها به ارمغان می‌آورد، تحقیقات جدید نشان می‌دهند که اگر اضافه وزن ندارید، ضرر کاهش وزن از فایده آن بیشتر است.

در مطالعه‌ای که دانشگاه هاروارد انجام داد، افراد لاغری که حدود ۵-۴ کیلو وزن کم می‌کنند، یک دهه بعد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند و همچنین احتمال افزایش وزنشان در مراحل بعدی زندگی بیشتر است.

محققان داده‌های مربوط به ۲۰۰ هزار آمریکایی سالم را که ۹۰ درصد آن‌ها زن بودند، بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۷ جمع‌آوری کردند. شرکت‌کنندگان بر اساس شاخص توده بدنی به سه دسته تقسیم شدند: سالم یا کم‌وزن، دارای اضافه وزن و چاق. سپس آن‌ها را به دو گروه تقسیم کردند؛ کسانی که در طول چهارسال حدود ۴.۵ کیلو وزن کم کرده بودند و آن‌هایی که چنین نکردند.

افرادی که رژیم گرفتند نیز بر اساس روش کاهش وزنشان، به هفت گروه تقسیم شدند: رژیم غذایی کم‌کالری، ورزش، رژیم غذایی کم‌کالری به همراه ورزش، روزه‌داری، برنامه‌های کاهش وزن تجاری، قرص‌های رژیمی و ترکیبی از روزه، برنامه‌ها و قرص‌های لاغری.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان پس از بررسی سوابق پزشکی شرکت‌کنندگان در یک دوره ۱۰ ساله، دریافتند افراد لاغری که رژیم غذایی افراطی داشته‌اند، بین دو تا ۸ کیلو بیشتر از همسالان خود وزن اضافه کرده‌اند. در حالی‌ که افراد چاقی که در چهار برنامه (رژیم غذایی کم‌کالری، ورزش، رژیم غذایی کم‌کالری به همراه ورزش و روزه) شرکت کردند، بین نیم تا ۱.۵ کیلو بیشتر از همتایان خود از دست داده‌اند.

هنگامی که محققان خطر ابتلا به دیابت را بررسی کردند، متوجه شدند افراد لاغرتری که مقدار قابل‌توجهی وزن از دست داده‌اند، بعدا ۵۴ درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار داشتند و بزرگسالان چاقی که رژیم غذایی سختی داشتند، کمتر در معرض ابتلا به دیابت بودند.

نیویورک پست به نقل از دکتر چی‌سان، متخصص همه‌گیری‌شناسی در هاروارد و سرپرست این مطالعه، نوشت: «زمانی که برای اولین بار ارتباط مثبت بین تلاش برای کاهش وزن و افزایش وزن سریع‌تر و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در افراد لاغر مشاهده کردیم، شگفت‌زده شدیم. این مشاهدات که به پشتوانه علم زیست‌شناسی قابل‌استنادند، نشان می‌دهند که کم کردن عمدی وزن برای افراد لاغر تبعات سلامتی به همراه دارد.»

نتایج همچنان نشان داد افراد لاغری که با رعایت یک رژیم غذایی مرسوم یا با برنامه، وزن کم می‌کنند، در آینده وزن زیادی اضافه می‌کنند؛ زیرا احتمالا کاهش وزن باعث تغییرهای بیولوژیک در آن‌ها می‌شود.

دانشمندان معتقدند سطح هورمون گرسنگی در افراد لاغری که وزن زیادی از دست داده‌اند، بالاتر است؛ به همین دلیل، میلشان به غذاهای بی‌ارزش بیشتر است و در نتیجه بدن سلول‌های چربی بیشتری برای افزایش سطح هورمون‌ها جمع می‌کند. همچنین آن‌ها فکر می‌کنند کاهش وزن چشمگیر به کاهش سطح هورمون‌های بی‌اشتهایی که گرسنگی را سرکوب می‌کنند، منجر می‌شود.

امروزه محققان هشدار می‌دهند که رژیم‌های کاهش وزن باید فقط برای کسانی باشد که «از نظر پزشکی به آن نیاز دارند» نه برای افراد لاغری که امیدوارند به استانداردهای اینستاگرامی برسند. چنانچه نشریه سان نیز نوشته است، «کاهش وزن چند کیلویی به‌وضوح به افراد چاق کمک می‌کند و حتی اگر این کاهش وزن موقتی باشد، مزایای سلامتی آن باقی می‌ماند».