کارگاه آموزش «خیانت» در ایران

برگزاری کارگاه آموزش «چند همسری» از سوی یک موسسه در ایران

بخشی از پوستر تبلیغاتی کارگاه آموزش چند همسری در ایران

مدتی‌ست که برگزاری «کارگاه‌های آموزشی مهارت زندگی» در جامعه ایران افزایش یافته است. کارگاه‌هایی که هدف اصلی خود را ارتقاء سطح کیفی خانواده‌های ایرانی می‌نامند و تقریبا در تمامی مسایل زندگی روزمره شهروندان خود را صاحب سبک و آماده به مشاوره می‌دانند. 

در روزهای گذشته اما تبلیغ یکی از این «کارگاه‌های آموزشی» در فضای مجازی صدای بسیاری را درآورده است. آگهی تبلیغاتی که در آن به شهروندان «آموزش چند همسری» داده می‌شود. یک موسسه خصوصی با نام «حیات حسنی» اقدام به برگزاری کارگاهی با موضوعات «ضرورت احیای فرهنگ چند همسری»، «الزامات تشکیل خانواده های چند همسری»،«احکام فقهی خانواده‌های چند همسری» و «مهارت های ارتباطی چند همسری» کرده است و از متقاضیان شرکت در این کارگاه آموزشی به صورت رایگان ثبت نام می‌کند. موسسه‌ای که مقر اصلی آن در شهر «قم» است اما در دیگر شهرهای ایران «شعبه» دارد و ادعا دارد که بین هفت تا یازده ساعت آموزش‌ها و مهارت‌های لازم درباره «چند همسری» را به متقاضیان آموزش می‌دهد. 

در پوستری که برای تبلیغ این کارگاه‌های آموزشی طراحی شده، تصویر مردی را می‌بینیم که در کنار چهار زن چادر به سر و چند فرزند در کنارشان به سبک شخصیت‌های کارتونی «دیزنی» می‌خندند و خوشحال‌اند. 

 

حجت‌الاسلام «محمد عسگری» که مسئول واحد مشاوره مؤسسه «وطن توحیدی حیات حسنی» است در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه ایران درباره انتشار این آگهی و درواقع در توجیه ضرورت برگزاری این کارگاه در پاسخ به این سؤال که آیا برگزاری چنین کارگاه‌هایی باعث ترویج چندهمسری در جامعه نیست، مدعی شد: « در این کارگاه، علاوه بر آموزش، در خصوص چالش‌ها و درگیری‌هایی که این‌گونه از خانواده‌ها دارند، اقدامات آسیب‌شناسی نیز انجام می‌گیرد و صرفاً به دنبال ترویج نیستیم؛ هرچند آموزش و تبلیغ تعدد زوجات در جامعه با مخالفت‌هایی مواجه است و عمده مخالفان هم از طیف‌های مختلفی مانند زنان فمنیست غربی و حتی زنان مذهبی هستند.»

این مقام مسئول در موسسه «حیات حسنی» با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از «صدهزار خانواده در ایران چند همسر دارند مدعی شد که «اگر به لحاظ عدالت مردان بتوانند خوب خانواده را اداره کنند، آسیبی به کانون خانواده وارد نمی‌شود اما در غیر این صورت این موضوع می‌تواند مشکلاتی برای خانواده‌ها به وجود آورد، از سویی دیگر باید توجه داشته باشیم که در شرایط کنونی برخی دختران که تا سنین بالا به لحاظ اقتصادی نمی‌توانند ازدواج کنند یا زنان مطلقه‌ای که از پس هزینه‌های زندگی برنمی‌آیند، از طریق چنین امکانی می‌توانند ازدواج کنند. به عبارتی باید حق حیات و حق برخورداری از ازدواج و نعمت مادری برای این دسته از افراد نیز فراهم شود چرا که آمارها نشان می‌دهد، در حال حاضر بین ۴ تا ۵ میلیون دارای شرایط مذکور هستند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌نظر می‌رسد رویکرد این مقام مسئول بیش از آنکه در صدد آموزش مهارت‌های زندگی برای خانواده‌های ایرانی باشد، درصدد ویران کردن معنای خانواده و رابطه انسانی شهروندان با یکدیگر است. تاکید این روحانی مسئول بر شرایط بد اقتصادی و مشروع دانستن ازدواج چندباره برای مردانی که «تمکن مالی دارند نه تنها توهینی غیرقابل بخشش به زنان و دختران ایرانی‌ست که نشان دهنده سقوط وحشتناک معیارهای اخلاقی جامعه ایران است. 

همین چند وقت پیش بود که حجت‌الاسلام «غلامرضا قاسمیان» عضو «بنیاد خانواده» و «مشاور بنیاد ملی نخبگان» با حضور در یک برنامه تلویزیونی در شبکه سوم تلویزیون جمهوری اسلامی صراحتا به تبلیغ و دفاع از «چند همسری» پرداخت. حرف‌هایی که بی‌شباهت به توجیهات برگزارکنندگان کارگاه آموزشی «چند همسری» نداشت. 

این مقام مسئول در حوزه «خانواده» در جایی از حرف‌های خود روی آنتن پربیننده‌ترین شبکه تلویزیون جمهوری اسلامی در دفاع از چند همسری گفته بود «که نباید به ازدواج مجدد بگوییم خیانت باید بگوییم مسئولیت پذیری». 

این عضو «بنیاد خانواده» و «مشاور بنیاد ملی نخبگان» در صحبت‌های خود مدعی می‌شود که ازدواج مجدد تنها راه چاره برای دختران مجردی‌ست که سنشان بالا رفته است. صحبت‌هایی که بیام آن‌ها در تریبون رسمی جمهوری اسلامی ایران به خوبی نشان دهنده رویکرد مسئولین مربوطه در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی ایران است. 

خیلی وقت نمی‌گذرد از آن ایام که حرف زدن درباره مساله «ازدواج مجدد» بیشتر به یک تابو در فضای فرهنگی و اجتماعی ایران می‌مانست تا موضوعی که برای آن در رسانه‌های جمعی تبلیغ شود. پیش از این اگر درباره این موضوع اثری فرهنگی تولید می‌شد بیشتر این آثار درصدد تقبیح موضوع «چند همسری» و ازدواج مجدد بود تا تبلیغ آن و معرفی این امر ناپسند برای حل برخی بحران‌های اجتماعی مانند فقر اقتصادی. 

بیشتر از