پرورشگاه جهنمی فیل‌ها در شمال تایلند

بچه‌فیل‌ها را با قلاب‌های فلزی می‌زنند و به شیرین‌کاری برای گردشگران وادار می‌کنند

تصاویر به دست آمده از این پرورشگاه شرایط تلخ و رنج‌آور بچه فیل‌ها را نمایش می‌دهدAmy Jones/Moving Animals

بررسی‌ها نشان می‌دهد در یک اردوگاه نگهداری فیل آسیایی که هزینه‌هایش را گردشگران تأمین می‌کنند بچه‌فیل‌ها را می‌زنند و با قلاب‌های تیز فلزی پوستشان را خراش می‌دهند. آن‌ها را با زنجیر بسته‌اند و وادارشان می‌کنند از ترس تنبیه شیرین‌کاری کنند.

شاهدان به این مرکز لقب «پروشگاه جهنمی فیل‌ها» داده‌اند و گفته‌اند در آنجا بچه‌فیل‌ها را از گوش‌های ظریف‌شان می‌گیرند و می‌کِشند و آن‌ها را مجبور می‌کنند به آدم‌ها سواری بدهند و به جلو و عقب تاب بخورند، رفتاری که متخصصان حیوانات می‌گویند نشانة وجود مشکلات روحی در آنان است. 

گردشگران از سراسر جهان به پرورشگاه فیل‌ مائه‌سا در شمال تایلند می‌روند تا از نزدیک این غول‌های آرام را ببینند. اما منتقدان این پروشگاه می‌گویند در پشت پرده برای مهار کردن این حیوانات را با قلاب‌های فلزی می‌زنند و زجر می‌دهند. این رفتار و آموزش‌هایی که به فیل‌ها می‌دهند باعث می‌شود «آسیب روانی ببینند و عمیقاً رنج بکشند».

منتقدان می‌گویند این مرکز «کارخانه بچه‌زایی» است و در آنجا فیل‌های ماده اغلب بی‌وقفه دارند «می‌زایند» و بیشتر عمرشان را به بارداری‌های مکرر می‌گذرانند.

بررسی‌های گروه مووینگ انیمالز نشان می‌دهد حتی ماده‌فیل‌های باردار را نیز سه بار در روز وادار به شیرین‌کاری‌هایی مانند «نقاشی» و شوت کردن توپ فوتبال می‌کنند. اغلب درحین شیرین‌کاری هم‌چنان پاهای فیل‌ها در زنجیر است و این گروه از موارد سو استفاده از این حیوانات فیلم گرفته است.

ماده‌ فیل‌ها را بارها با لقاح مصنوعی باردار می‌کنند و این حیوانات هر بار ۱۸ تا ۲۲ ماه باردارند و بچه‌هایشان را نیز بلافاصله پس از به دنیا آمدن به بند می‌کشند.

بچه‌فیل‌ها را در دو سالگی از مادرشان جدا و وارد فرآیندی به نام پاژان می‌کنند. از این فرآیند آموزشی که به «درهم‌شکستن» معروف است در سراسر آسیا برای «ایجاد شکست روانی در فیل‌های جوان» استفاده می‌کنند.

به گزارش تارنمای نشنال جیوگرافیگ «در فرآیند پاژان فیل‌ها را با طناب می‌بندند، در قفس‌های تنگ چوبی نگه می‌دارند، به آن‌ها گرسنگی می‌دهند و آنقدر آن‌ها را با قلاب، میخ و چکش می‌زنند تا اراده‌شان را در هم بشکنند».

