پهپاد‌های انتحاری ساخت ایران اوکراین را مورد حمله قرار دادند

استقرار و استفاده از تسلیحات ایرانی نشان می‌دهد که ارتش روسیه با کمبود هواپیماهای بدون سرنشین روبرو است

مقام‌های اوکراين گفتند ایرانی‌ها در سرزمين‌های تحت اشغال روسيه در اوکراين به روس‌ها آموزش می‌دهند که چگونه از سامانه‌های پهپاد شاهد ۱۳۶ استفاده کنند-ایما مدیا

مقام‌های اوکراين روز پنجشنبه ۱۳ اکتبر گفتند نيروهای روسيه از هواپيماهای بدون سرنشين انتحاری ساخت ايران برای حمله به پايتخت اوکراين و منطقه اودسا استفاده کردند و مناطق ديگر را زیر حملات موشکی قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از حمله با یک کامیون بمب‌گذاری شده به پلی که روسيه را به کریمه وصل می‌کر‌د، روسیه برای چهارمين روز متوالی، اوکراين را بمباران کرد. این پل ۱۲ مایلی به‌عنوان نماد قدرت مسکو اهمیت دارد و از آن برای ارسال تدارکات نظامی از روسیه به کریمه استفاده می‌شد. روسیه در سال ۲۰۱۴ کریمه را به‌طور غیرقانونی از اوکراین جدا و به خاک خود ضمیمه کرد.

گزارش‌ها حاکی است در تازه‌ترین دور حملات روسیه، حمله‌ای در نزدیکی ماکاریف، شهر کوچکی واقع در ۵۰ کیلومتری (۳۱ مایلی) غرب کی‌یف صورت گرفته و زیرساخت‌های حیاتی را از بین برده است. در سراسر پايتخت اوکراین، ساکنانی که زندگی آن‌ها چند ماهی به دلیل کشیده شدن جنگ به شرق اوکراین مقداری عادی شده بود، حالا دوباره با آژیر حمله هوایی بیدار شدند.

ارتش روسیه مناطق متعدد اشغالی را در اوکراين از دست داده است؛ مناطقی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از آن‌ها به‌طور غیرقانونی با عنوان خاک روسیه یاد می‌کرد. به دلیل این شکست‌های نظامی روسیه، بمباران مناطق غيرنظامی اوکراین در هفته‌های اخير شدت گرفته است.

مشخص نیست که آیا هواپیماهای بدون سرنشین و انتحاری که به مواد منفجره مجهزند تلفاتی به بار آورده‌اند یا نه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌‌های اوکراين می‌گویند در اين هفته ده‌ها نفر در حملات روسيه جان خود را از دست دادند. در ميان قربانيان، دست‌کم دو نفر روز پنجشنبه در يک حمله موشکی که يک ساختمان آپارتمانی را در جنوب اوکراين منهدم کرد، کشته شدند.

مقام‌های اوکراين روز پنجشنبه گفتند ايرانيان در سرزمين‌های تحت اشغال روسيه در اوکراين به روس‌ها آموزش می‌دهند که چگونه از سامانه‌های پهپاد شاهد ۱۳۶ استفاده کنند.

این سیستم می‌تواند حملات هوا به سطح، جنگ الکترونیکی و انهدام اهداف را انجام دهد. استقرار و استفاده از تسلیحات ایرانی نشان می‌دهد که ارتش روسیه با کمبود هواپیماهای بدون سرنشین روبرو است.

هواپیماهای بدون سرنشین برای ایجاد ترس و وحشت در شهرهای اوکراین استفاده می‌شوند، اما وزارت دفاع بریتانیا گفته بعید است پهپادهای ساخت ایران بتوانند به اهدافی در عمق اوکراین ضربه بزنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از این هواپیماهای بدون سرنشین قبل از برخورد با اهداف خود نابود می‌شوند.

فرماندهی نيروی هوایی اوکراين روز پنجشنبه گفت دفاع هوایی آن کشور شش هواپيمای بدون سرنشين ايرانی را بر فراز مناطق اودسا و ميکولایف در طول شب سرنگون کرده‌اند. آلمان هم  اعلام کرده که سامانه‌های دفاع ضد هوایی جدیدی در اختیار اوکراین قرار داده است. آمریکا نیز محموله‌ای از سیستم دفاع هوایی هیمارس را به اوکراین ارسال کرده است. این هفته ۵۰ کشور حامی اوکراین ازجمله آمریکا طی نشستی در بروکسل بر حمایت دفاعی و ارسال سلاح بیشتر به اوکراین تاکید کردند.