تشخیص زوال عقل ۹ سال قبل از ابتلا به این بیماری

مداخله زودهنگام خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با زوال عقل را کاهش می‌دهد

افرادی که احتمال دارد در آینده به این بیماری مبتلا شوند غربالگری می‌شوند - Canva

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که می‌توان علائم زوال عقل را تا ۹سال پیش از تشخیص این بیماری شناسایی کرد.

این یافته‌ها که در «آلزایمر و زوال عقل: نشریه انجمن آلزایمر» منتشر شده است می‌گوید افرادی که احتمال دارد در آینده به این بیماری مبتلا شوند غربالگری می‌شوند تا به شناسایی افرادی  که برای کاهش خطر ابتلا به بیماری مرتبط با زوال عقل، از مداخله زودهنگام بهره می‌گیرند کمک کنند.  

 آن‌ها به انتخاب موارد مناسب برای انجام آزمایش‌های بالینی به منظور یافتن درمان‌های جدید نیز کمک می‌کنند.

نول سواددیوودیپونگ، نویسنده این مطالعه و پزشک کارورز در دانشگاه کمبریج گفت: «به سوابق بیماران که نگاه کردیم، معلوم شد چندین سال پیش از آنکه علائمشان آن‌قدر آشکار شود که بی‌درنگ بتوان بیماری را تشخیص داد، برخی اختلال‌های شناختی را بروز داده‌اند.»  

«این اختلال‌ها اغلب ضعیف بودند، اما تعدادی از جنبه‌های شناختی را در برمی‌گرفتند. این گامی است به‌سوی توانمندسازی ما برای غربالگری افرادی که بیشترین خطر ابتلا متوجه آن‌ها است – مثلا افراد بالای ۵۰ سال یا کسانی که فشارخون بالا دارند یا ورزش کافی انجام نمی‌دهند- تا با مداخله در مراحل اولیه به آن‌ها کمک کنیم خطر ابتلا در آن‌ها کاهش یابد.»

پژوهشگران برای این مطالعه داده‌های پایگاه داده بایوبنگ بریتانیا را تجزیه‌وتحلیل کردند و حل مسئله و یادآوری اعداد را دو نشانه اولیه برای بیمارانی در نظر گرفتند که احتمال دارد به زوال عقل مبتلا شوند.

دکتر تیم ریتمن، نویسنده ارشد این مطالعه که او نیز از دانشگاه کمبریج است، می‌گوید: «کسانی که مثلا حافظه‌شان برای به یادآوردن اعداد ضعیف است بی‌دلیل نگران نباشند.»

«حتی بعضی افراد سالم هم به‌طور طبیعی از همسالان خود امتیاز بالاتر یا پایین‌تری کسب می‌کنند. ولی ما هرکسی را که نگران [این موضوع] است یا متوجه شده که حافظه یا یادآوری‌اش دارد ضعیف می‌شود تشویق می‌کنیم با پزشک عمومی‌اش صحبت کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افرادی که در داده‌های بایوبنک بریتانیا به آلزایمر مبتلا شدند در مقایسه با افراد سالم در زمینه حل مسئله، زمان واکنش، به خاطر سپردن فهرست اعداد، حافظه آینده‌نگر (توانایی به حافظه سپردن کاری برای انجام دادن آن در آینده) و تطبیق جفت، امتیاز بسیار کمتری آوردند.

پژوهشگران دریافتند این در مورد افرادی که به نوع نادری از زوال عقل معروف به دمانس فرونتوتمپورال [زوال عقل لوب گیجگاهی] مبتلا شده‌اند نیز صدق می‌کند.

بر اساس این مطالعه کسانی که به‌تدریج به آلزایمر مبتلا شدند بیش از بزرگسالان سالمی بودند که در ۱۲ ماه گذشته به یکباره به این بیماری مبتلا شدند.

دیوید توماس، رئیس بخش سیاست‌گذاری پژوهش آلزایمر بریتانیا گفت: «کاملا بدیهی است که بهترین فرصت برای تاثیرگذاری بر روند بیماری‌هایی که باعث زوال عقل می‌شوند، مداخله در مراحل اولیه آن‌ها است.»

«خدمات سلامت همگانی به‌طور معمول آزمایش‌های لازم را برای تشخیص تغییرات عملکرد مغز که قبل از آشکار شدن رخ می‌دهد، مثل آنچه در این مطالعه به آن‌ها اشاره شده است، ارائه نمی‌کند.»

«درواقع، ان‌اچ‌اس اکنون نمی‌تواند تشخیص زودهنگام و دقیقی را برای افراد مبتلا به زوال عقل تضمین کند – بیماری بیش از یک‌سوم افراد بالای ۶۵ سال که مبتلا به زوال عقل‌اند، تشخیص داده نمی‌شود.»

او افزود: «اینکه الان ان‌اچ‌اس درک روزافزون ما از اهمیت کشف و تشخیص زودهنگام را نمایان کند، از هر زمان دیگری مهم‌تر است.»

«باید مطمئن شویم افراد مبتلا به زوال عقل در زمانی که درمان یا مداخله‌های منجر به کاهش خطر ابتلا بسیار موثر‌ند، بی‌توجه رها نمی‌شوند.»

گزارش تکمیلی از پی‌ای.

© The Independent