کربی: بایدن در روابط آمریکا با عربستان سعودی بازنگری می‌کند

کاخ سفید پس از اعلام تصمیم اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت ابراز ناامیدی کرده بود

جان کربی گفت تعلل بیشتر در ارزیابی روابط جایز نیست- SAUL LOEB / AFP

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه ۱۱ اکتبر گفت که رییس‌جمهوری آمریکا مایل است ائتلاف میان ایالات متحده و عربستان سعودی را فورا مورد بازبینی قرار دهد.

پیشتر عربستان سعودی و دیگر کشورهای صادرکننده نفت از تصمیم خود برای کاهش تولید خبر دادند و گفتند که تولید نفت را تا دو میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهند.

کاخ سفید پس از اعلام تصمیم اوپک‌پلاس- متشکل از ۱۳ کشور عضو اوپک و ۱۱ کشور غیر عضو از جمله روسیه- مبنی بر کاهش تولید ابراز ناامیدی کرده بود و برخی قانونگذاران دمکرات آمریکایی خواستار توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی و کاهش حمایت نظامی ایالات متحده از آن کشور شدند.

کربی درباره برنامه‌های جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا برای بازبینی در روابط با عربستان سعودی، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «گمان می‌کنم که وقتش فرارسیده است و او [جو بایدن] مایل است مذاکرات را بی‌درنگ آغاز کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاهش تولید اوپک‌پلاس عرضه جهانی نفت را حدود دو درصد کاهش می‌دهد و موجب افزایش بیشتر قیمت‌ بنزین و انرژی می‌شود. افزایش بهای سوخت و منابع انرژی با نزدیک شدن به فصل زمستان و افزایش تقاضا برای استفاده‌ از دستگاه‌های گرمایشی به‌ویژه در اروپا کشورها را به دردسر انداخته است.

جان کربی به سی‌ان‌ان گفت: «گمان نمی‌کنم که تعلل بیشتر درباره این مسئله جایز باشد.» او ضمن تاکید بر اهمیت فرارسیدن زمستان تاکید کرد که از نظر رییس‌جمهوری آمریکا، این امر یک مسئله امنیت ملی به شمار می‌رود.

ایالات متحده آمریکا سال‌هاست که به عربستان سعودی تسلیحات فروخته و نیروهایش را در این کشور قدرتمند خاورمیانه مستقر کرده است.

ائتلاف نظامی دیرپا میان واشنگتن و ریاض علی‌رغم برخی تلاطم‌ها کماکان قوی ادامه یافته است. دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده پیشتر شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی را به دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی سعودی متهم کرده بودند و جو بایدن در کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۰ وعده داده بود که عربستان را منزوی خواهد کرد.

اما چند هفته پس از صعود قیمت بنزین در سراسر ایالات متحده آمریکا، جو بایدن، در ماه ژوئیه امسال با یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای سیاسی به عربستان سعودی سفر کرد تا از ولیعهد آن کشور تقاضا کند تولید نفت را افزایش دهند. عربستان سعودی و متحدانش در اوپک‌پلاس، اندکی بعد از افزایش اندک تولید نفت خبر داده بودند.

جان کربی در اظهارات جدید خود، به سی‌ان‌ان، گفت: «به نظر من رییس‌جمهوری آشکارا گفته است که این رابطه‌ای است که لازم است مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد و با توجه به تصمیم اوپک، به نظر می‌رسد که او می‌خواهد با همکاری کنگره مسیر این رابطه در آینده را بررسی کند.»

سناتور دمکرات باب منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنا، پیشتر در روز دوشنبه خواستار توقف همکاری ایالات متحده با عربستان سعودی، از جمله در فروش تسلیحات و کمک‌های امنیتی شده بود.

یک روز قبل از اظهارات سناتور منندز، دو قانونگذار دمکرات دیگر - سناتور ریچارد بلومنتال از ایالت کانتیکت، و رو کانا، عضو مجلس نمایندگان از ایالت کالیفرنیا- در بیاناتی مشابه خواستار توقف فروش تسلیحات از ایالات متحده آمریکا به عربستان سعودی شده بودند.