کودکانی که کنار دریا وقت می‌گذرانند در بزرگسالی سلامت روان بیشتری دارند

به گفته کارشناسان، مهارت‌هایی مثل شنا «مزایایی مادام‌العمر دارند که پیش‌تر ناشناخته بود»

درک چگونگی ارتباط میان تجارب طبیعت در دوران کودکی با سلامت زندگی بزرگسالی مهم است - Canva

بنا بر یک مطالعه‌ جدید، کودکانی که زمان زیادی را کنار ساحل یا نزدیک دریاچه‌ها می‌گذرانند، در بزرگسالی سلامت روان بیشتری خواهند داشت.

پژوهش‌های انجام‌شده در ۱۸ کشور نشان داد که وقت‌ گذراندن در «فضاهای آبی»، مثل نزدیک دریا یا آب‌های سرزمینی مثل رودخانه‌ها و دریاچه‌ها سلامت ذهنی را بهبود می‌بخشد.

کارشناسان با دیدن شواهد فزاینده‌ای که نشان می‌دهد وقت گذراندن در فضاهای سبز با بهبود سلامت روانی مرتبط است، تشویق شدند که مزایای احتمالی فضاهای آبی را بررسی کنند.

یک نظرسنجی که با همکاری مرکز اروپایی محیط‌ زیست و سلامت انسان واقع در دانشگاه اکستر انجام شد، از ۱۵ هزار نفر در  ۱۴ کشور اروپایی، هنگ‌کنگ، کانادا و استرالیا درباره کودکی‌ آنان سوال کرد.

از شرکت‌کنندگان خواستند تجربه‌های خود را از «فضاهای آبی» تا سن ۱۶ سالگی به یاد بیاورند؛ از جمله اینکه هرچند وقت به این فضاها می‌رفتند، چقدر به آن نزدیک بودند و والدینشان چند بار به آن‌ها اجازه ‌دادند بروند و در این فضاها بازی کنند.

همچنین از آن‌ها پرسیدند ظرف چهار هفته گذشته، آخرین بار چه زمان با فضاهای آبی و سبز در تماس بودند و سلامت روان آن‌ها در طول یک دوره دوهفته‌ای چگونه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مطالعه که در نشریه «روان‌شناسی محیطی» (Environmental psychology) منتشر شد، ارتباط بین زمان بیشتری که در فضاهای آبی سپری می‌شود و بهبود سلامت روان در بزرگسالی را نشان می‌دهد.

چون آن‌ها که از کودکی تجربه‌های بیشتری در فضای آبی داشتند، ارزش ذاتی بیشتری برای محیط‌های طبیعی قائل بودند و در بزرگسالی هم میل بیشتری به دیدن این فضاها داشتند.

درنتیجه، وقت گذران در این فضاها سلامت روان بیشتری را به بار آورد‌.

والریا ویتال، نامزد دکترا دانشگاه ساپینزا رم و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: «با توجه به دنیایی که به طور فزاینده‌ای به فناوری و صنعت وابسته شده، درک چگونگی ارتباط میان تجارب طبیعت در دوران کودکی با سلامت زندگی بزرگسالی مهم است.»

«یافته‌های ما می‌گوید که ایجاد آشنایی و اطمینان در فضاهای آبی و اطراف آن در دوران کودکی می‌تواند لذت ذاتی از طبیعت را تحریک کند و افراد را می‌دارد به دنبال تجارب تفریحی در طبیعت باشند که برای سلامت روان در بزرگسالی پیامدهای مفیدی دارد.»

کارشناسان به این نکته نیز اشاره کردند که بسیاری از کودکان ممکن است کنار آب بزرگ نشوند، چون برای آن‌ها احتمال خطر وجود دارد و والدین حق دارند احتیاط کنند.

دکتر لیان مارتین از دانشگاه اکستر گفت: «البته این پژوهش نشان می‌دهد که حمایت از کودکان برای اینکه در این فضاها راحت باشند و فراگیری مهارت‌هایی مثل شنا در سنین پایین مزایایی مادام‌العمر دارد که پیش‌تر ناشناخته‌ بود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی