اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران وضع می‌کند

تحریم‌های جدید بروکسل روز دوشنبه اعلام می‌شوند 

رییس کمیسیون اروپا گفت وقت آن رسیده که افراد مسئول را به دلیل سرکوب زنان در ایران تحریم کنیم-Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

در پی سرکوب خیزش سراسری مردم ایران از سوی حکومت جمهوری اسلامی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که تحریم‌هایی علیه تهران اعمال کنند. خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه، ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر)، به نقل از چهار دیپلمات‌ اروپایی گفت که وزیران خارجه این بلوک روز دوشنبه، ۱۷ اکتبر، این تحریم‌ها را اعلام خواهند کرد. 

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، ساعاتی پیش گفته بود: «اکنون وقت آن رسیده که افراد مسئول را به دلیل سرکوب زنان تحریم کنیم.» این مقام اروپایی همچنین افزود: «این خشونت بهت‌آور نمی‌تواند بی‌پاسخ باقی بماند.»

چهار دیپلمات اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفتند که روز چهارشنبه توافق سیاسی در موضوع تحریم‌ها به دست آمده است و جلسه وزیران خارجه که دوشنبه در لوکزامبورگ برگزار می‌شود، به این توافق رسمیت خواهد داد. 

جزئیات این تحریم‌ها هنوز روشن نیست، اما آمریکا، بریتانیا و کانادا نیز هر یک تحریم‌هایی علیه دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده‌اند. واشنگتن، لندن و اتاوا، مشخصا گشت ارشاد (پلیس امنیت اخلاقی) را نیز تحریم کردند. کانادا هفته گذشته اعلام کرد ۱۰ هزار عضو سپاه پاسداران هرگز حق ورود به این کشور را نخواهند داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قانونگذاران اتحادیه اروپا از این بلوک خواسته‌اند که برخی مقام‌های حکومت ایران، خصوصا افرادی را که با گشت ارشاد رابطه دارند، در فهرست سیاهی قرار دهند که مانع ورود آنان به کشورهای این بلوک شود و دارایی‌های آنان را مسدود کند.  

اتحادیه اروپا در آوریل ۲۰۱۱ تحریم‌هایی به دلیل نقض حقوق بشر، علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد. در مارس ۲۰۱۲، تحریم‌های بیشتری نیز اعمال شدند و فروش هرگونه ابزاری به حکومت ایران که بتواند برای سرکوب یا جاسوسی الکترونیکی از مردم به‌کار گرفته شود، متوقف شد. 

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا در حالی از راه می‌رسند که بروکسل در جایگاه هماهنگ‌کننده مذاکرات غیرمستقیم ایران و‌ آمریکا برای احیای برجام، نقش میانجی را بر عهده دارد. این مذاکرات البته مدت‌ها است که متوقف شده‌ است و بالا گرفتن خیزش مردمی در ایران نیز احتمال موفقیت آن را بیش از پیش کاسته است. جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته است این مذاکرات فعلا به بن‌بست رسیده‌ است.