مردان ممکن است به منی خود حساسیت داشته باشند

علائم حساسیت به منی ممکن است تا یک هفته پس از انزال ادامه یابد

مشکلات در تکلم، تمرکز و حافظه هم می‌توانند از علائم حساسیت مردان به منی باشند - Canva

یک مطالعه جدید نشان داد که بدن برخی مردان ممکن است به منی خودشان حساسیت نشان دهد.

علائم این حساسیت فورا در قالب علائم شبیه آنفلوانزا بروز می‌کند که ممکن است شامل ضعف عضلات، عطسه، سرفه یا تب باشد.

مشکلات در تکلم، تمرکز و حافظه هم می‌توانند از علائم حساسیت مردان به منی باشند.

این واکنش‌ها که به سندروم بیماری پس از ارگاسم معروف‌اند، می‌توانند در بازه‌ای چندروزه تا یک‌هفته‌ای ادامه داشته باشند و ناشی از یک واکنش آلرژیک یا خودایمنی بدن به اسپرم مرد باشند.

اندرو شانهولتزر، از نویسندگان این مطالعه از دانشکده پزشکی ویلیام بومونت دانشگاه اوکلند، می‌گوید که حدود ۶۰ مورد از این عارضه شناسایی شده اما ممکن است «بسیاری دیگر» نیز با این وضعیت زندگی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «بسیاری از کارکنان بخش درمان هم از آن آگاه نیستند؛ چه برسد به عموم مردم. به احتمال زیاد این عارضه کمتر از حد واقعی شناسایی شده است و مبتلایان بسیاری دارد.»

اما برای مردانی مبتلا به این عارضه‌ جای امیدواری وجود دارد. شانهولتزر گفت او و گروهش موفق شده‌اند مرد ۲۷ ساله‌ای را که به این بیماری مبتلا بود، درمان کنند.

این بیمار در ۱۸ سالگی متوجه شد که هر وقت به ارگاسم می‌رسید، دچار عطسه، سرفه،‌ آب‌ریزش بینی و جوش‌های کهیرمانند روی بازوها می‌شد. او همچنین گفت غدد لنفاوی صورت و گردنش متورم می‌شوند و انزال هرچه بیشتر باشد، این علائم تشدید می‌شوند.

محققان در مجله «اورولوژی کیس ریپورتس» (Urology Case Reports) گفتند: «این فرد به دلیل ماهیت ناگواری که این علائم داشتند، از هر گونه فعالیت جنسی یا روابط عاطفی جدا امتناع می‌کرد.»

پس از آنکه مراجعه این مرد به پزشکان عمومی فایده‌ای نداشت، این گروه محققان انواع مختلف داروهای ضدحساسیت را روی او امتحان کردند و متوجه شدند درمان با فکسوفنادین می‌تواند تا ۹۰ درصد علائم این بیماری را کاهش دهد.

شانهولتزر می‌گوید منشا این حساسیت می‌تواند عفونت یا زخمی در بیضه‌ها باشد که ممکن است به نشت مقدار ناچیزی اسپرم در جریان خون منجر شود.

او در توضیح گفت: «سلول‌های ایمنی در بدن آموخته‌اند که به هر ماده بیگانه‌ای که پدیدار شود، حمله کنند.»

«یاخته‌هایی ویژه به نام یاخته‌های سرتولی اسپرم را مراقبت و احاطه و از یاخته‌های ایمنی جدا می‌کنند. وقتی یاخته‌های سرتولی آسیب ببینند، اسپرم برای نخستین بار در معرض دستگاه ایمنی بدن قرار می‌گیرد و دستگاه ایمنی همان‌طور که به ویروس یا باکتری‌های بیگانه حمله می‌کند، به اسپرم حمله می‌کند.»

© The Independent