درخواست حذف ایران از جام جهانی قطر به‌خاطر همکاری نظامی با روسیه

فدراسیون بین‌المللی فوتبال، پیش‌تر تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرده است

کمتر از ۳۵ روز تا شروع رقابت‌های جام جهانی فوتبال مردان در قطر، روزنامه دیلی‌تلگراف در گزارشی نوشت فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)، با شمار زیادی درخواست به‌منظور حذف و کنار گذاشتن تیم ملی فوتبال مردان ایران از این رقابت‌های جهانی مواجه شده است.

دلیل اصلی این درخواست‌ها، همکاری‌های نظامی حکومت‌های ایران و روسیه و ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه، برای استفاده از این تجهیزات نظامی در جنگ اوکراین اعلام شده است.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال، پیش‌تر روسیه را به‌سبب تهاجم نظامی این کشور به اوکراین، از بازی پلی‌آف جام جهانی در ماه مارس گذشته و نیز مسابقات قهرمانی اروپا در ۲۰۲۴ محروم کرده است.

روزنامه دیلی‌تلگراف در بخشی از گزارش روز سه‌شنبه ۱۸ اکتبر (۲۶ مهرماه) به‌نقل از کریس برایانت، نماینده پارلمان بریتانیا و رئیس گروه پارلمانی «همه احزاب روسیه»، نوشت: هر کشوری که از تهاجم پوتین به اوکراین، حمایت نظامی کند، باید از رقابت‌های ورزشی بین‌المللی کنار گذاشته شود.

دیلی‌تلگراف در ادامه این بخش از گزارش خود به نقل از این نماینده پارلمان بریتانیا نوشت: «موفقیت‌های ورزشی برای رژیم‌های دیکتاتوری خوشایند است. ما باید این فرصت را از آنها بگیریم.»

فرانسه و آلمان، هر دو ارسال پهپادهای تهاجمی ایران به روسیه را با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، در خصوص توافق هسته‌ای برجام، مغایر می‌‌دانند. انتظار می‌رود اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از تحریم‌های تازه را به سبب همکاری‌های نظامی ایران و روسیه وضع کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین ارتباط، روز سه‌شنبه خبرگزاری رویترز به‌نقل از دو مقام ارشد حکومت ایران و نیز دو ديپلمات ايرانی نوشت تهران قول داده تا علاوه‌ بر ارسال پهپادهای بيشتر به روسیه، موشک‌های زمین‌به‌زمین نیز در اختیار نیروهای روسی قرار دهد.

همزمان دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، روز سه‌شنبه مقام‌های حکومت ایران را به  «فریبکاری» متهم کرد و گفت آنها پیشتر مدعی شده بودند از جنگ در اوکراین حمایت نمی‌کنند، در حالی که سلاح در اختیار روسیه قرار داده‌اند.

به‌گفته کولبا، اوکراین آماده است تا مجموعه بزرگی از شواهد، مدارک و مستندات گردآوری شده را در اختیار دولت‌های اروپایی قرار دهد.

 به‌گفته وزیر خارجه اوکراین، حکومت ایران به‌وسطه «کمک به نیروهای روسیه برای کشتن اوکراینی‌ها» باید تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار گیرد.

روزنامه دیلی‌تلگراف در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه خود، ضمن اشاره به حضور بدون حجاب الناز رکابی در رقابت بین‌‌المللی صخره‌نوردی در کره جنوبی، این اقدام او را در میانه اعتراض‌های فراگیر به کشته شدن مهسا امینی در ایران مهم و نمادین ارزیابی کرده است.

بسیاری از ناظران بر این باورند حکومت جمهوری اسلامی، همواره از رقابت‌های ورزشی به‌منظور اهداف سیاسی-تبلیغاتی خود استفاده کرده است. 

«تحمیل مقررات حجاب اجباری» و «عدم رویارویی در برابر تیم‌های اسرائیلی» از برجسته‌ترین نمونه‌های دخالت سیاسی حکومت ایران در رقابت‌های بین‌المللی ورزشی است.

بیشتر از جهان