جمهوری اسلامی در اعتراضات اخیر دست‌کم ۲۰۱ نفر را کشته است

سازمان حقوق بشر ایران: برخی از این افراد حین بازداشت و زیر شکنجه کشته شده‌اند

سازمان حقوق بشر ایران در گزارش جدید خود، آمار کشته‌‌شدگان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی ایران را دست‌کم ۲۰۱ تن اعلام کرد و ضمن تاکید بر اینکه قربانیان اصلی سرکوب حکومت، کودک‌اند، از سازمان ملل متحد خواست با فشار بر جمهوری اسلامی ایران، از حقوق کودکان دفاع کند.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران که صبح چهارشنبه، ۲۰ مهر، منتشر شد، بیشترین آمار کشته‌ها مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، کردستان، گیلان و آذربایجان غربی است. برخی قربانیانی که در یک هفته اخیر جان باختند، در اوایل اعتراض‌ها مجروح شده بودند.

سازمان حقوق بشر ایران با استناد به برخی گزارش‌ها، اعلام کرد بسیاری از کسانی که در اعتراض‌ها مجروح شدند، به مراکز درمانی مراجعه نکرده‌ و به دلیل نگرانی از بازداشت، به درمان در منزل اکتفا کرده‌اند.

این نهاد حقوق بشری همچنین گزارش‌هایی دریافت کرده است که بدرفتاری و شکنجه معترضان حین بازداشت را اثبات می‌کند. برمبنای این گزارش، دست‌کم دو تن از کشته‌شدگان اخیر در بازداشت، جان خود را از دست داده‌اند. بستگان برخی از بازداشتی‌ها نیز می‌گویند که عزیزانشان برای اعتراف تلویزیونی تحت‌فشار قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته، سنندج و دیگر شهرهای کردستان، صحنه اعتراض‌های وسیع مردم و سرکوب خشونت‌بار و خونین ماموران حکومتی بود. منابع محلی و سازمان‌های حقوق بشری کردستان از استقرار نیروی زمینی سپاه پاسداران در منطقه مرزی بانه خبر داده‌اند و می‌گویند سرکوب شدید معترضان همچنان ادامه دارد. سازمان حقوق بشر ایران نیز درباره احتمال سرکوب خونین معترضان در استان کردستان به‌ویژه سنندج، هشدار داد و خواستار واکنش فوری و جهانی شد. بنا بر اعلام این سازمان، آمار کشته‌‌شدگان که تا امروز (۲۰ مهر) تهیه شده است، کشته‌‌شدگان احتمالی سه روز گذشته سنندج را در برنمی‌گیرد.

گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو حاکی از آن است که در جریان اعتراض‌های روزهای اخیر کردستان، دست‌کم پنج نفر با شلیک مستقیم گلوله کشته‌ شده‌اند، دو نفر نیز زیر شکنجه جان‌ باخته‌اند و بیش از ۴۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر زندانیان دارای محکومیت‌های سنگین محبوس در زندان مرکزی رشت (لاکان) هم در روز یکشنبه، ۱۷ مهر، شورش کردند و گفته می‌شود ماموران دست‌کم شش زندانی را کشته‌اند. تحقیقات سازمان حقوق بشر ایران درباره وقایع روز یکشنبه زندان مرکزی رشت همچنان ادامه دارد و کشته‌شدگان این زندان هنوز به آمار کشته‌شدگان اعتراض‌های سراسری اضافه نشده‌اند.

شمار کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان که هم آن‌طور که کمپین فعالین بلوچ اعلام کرد، به دست‌کم ۹۳ نفر رسیده است. شماری از این افراد در روزهای بعد و در بیمارستان، جان خود را از دست داده‌اند. علاوه بر این، روز دوشنبه، ۱۱ مهر، چهار سرنشین بلوچ یک خودرو در شمال زاهدان، هدف اصابت گلوله از یک هلی‌کوپتر نظامی قرار گرفتند و کشته شدند. این چهار نفر نیز در شمار کشته‌های اعتراض‌ها حساب نشده‌اند. 

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، ۲۳ تن از کشته‌های اعتراض‌های اخیر کودک بوده‌‌اند. به گفته محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، طی هفته گذشته بسیاری از کودکان در مدارس و خیابان‌ها بازداشت شده‌اند و از برخوردهای خشونت‌بار ماموران امنیتی با دانش‌آموزان معترض، ویدیوهای تاییدشده‌ای در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

امیری مقدم با تاکید بر اینکه اعتراض حق قانونی کودکان و نوجوانان است، گفت: «سازمان ملل متحد موظف است با فشار بر جمهوری اسلامی، از حقوق کودکان در ایران دفاع کند.»

اعتراض‌های سراسری مردم ایران از هفته سوم به دبیرستان‌ها و مدارس کشیده شد و در هفته چهارم نیز با شدت بیشتری ادامه یافت. حکومت ایران هم سرکوب کودکان دانش‌آموز را در اولویت قرار داد و ماموران امنیتی به چند مدرسه‌ای که دانش‌آموزانش شعار می‌دادند، یورش بردند و تعدادی از دانش‌آموزان را دستگیر کردند.

یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه شرق، دستگیری دانش‌آموزان را تایید کرد اما مدعی شد که تعداد آنان زیاد نیست. سخنان او واکنش‌های زیادی در پی داشت. شورای تشکل‌های صنفی معلمان در بیانیه‌ای، وزیر آموزش‌وپرورش را «نالایق» و «بی‌مسئولیت» خواند.