گروه مووینگ انیمالز می‌گوید از این فرآیند استفاده می‌کنند تا بچه‌فیل‌ها را به زور تبدیل به بازیگرانی پول‌ساز کنند که گردشگران را سرگرم می‌کنند، گردشگرانی که پول می‌دهند که اول بچه فیل‌ها را در پرورشگاه ببینند و بعد شیرین‌کاری‌های «ظالمانه‌ای» را تماشا کنند که فیل‌های بزرگتر اجرا می‌کنند شامل:

نقاشی کردن در حالی که فیل‌بان با فشار دادن گوش‌های ظریفشان قلم‌مو را هدایت می‌کند، پرتاب دارت‌های نوک‌تیز به سوی بادکنک،شوت کردن توپ فوتبال به درون دروازه.

اجرای بخش «دردناکی» از کارهای صنعت بسته‌بندی چوب که حالا دیگر غیرقانونی اعلام شده و شامل کشیدن و تلنبار کردن بسته‌هایی سنگین می‌شود.     

پس از اینکه گروه‌های مووینگ انیمالز و نجات فیل آسیایی پویش‌هایی در این مورد به راه انداختند، دولت بریتانیا قصد دارد قانونی برای منع تبلیغات و بلیط ‌فروشی برای فیل‌سواری تصویب ‌کند.

این مرکز ۴۳ سال است فعالیت می‌کند و بیش از ۸۰ فیل در بند دارد. مسئولان این پرورشگاه درخواست ایندیپندنت را برای مصاحبه در این مورد رد کردند. اما در تارنمای این مرکز نوشته که نمی‌توان این فیل‌ها را در طبیعت رها کرد چون زندگی‌شان از جانب کشاورزانی که می‌خواهند از محصولات‌شان محافظت کنند و نیز مین‌های زمینی در خطر است.

در این مطلب هم‌چنین آمده فیل‌ها به قل و زنجیر عادت کرده‌اند چون مانع گم شدن‌شان می‌شود و از قلاب‌ها هم فقط فیل‌بانان در دفاع از جان خود استفاده می‌کنند.

ولی در این ویدیو دست کم یک مربی را می‌توان دید که از قلاب برای مجبور کردن فیل به اطاعت از دستورش استفاده می‌کند.

امی جونز از گروه «مووینگ انیمالز» گفت: «بررسی‌های ما در سراسر قارة آسیا مکرراً نشان داده فیل‌هایی که از آن‌ها برای سواری، در مراسم رژه، و برای نمایش استفاده می‌کنند در رنج و عذاب مداوم جسمی و عاطفی‌اند».

«قلب انسان جریحه‌دار می‌شود وقتی فکر می‌کند که این بچه‌فیل‌های بی‌گناه در پرورشگاه فیل مائه‌سا قرار است کل عمرشان را در اسارت و تحت شکنجه با قلاب‌های تیز، نمایش‌های ظالمانه و فشارهای جسمی شدید به سر ببرند».

او تقصیر گمراهی گردشگران را به گردن شرکت‌های گردشگری انداخت. «سازمان محیط زیست، غذا و امور روستایی دولت بریتانیا(دفرا) باید همین الآن برای نجات نسل بعدی بچه‌فیل‌ها از یک عمر بدبختی کاری کند و فروش بلیط «جاذبه‌های گردشگری» مربوط به فیل‌ها را برای شرکت‌های بریتانیایی ممنوع اعلام کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش عینی تارنمای نشنال جیوگرافیک هم‌چنین آمده: « می‌گویند وقتی بچه‌فیلی به حدود دو سالگی می‌رسد فیل‌بانان مادرش را به درختی می‌بندند و بچه را کم‌کم می‌کشند و از مادر جدا می‌کنند. وقتی جدا شد او را به بند می‌کشند».

«فیل‌بان با کشیدن قلاب روی گوش بچه‌فیل به او آموزش می‌دهد به چپ و راست حرکت کند، بچرخد و بایستد. سالا-نگام یکی از مربیان فیل‌ می‌گوید «برای اینکه به فیل یاد بدهیم بنشیند پاهای جلویش را می‌بندیم. یک فیل‌بان قلاب را به پشتش می‌کشد و دیگری طناب پاهای جلویی‌اش را می‌کشد».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent

بیشتر از جهان