افزایش فراخوان‌ها برای تظاهرات شنبه؛ اعلام سه روز عزای عمومی و دو روز اعتصاب در مدارس

در جریان تحصن و اعتصاب در روزهای یکشنبه و دوشنبه، اول و دوم آبان، معلمان روز شنبه همگی با لباس مشکی در مدرسه حاضر می‌شوند

هم‌زمان با افزایش فراخوان‌ها برای تظاهرات روز شنبه ۳۰ مهر و چهارشنبه ۴ آبان ماه، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار بیانیه‌ای روزهای پنجشنبه ۲۸، جمعه ۲۹ و شنبه‌ ۳۰ مهر را به یاد کشته‌شدگان اعتراض‌ها، «عزای عمومی» و روزهای یکشنبه و دوشنبه‌، اول و دوم آبان را روزهای اعتصاب و «تحصن» معلمان سراسر کشور اعلام کرد.

در بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان تاکید شده است که معلمان در حمایت از اعتراض‌های بر‌حق مردم سراسر ایران و در محکومیت کشتارها و سرکوب‌های هفته‌های گذشته و به‌ویژه در محکومیت کشتن و بازداشت‌ دانش‌آموزان و معلمان، روزهای یکشنبه و دوشنبه‌، اول و دوم آبان تحصن می‌کنند و در این دو روز در مدارس حاضر می‌شوند، اما از حضور در کلاس‌های درس خود‌داری می‌کنند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان همچنین در بخشی از این بیانیه نوشت روزهای پنجشنبه ۲۸، جمعه ۲۹ و شنبه‌ ۳۰ مهر را، به یاد جان‌باختگان اعتراض‌ها، «عزای عمومی» اعلام می‌کند. نویسندگان این بیانیه در عین‌حال از افکار عمومی خواست در این روزها با سرکشی به خانواده‌ کشته‌شدگان، حضور بر سر مزار آن‌ها و پوشیدن نمادین لباس، مچ‌بند و دیگر پوشش‌های مشکی، همدردی و همبستگی خود را با این خانواده‌های داغدیده نشان دهند.

این بیانیه افزود در جریان تحصن و اعتصاب در روزهای یکشنبه و دوشنبه، اول و دوم آبان، معلمان روز شنبه همگی با لباس مشکی در مدرسه حاضر می‌شوند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران افزود که بارها به حاکمیت هشدار داده است‌ از خشونت علیه مردم معترض، آزار دانش‌آموزان و امنیتی کردن فضاهای آموزشی دست‌ بردارد، حق اعتراض مردم را به رسمیت بشناسد، اما حاکمان در جواب، روش‌های سرکوب را شدیدتر و خشونت‌بارتر کرده‌اند، تا جایی که حتی در مدارس ابتدایی هم گاز اشک‌آور شلیک می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران افزود که با برگزاری این تحصن‌ها، بار دیگر همراهی خود را با مردم اعلام و به حاکمیت اعلام می‌کند که خواسته‌های بنیادین معلمان، به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم و آزادی بدون قید و شرط تمامی دانش‌آموزان است و تا حاکمیت دست از کشتار مردم و کودکان برندارد و صدای به‌حق مردم را با گلوله جواب دهد، به اعتراض‌های خود ادامه می‌دهد.

این شورا، ضمن اعتراض به سرکوب نظام‌مند معلمان، دانش‌آموزان و سایر گروهای اجتماعی ایران، افزود نیروهای نظامی، امنیتی و لباس شخصی‌ها در حال تعرض به حریم مدارس و فضاهای آموزشی‌اند و «طی این سرکوب سامانمند، تاکنون جانِ عزیزِ تعدادی از دانش‌آموزان و کودکان، از نیکا و سارینا تا ابوالفضل و اسرا پناهی در اردبیل و ۱۴ دانش‌آموز و کودک سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، گیلان، مازندران، کردستان، آذربایجان و مشهد را به بی‌رحمانه‌ترین شکل گرفته‌اند».

هم‌زمان معلمان شاغل و بازنشستە استان کردستان نیز در بیانیه‌ای خواهان پیوستن تمامی آحاد جامعە بە مبارزات، اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها شدند.

