اتهام ارتباط با روسیه: این بار مشاور ارشد نخست‌وزیر بریتانیا

یک افشاگر از روابط سابق دامینیک کامینگز با روسیه پرده برداشته است

بوریس جانسون و دامینیک کامینگز در حال ترک ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت/ DANIEL LEAL-OLIVAS/AFP/GETTY IMAGES

به دنبال «اظهار نگرانی عمیق» یک افشاءگر در مورد ارتباط‌های گذشته «دومینیک کامینگز» مشاور ارشد بوریس جانسون ، نخست‌وزیر بریتانیا؛ حزب کارگر از او خواسته در مورد ارتباط‌های گذشته‌اش با روسیه توضیح دهد. 

«امیلی تورنبِری» سخنگوی حزب کارگر در امور خارجه، در نامه‌ای، از «دومینیک راب» وزیر خارجه بریتانیا خواسته روشن کند که آیا آقای کامینگز، رهبر سابق کارزار خروج کشور از اتحادیه اروپا، به اسناد «بسیار محرمانه» دولت دسترسی داشته یا نه.

خانم تورنبری گفته «افشاءگری که سمت رسمی دارد» نمایندگان پارلمانی حزب جرمی کوربین را در جریان «نگرانی‌های عمیق» در مورد مدت اقامت آقای کامینگز در روسیه در دهه ۱۹۹۰ و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، قرار داده است.

نسخه این نامه در اختیار «سِر مارک سِدویل»، رئیس ادارات دولتی بریتانیا و اعضای سرویس‌های اطلاعاتی کشور قرار گرفته است. خانم تورنبری در این نامه گفته است حزب کارگر «از صحت و سقم این ادعا» اطلاعی ندارد، اما باید آن را به اطلاع آن‌ها می‌رسانده است.

خانم تورنبری در این نامه که نخست در نشریه ساندی تایمز به چاپ رسید، می‌پرسد از نظر امنیتی در مورد آقای کامینگز پیش از این‌که به‌عنوان مشاور ارشد در مقر نخست وزیری منصوب شود، در چه سطوحی تحقیق شده است.

در این نامه، همچنین، این سئوال مطرح شده که آیا کسانی که شرایط امنیتی آقای کامینگز را تایید کرده‌اند از او «درباره ارتباط‌هایش با اساتید دانشگاه آکسفورد هم سئوال کرده بوده‌اند، و آیا هرگز فردی در میان آن‌ها امکانات کار در جهت حمایت از دولت روسیه پس از کمونیسم را با او به بحث گذاشته بوده است یا نه.»

خانم تورنبری می‌افزاید:«آیا از آقای کامینگز در مورد هدف اقامت سه ساله و کارش در روسیه پس از کمونیسم در سال‌های ۱۹۹۴تا ۹۷ و فعالیت‌هایش در طول این مدت، از جمله تمام ارتباطاتی که با شخصیت‌های فعال در سیاست‌ها، اطلاعات و امنیت روسیه داشته، سئوال شده است؟»

خانم تورنبری در ادامه می‌گوید:«اطمینان دارم شما و کسانی که کپی این نامه برایشان فرستاده شده، جدی بودن این نکات را درک می‌کنید، و این که چرا وظیفه خودم دانستم نگرانی‌های این افشاءگر که نمایندگان حزب کارگر را در پارلمان در جریان گذاشته با شما درمیان بگذارم. ما نسبت به انگیزه این افشاءگر تردید نداریم.

«بنابراین ممنون خواهم شد اگر در این مورد در اسرع وقت پاسخ بدهید، یا اگر بیشتر صلاح می‌دانید که این نکات شخصا با «شورای خصوصی بریتانیا» (توضیح: نهاد رسمی مشاوران ملکه که از گروهی سیاستمداران با تجربه – عمدتا نمایندگان کنونی یا سابق پارلمان – تشکیل شده است. تصمیمات مهم امنیتی و استراتژیک عمدتا از طریق این شورا اتخاذ می‌شود) در میان گذاشته شود، عطف به گفتگوهای پیشین در مورد مسائل امنیتی و اطلاعاتی، خوشوقت می‌شوم در این مورد اقدام کنم.»

اداره هیئت دولت بریتانیا در واکنش گفته است «در مورد موقعیت امنیتی افراد اظهارنظر نمی‌کند.» 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/uk/politics/dominic-cummings

© The Independent