نوع خفیف کرونا هم به واکنش ایمنی جفت آسیب می‌رساند

ویروس کرونا نحوه عملکرد جفت را تغییر می‌دهد و این بر رشد جنین تاثیر می‌گذارد

جفت در برابر کووید-۱۹ آسیب‌پذیر است و بیماری نحوه عملکرد جفت را تغییر می‌دهد - Canva

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که حتی موارد خفیف کووید-۱۹ در دوران بارداری جفت را «خسته» می‌کند و به واکنش ایمنی‌ آن آسیب می‌رساند.

با افزایش مجدد موارد ابتلا به ویروس کرونا در بریتانیا، این یافته‌ها بر مطالعات متعددی که در طول همه‌گیری انجام شد و افزایش عوارض خطرناک بارداری مانند پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) را با این ویروس مرتبط می‌داند، مهر تایید می‌زند.

دکتر کریستینا آدمز والدورف، نویسنده ارشد این مطالعه، که ماه گذشته در مجله آمریکایی «آبستتریکس اند ژینکولوژی» (American Journal of Obstetrics & Gynecology) منتشر شد، هشدار داد نتایج این مطالعه- بزرگ‌ترین مطالعه‌ای که صرفا در مورد جفت در زنان بیمار است- درباره اینکه چگونه کووید-۱۹ بر رشد جنین یا جفت تأثیر می‌گذارد، احتمالا فقط «نوک کوه یخ» را نشان می‌دهد.

دکتر آدامز والدورف، استاد زنان و زایمان در دانشکده پزشکی دانشگاه واشینگتن، گفت که اوایل همه‌گیری، همه این‌طور تصور می‌کردند که ویروس کرونا به جنین در حال رشد آسیب نمی‌رساند؛ زیرا تعداد خیلی کمی از نوزادان با این بیماری متولد شدند.

پروفسور والدورف توضیح داد: «اما آنچه در حال حاضر می‌بینیم، این است که جفت در برابر کووید-۱۹ آسیب‌پذیر است و بیماری نحوه عملکرد جفت را تغییر می‌دهد و این به نوبه خود ممکن است بر رشد جنین تاثیر بگذارد.»

در این مطالعه به طور کلی، ۱۶۴ مادر باردار شرکت داشتند- ۲۴ نفر از آن‌ها بیمار نبودند و به عنوان گروه کنترل عمل کردند و ۱۴۰ نفر از آن‌ها به ویروس کرونا مبتلا بودند و تقریبا ۷۵ درصد آن‌ها علائم نداشتند یا علائمشان خفیف بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر آدامز والدورف با اشاره به این عضو که به طور موثری به جای روده، کلیه، کبد و ریه‌ یک کودک متولدنشده عمل می‌کند و به این اعضا غذا و اکسیژن می‌رساند و سیستم ایمنی آن‌ها را حفظ می‌کند، گفت: «این بیماری ممکن است خفیف یا شدید باشد، اما ما هنوز هم این آثار غیرطبیعی را روی جفت می‌بینیم.»

«به نظر می‌رسد پس از ابتلا به کووید-۱۹ در بارداری، جفت در اثر بیماری خسته می‌شود و نمی‌تواند عملکرد ایمنی خود را بازیابد.»

در حالی که بیشتر زنان باردار بیمار هیچ عوارضی ندارند، به نظر می‌رسد ویروس کرونا خطر ابتلا به تعدادی از بیماری‌های شدید مانند پره اکلامپسی را افزایش می‌دهد؛ بیماری که طبق بررسی مطالعات متعدد، احتمال بروز آن در افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، حدود ۶۰ درصد بیشتر است.

زنان بارداری که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، نیز در معرض خطر عوارض دیگری مانند زایمان زودرس و عفونت‌اند.

همچنین به نظر می‌رسد تاثیر آن در سویه‌های مختلف با هم فرق دارد. در طول غلبه سویه دلتا، در نهایت مطالعه‌ای که در داخل کشور در مورد حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تولد انجام شد، گزارش‌های کوچک‌تر درباره افزایش مرده‌زایی را تایید کرد.

یکی از آسیب‌شناسان در کلینیک کلیولند توصیف کرد که از موج ناگهانی مرده‌زایی در مادرانی که واکسینه‌نشده و در دو هفته قبل از زایمان به کووید مبتلا شده بودند، «بسیار وحشت‌زده» شد؛ وضعیتی که در آن جفت- که معمولا نرم و به دلیل جریان خون تیره رنگ است- سفت، زخمی و قهوه‌ای کمرنگ شده بود.

امی هیرما مک‌کنی به واشنگتن پست گفت: «درجه ویرانی منحصربه‌فرد بود.» و چنین توصیف کرد که جفت‌هایی که در آزمایشگاهش آزمایش کرده بود و متعلق به مادرانی بود که نوزادانشان را از دست داده‌ بودند، به هیچ موردی که قبلا دیده باشد، شباهت نداشت.

مدتی بعد، در سپتامبر ۲۰۲۱، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده طی مطالعه‌ای، به این نتیجه رسید که «اگرچه مرده‌زایی در مجموع یک پیامد نادر بود، تشخیص کووید که در طول زایمان در بیمارستان به اثبات رسید، با افزایش خطر مرده‌زایی در ایالات متحده در ارتباط بود و در طول دوره سویه غالب دلتا، این ارتباط قوی‌تر دیده می‌شد.»

با این حال، با ورود سویه اومیکرون به نظر می‌رسد که ارتباط میان چنین مواردی به‌سرعت کاهش یافت و سایر مطالعات نتوانستند ارتباطی بین کووید و مرده‌زایی پیدا کنند.

دکتر آدامز والدورف گفت: «مطالعه هر یک از سویه‌ها در زمان واقعی کاملا چالش‌برانگیز است. زیرا آن‌ها خیلی سریع می‌آیند و ما نمی‌توانیم با همان سرعت دنبالشان کنیم. ما می‌دانیم که سویه دلتای کووید-۱۹ برای افراد باردار بدتر بود؛ زیرا در آن زمان، مرده‌زایی، مرگ‌ومیر مادران و بستری شدن در بیمارستان افزایش یافت.»

این مطالعه نشان می‌دهد که برای نظارت بر نوزادان متولدشده از مادرانی که در دوران بارداری به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، باید پژوهش‌های بیشتری انجام داد و توجه داشت که شواهد اولیه نشان می‌دهند ابتلا به این بیماری ممکن است با میزان بالاتری از بیماری‌های عصبی-رشدی در ارتباط باشد.

این مطالعه عنوان کرد: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که دست‌کم هفت سال پیگیری یک جمعیت بزرگی لازم است تا تفاوت‌های موجود در میزان اختلال طیف اوتیسم را معلوم کند و برای ارزیابی تفاوت‌ها در میزان [ابتلا به] روان‌پریشی و اسکیزوفرنی، ​​۲۵ تا ۳۰ سال پیگیری موردنیاز است.»

دکتر آدامز والدورف توصیه کرد که زنانی که باردارند باید ابتدا واکسن بزنند و واکسن یادآور هم زده باشند و در صورت امکان همچنان به ماسک زدن ادامه دهند و در جمع افرادی که واکسن و یادآور را زده‌اند، بمانند.

© The Independent