در این بیانیه با تاکید بر همبستگی معلمان شاغل و بازنشسته کردستان «با آزادی‌خواهانی کە در خیابان سینە را مقابل گلولە سرکوبگران رژیم آخوندی قرار دادە‌اند»، چنین آمده است: «ما معلمان با حرکت‌های جمعی همراه با دانش‌آموزان و ضمن آگاه‌سازی اولیای دانش‌آموزان از ورود نیروی‌های امنیتی بە هر شکل و بهانەایی بە محیط آموزشی جلوگیری می‌کنیم.»

این گروه از معلمان همچنین نوشتند: «چنانچه مدیر یا هر فردی از کادر آموزشی و اداری مدارس با نیرو‌های سرکوبگر همکاری کند، آن فرد توسط سایر معلمان و اولیای دانش‌آموزان رسوا خواهد شد و باید منتظر عواقب کار ننگینش در میان دانش‌آموزان باشد.»

معلمان شاغل و بازنشستە استان کردستان در بیانیه خود همچنین حمله به دانشگاه صنعتی شریف، بازداشت صدها دانشجو، کارگر، روزنامه‌نگار، معلم و دانش‌آموز و همچنین «کشته شدن ۲۸ کودک و دانش‌آموز، ازجمله اسرا پناهی، دانش‌آموز اردبیلی» را  عمل «شنیع، غیرانسانی و رسوایی دیگر در کارنامه سیاه جمهوری اسلامی و نیروهای وحشی سرکوبگرش» خواندند و آن را به‌شدت محکوم کردند.

معلمان شاغل و بازنشستە استان کردستان در بیانیه خود تاکید کردند که درایت دانش‌آموزان امروز به حدی بالا است که در کف خیابان همراه با آزادی‌خواهان و معلمان مورد اعتمادشان همبستگی خود را اعلام کرده‌اند و هیچ‌گاه معلمان این سرزمین آن‌ها را تنها نخواهند گذاشت.

از سوی دیگر «جوانان محلات تبریز» در بیانیه‌ای اعلام کردند که یک‌بار دیگر برای برافراشتن پرچم آزادی در روز ۲۸ مهر که مصادف با زادروز سردار ملی ایران، ستارخان است در تمام محلات تبریز و سراسر آذربایجان برای بازپس‌گیری ایران به میدان می‌آیند.

در بیانیه «جوانان محلات تبریز» آمده است: «ما عزادار تمام شهدای انقلاب زن، زندگی، آزادی هستیم، از ژینای کردستان تا دانش‌آموز مظلوم اردبیلی. کوچه به کوچه و محله به محله خواهیم جنگید و میهنمان را پس خواهیم گرفت.»

گروه «جوانان محلات تهران» نیز با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تاکید بر اینکه «ژینا، اسم رمز ماست»، با اعلام حمایت از فراخوان‌ «جوانان محلات تبریز» و فراخوان‌ تظاهرات دیگر تشکل‌ها، روزهای «شنبه ۳۰ مهر و چهارشنبه ۴ آبان» را زمان برگزاری تظاهرات در همه محلات ایران اعلام کرد.

در اطلاعیه «جوانان محلات تهران» آمده است: «به پیشواز چهلمین روز شهادت دختر نازنین سرزمینمان می‌رویم و به‌نام ژینا و تمام شهیدان راه آزادی به خیابان‌های تهران و تمام شهرها می‌آییم تا بار دیگر فریاد بزنیم، جمهوری اسلامی نمی‌خوایم، نمی‌خوایم.»

دانشجویان شماری از دانشگاه‌ها نیز اعلام کرده‌اند که علاوه بر ادامه اعتصاب سراسری دانشجویان، روز شنبه ۳۰ مهرماه تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز در بیانیه‌ای تاکید کردند که در اعتراض به حضور لباس شخصی‌ها در دانشگاه و سرکوب دانش‌آموزان و با خواست آزادی زندانیان روز شنبه ۳۰ مهر در این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

در دانشگاه اصفهان نیز جمعی از دانشجویان برای برگزاری تجمع اعتراضی در روز شنبه فراخوان داده‌اند و هم‌زمان دانشجویان دانشکده علوم پزشکی اصفهان نیز  اعلام کرده‌اند که در محوطه این دانشکده تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.