ساخت طویل‌ترین شهر جهان در عربستان سعودی آغاز شد

این ابرشهر بخشی از پروژه آینده‌نگر نئوم  است که ۱۰ منطقه در شمال غرب عربستان را در برمی‌گیرد

ساخت اولین بخش‌های پروژه آینده‌نگرانه «لاین» (The Line) به معنی «خط» در عربستان سعودی آغاز شد.

 فیلم‌هایی که شرکت عکاسی هوایی اوت اسکای منتشر کرد، نشان می‌دهد که عملیات ساخت ابرشهر لاین در عربستان سعودی که بخشی از شهر آینده‌نگر «نئوم» محسوب می‌شود، کلید خورده است. این تصاویر با پهپاد گرفته‌شده، ساخت‌وساز در شهر لاین را که در شمال غربی عربستان سعودی و کنار سواحل دریای سرخ قرار دارد، به تصویر می‌کشد.

در این ویدیو، صحنه‌هایی از حفاری‌های متعدد برای ایجاد یک خندق خطی عمیق در بیابان دیده می‌شود. بر اساس پیش‌بینی‌ها، داخل این خندق، پایه‌های این شهر که طول آن ۱۷۰ کیلومتر طول است، بنا می‌شود.

 سیستم حمل‌ونقل زیرزمینی که قرار است در زیر این شهر ساخته شود، نیز در این قسمت تعبیه خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 پروژه لاین که اوایل سال ۲۰۲۲ از آن رونمایی شد، برای اسکان ۹ میلیون نفر طراحی شده و ارتفاع آن ۵۰۰ متر است و نمایی آینه‌ای خواهد داشت تا نور خورشید را به شکلی حداکثری بازتاب دهد و دمای فضای داخلی کاهش یابد.

طارق قدومی، مدیر اجرایی برنامه‌ریزی شهری نئوم، در گفت‌وگو با  نشریه معماری «دیزاین» خاطرنشان کرد که کلان‌شهر لاین «سبک زندگی فعلی ما را دگرگون خواهد کرد».

برای سازندگان این شهر و مقام‌های عربستان‌ سعودی این یکی از پرچالش‌‌‌ترین ساخت‌وسازها به شمار می‌رود. این پروژه درباره استفاده از انرژی‌های پایدار و محیط زیست ادعاهای بسیار جسورانه و بلندپروازانه‌ای مطرح کرده است که در طول عملیات ساختمانی هم باید به آن‌ها وفادار بماند. 

این ابرشهر بخشی از پروژه آینده‌نگر نئوم  است که ۱۰ منطقه در شمال غرب عربستان را در برمی‌گیرد. در کنار پروژه لاین که استودیو آمریکایی موفوسیس (Morphosis) طراحی کرده، شرکت معماری زاها حدید هم یک پیست اسکی طراحی کرده است.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در تابستان ۲۰۲۲ طراحی‌ پروژه لاین در شهر آینده‌‌نگر و جدید نئوم را اعلام کرد. او در آن زمان گفت که این طراحی‌ها، ساختار داخلی شهر طبقاتی را نشان می‌دهند و با ایجاد هماهنگی میان شهرسازی و حفظ طبیعت، مشکلات شهرهای سنتی افقی را رفع می‌کنند.

توسعه شهر نئوم در شمال‌ غربی عربستان سعودی، یکی از عمده‌ترین پروژه‌های اقتصادی این کشور به شمار می رود. عملیات خاکبرداری و ساخت تونل میان کوه‌ها برای ساختن این شهر آینده‌نگر اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود که اولین ساکنان این شهر بدون‌خودرو تا سال ۲۰۲۴ در آن مستقر شوند.

بیشتر از جهان