سابقه درخشان فیفا در محروم کردن تیم فوتبال دیکتاتور‌ها در جهان

درخواست برای حذف تیم فوتبال جمهوری اسلامی از جام جهانی قطر افزایش یافته است

فیفا و یوفا به خاطر حمله روسیه به اوکراین، فوتبال این کشور را از حضور در مسابقات بین‌المللی محروم کرده‌اند_ AFP

 مهدی محمدنبی، نائب رئیس اول فدراسیون فوتبال، می‌گوید تیم‌های فوتبال آمریکا و انگلیس از نظر «فنی» کم آورده‌اند و دولت‌های آنها بحث حذف تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی از جام جهانی قطر را دنبال می‌کنند.

محمدنبی شامگاه پنجشنبه ۲۸ مهر در یک برنامه تلویزیونی این ادعا را مطرح  کرد و گفت: «این نوع مباحث توسط افراد کوته فکر و فرصت طلب مطرح می‌شود.»

او اضافه کرد که فدراسیون فوتبال «به این صحبت‌ها توجه‌ای» نمی‌کند و «تلاش این افراد نابخردانه است و به جایی» هم نخواهد رسید.

این مقام همچنین ادعا کرده است: «در اساسنامه فیفا، کنفدراسیون‌ها و فدراسیون‌ها ذکر شده که ورود به مسائلی از این قبیل نه مشروعیت دارد و نه قانونی است.»

تیم فوتبال جمهوری اسلامی از مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با تیم‌های آمریکا، انگلیس و ولز هم‌گروه است و مقام‌های این نظام برنامه‌های متعددی برای بهره‌برداری سیاسی از این مسابقات در صورت پیروزی در برابر تیم‌های آمریکا و انگلستان دارند.

مخالفان و برخی نهاد‌های مدافع حقوق بشر هم در پی سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌های سراسری در ایران، کارزاری برای حذف تیم فوتبال جمهوری اسلامی از این دوره از مسابقات به راه انداخته‌اند. بحث کمک نظامی جمهوری اسلامی به روسیه برای حمله به اوکراین هم در هفته‌های اخیر به این مساله اضافه شده است.

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی سال‌هاست به خاطر دخالت‌های سازماندهی شده دولتی‌ها در حوزه فوتبال و ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها و این آخری سرکوب اعتراض‌های مردمی تحت شدید‌ترین فشار‌های بین‌المللی قرار دارد.

مقام‌های این فدراسیون هم گزارش‌ها درباره دخالت دولت در فوتبال را رد، ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها را ناشی از نبود امکانات مناسب و درخواست حذف تیم فوتبال از جام جهانی در ارتباط با نقض گسترده حقوق بشر در ایران را برخلاف اساسنامه فیفا می‌دانند.

این در حالی است که بررسی سابقه فدراسیون جهانی فوتبال نشان می‌دهد این سازمان در ده‌های گذشته چندین تیم ملی فوتبال را به خاطر مسائل سیاسی و مرتبط با حقوق بشر از حضور در دوره‌هایی از جام جهانی فوتبال ممنوع کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فدراسیون جهانی فوتبال و اتحادیه فوتبال اروپا در تازه‌ترین این اقدامات که اسفند ماه سال ۱۴۰۰ ابلاغ کردند، تیم‌های باشگاهی و ملی روسیه را از حضور در کلیه مسابقات فوتبال محروم کردند.

در پی همین تصمیم بود که تیم ملی فوتبال روسیه در پلی‌آف انتخابی جام جهانی قطر مقابل لهستان به میدان نرفت و شانس حضور در این دوره از مسابقات را از دست داد.

فیفا و یوفا هم با انتشار بیانیه‌ای مشترکی اعلام کردند: «فوتبال اینجا کاملا متحد و در همبستگی کامل با مردم اوکراین است.»

در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، تحریم‌های سفت و سختی علیه مسکو وضع شده که محرومیت فدراسیون فوتبال این کشور نیز شامل این تحریم‌ها شده است.

از سال ۱۹۵۰ تاکنون هم چند تیم ملی فوتبال به دلایلی از نقض حقوق بشر گرفته تا مسائل دیگر از حضور در جام جهانی محروم شده‌اند که نام تیم‌های آلمان و ژاپن هم در میان آنها دیده می‌شود.

این دو تیم به دلیل نقش دولت‌های آنها در جنگ جهانی دوم از شرکت در نخستین جام جهانی پس از جنگ محروم شدند.

فیفا همچنین تیم ملی آفریقای جنوبی را به خاطر آپارتاید و تفکیک نژادی نهادینه شده در حاکمیت این کشور، از حضور در جام جهانی و مسابقات کنفدراسیون قاره آفریقا محروم کرده بود. این محرومیت از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۹۲ ادامه داشت.

در سال ۱۹۹۲ هم یوگسلاوی درگير جنگ بالكان شد و در حالی كه بازيكنان اين تيم در سوئد محل برگزاری مسابقات اردو زده بودند، در فاصله ۱۰ روز تا شروع مسابقات، این کشور از جام ملت‌های اروپا اخراج شد.

در آن سال قطعنامه ۷۵۷ سازمان ملل با موضوع بوسنی و هرزگوين باعث شد تمام نهادهای ورزشی یوگسلاوی لز مسابقات بین‌المللی كنار گذاشته شوند.

آن‌طور که خبرگزاری ایسنا گزارش کرده است فیفا پس از این‌که میانمار از حضور در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ در ایران خودداری کرد، حضور تیم ملی این کشور در جام جهانی ۲۰۰۶ را ممنوع اعلام کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی اما با آگاهی از این سابقه فیفا، مدعی‌اند که درخواست حذف تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی به خاطر کمک نظامی این کشور به روسیه در حمله به اوکراین و نقض گسترده حقوق بشر در داخل ایران، امری سیاسی و برخلاف اساسنامه فیفاست.

بیشتر از فوتبال