مقام اوکراینی به شبکه کان اسرائیل: ده ایرانی در حملات اوکراین کشته شدند

مقام‌های آمریکایی و اوکراینی هشدار داده‌اند که نیروهای ایرانی در شبه‌جزیره کریمه نحوه استفاده از پهپادهای ساخت ایران را به نیروهای روس آموزش می‌دهند

مقام‌های آمریکایی، اوکراینی و ناتو می‌گویند روسیه از پهپادهای ایرانی در حمله به غیرنظامیان اوکراین استفاده می‌کند-Sergei SUPINSKY / AFP

یک مقام اوکراینی روز جمعه به شبکه خبری کان اسرائیل گفت ۱۰ ایرانی که به سربازان روس آموزش نظامی می‌دادند، در حملات هفته گذشته اوکراین کشته شدند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که مقام‌های آمریکایی و اوکراینی هشدار داده‌اند که ایرانیان در شبه‌جزیره کریمه نحوه استفاده از پهپادهای ساخت ایران را به نیروهای روس آموزش می‌دهند.

مرکز مقاومت ملی اوکراین، پیشتر در روز چهارشنبه مدعی شد که مربیان ایرانی در کریمه بر نحوه به پرواز درآوردن پهپادهای انتحاری موسوم به کامیکازه، توسط نیروهای روسی نظارت دارند. روسیه قبلا کریمه را که بخشی از خاک اوکراین به شمار می‌رود، به قلمرو سرزمینی خود ضمیمه کرد.

این نهاد دولتی اوکراین مدعی شد: «روس‌ها مربیان ایرانی را برای پرتاب پهپادهای کامیکازه شاهد-۱۳۶ به مناطق اشغالی خرسون و کریمه برده‌اند» و گفت کارشناسان ایرانی به روس ها آموزش می‌دهند که چگونه از پهپادهای انتحاری استفاده کنند. مرکز مقاومت ملی اوکراین گفت که ایرانی‌ها «مستقیما بر پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین به سوی اهداف غیرنظامی اوکراینی، از جمله حمله به میکولاویا و اودسا نظارت دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال پت رایدر، مسئول مطبوعاتی پنتاگون، روز پنج‌شنبه گفت که «ایرانی‌ها برای کمک به روسیه در عملیات پهپادی علیه اوکراین، ها در خاک اوکراین حضور دارند.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در نشست خبری روز پنجشنبه گفت که مربیان ایرانی در کریمه مشغول آموزش نیروهای روسیه‌اند.

به گزارش شبکه خبری اوکراین‌فرم، سخنگوی نیروی هوایی نیروهای مسلح اوکراین روز جمعه اعلام کرد که این کشور موفق شده ۸۵ درصد از پهپادهای انتحاری ایرانی که روس‌ها شلیک کردند را رهگیری و سرنگون کند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه از شهروندان ایرانی مقیم اوکراین خواست تا هر چه سریعتر خاک اوکراین را ترک کنند.

یک روز قبل از این وزارت دفاع اوکراین مدعی شد که ایران از میدان اوکراین به عنوان محل آزمایش پهپادهای خود برای آماده شدن برای حملات پهپادی آینده به اسرائیل استفاده می‌کند.

وزارت دفاع اوکراین، روز پنجشنبه در توییتی نوشت: «امروز صدها پهپاد ایرانی در خاک به آزمایش گذاشته شده‌اند و غیرنظامیان را می‌کشند. قرار نبود از این پهپادها علیه اوکراین استفاده شود. اسرائیل برای داشتن برتری راهبری نسبت به دشمن خود، باید سامانه‌های دفاع هوایی خود را آزمایش کند و اوکراین بهترین میدان آزمون است.»