بهای سبد معیشت از ۱۸ میلیون تومان فراتر رفت

حداقل دستمزد ماهانه کارگران بین پنج تا شش میلیون تومان است و بسیاری از آنان تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند

با وجود گذشت هفت ماه از سال، دولت رئیسی هنوز حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کارگران را هم تایید نکرده است - AFP

در هفتمین ماه سال ۱۴۰۱، در حالی‌ که دولت ابراهیم رئیسی به‌تناوب ادعای مهار تورم را مطرح می‌کند، بهای سبد معیشت ماهانه خانوارها در ایران به ۱۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسیده است. این خبر را فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار، اعلام کرد و گفت که بدنه جامعه کارگری ایران از منظر معیشت مانند بیماری است که با ۱۰ درصد قلبش زندگی می‌کند.

این فعال کارگری با بیان اینکه بیش از ۴۳ میلیون نفر از جمعیت ایران، عضو جامعه کارگری‌اند، افزود: «امروز کارگر امنیت شغلی ندارد، معیشت ندارد، مسکن ندارد و بنابراین حالش خوب نیست.»

به گفته توفیقی دولت و مجلس نیز برای بهبود وضعیت نیمی از جمعیت کشور برنامه مشخصی ندارند.

رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار در ادامه، به مشکلات کارگران از قبیل مسکن، درمان، آموزش و سایر هزینه‌ها اشاره کرد و گفت: «داده‌ها نشان می‌دهند که تورم نرخ مسکن حتی در یک ماه، نجومی است. بر اساس داده‌های رسمی محاسبه‌شده، امید به خانه‌دار شدن یک کارگر در تهران به ۱۲۳ سال رسیده است. حالا پوشاک، درمان، هزینه‌های تحصیل و سایر خرج‌ها را کنار این داده‌ها بگذارید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توفیقی آمارهای نهادهای رسمی درباره تورم را نیز «ساختگی و تصنعی» خواند و تاکید کرد: «مثلا می‌گویند دو درصد یا ۲.۲ درصد در فلان ماه زیاد شد؛ این اعداد واقعی نیستند چون برای محاسبه تورم سبدی را در نظر می‌گیرند که ۳۲۰ قلم کالا دارد؛ در حالی‌ که فقط ۱۰۸ قلم آن در زندگی عادی ما به طور دائم مصرف می‌شوند و بقیه تنها اقلامی‌اند که ثبات قیمت دارند. در نتیجه، هنگام میانگین‌گیری و محاسبه، ثبات قیمتی آن کالاها جهش قیمتی این کالاهای مصرفی را به‌ اصطلاح خفه می‌کند یا تاثیرش را از بین می‌برد.»

این فعال کارگری درباره نرخ‌های دستوری نیز به خبرگزاری ایلنا گفت: «این نرخ‌ها در جامعه عینیت ندارند و مشکل‌گشا نیستند ولی از آن جهت اعمال می‌شوند تا بگویند همه‌چیز تحت کنترل است و برای محاسبه صوری نرخ تورمی مبنایی رسمی داشته باشند.»

در حالی‌ که نرخ بسیاری از کالاهای اساسی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون چند بار افزایش یافته، شورای عالی کار تاکنون حتی یک جلسه هم برای ترمیم دستمزد کارگران برگزار نکرده و این در حالی است که به گفته رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار، بالغ‌ بر نیمی از جمعیت ایران به دلیل انباشت تورم و کاهش یافتن قدرت خرید، زندگی سختی دارند و کنترل دستوری قیمت‌ها نیز نتوانسته است دردهای معیشتی را درمان کند.

توفیقی پیش‌تر نیز گفته بود که شکاف میان هزینه‌های زندگی و دستمزد کارگران «عظیم» و بیش از ۶۳ درصد است.

بهای سبد معیشت ماهانه خانوار در ایران در حالی از ۱۸ میلیون تومان فراتر رفت که حداقل دستمزد ماهانه کارگران بین پنج تا شش میلیون تومان است و بسیاری از آنان تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند. ضمن اینکه با وجود گذشت هفت ماه از سال، دولت رئیسی هنوز حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کارگران را هم تایید نکرده است.

بیشتر از اقتصاد