دو زلزله نسبتا شدید شمال افغانستان را لرزاند

افغانستان روی گسل زلزله‌خیز قرار دارد

 شمال افغانستان به خصوص بدخشان یکی از مناطق زلزله‌خیز این کشور است - AFP

در ۲۴ ساعت گذشته، دو زمین‌لرزه نسبتا شدید شمال افغانستان را تکان داد. این زمین‌لرزه‌ها در تاجیکستان و پاکستان نیز احساس شدند.

نخستین زلزله نیمه‌شب دوشنبه در ۳۹ کیلومتری شمال‌غرب شهرستان اشکاشم در استان بدخشان رخ داد. مرکز لرزه‌نگاری آمریکا قدرت این زمین‌لرزه را ۵.۱ و عمق آن را ۱۰۷ کیلومتری زمین اعلام کرد.

زمین لرزه دوم حوالی ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت محلی در ۹ کیلومتری شمال‌غرب مزار شریف در شمال افغانستان رخ داد. قدرت این زمین‌لرزه حدود ۴.۹ بود و در عمق ۶۶ کیلومتری زمین اتفاق افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز در مورد تلفات ناشی از این دو زمین‌لرزه گزارشی منتشر نشده است اما با توجه به قدرت زمین‌لرزه اول در بدخشان و زمان وقوع آن در نیمه‌شب، بروز خسارت‌های مالی و تلفات جانی محتمل است.

 شمال افغانستان به خصوص بدخشان یکی از مناطق زلزله‌خیز این کشور است. در افغانستان به دلیل قرار گرفتن در کمربند زلزله‌خیز مدیترانه، سالانه زلزله‌های زیادی رخ می‌دهد اما به علت در عمق بودن این زلزله‌ها، خسارات کمتری به بار می‌آورند.

پرتلفات‌ترین زمین‌لرزه افغانستان در سال ۱۹۹۸ در شمال این کشور رخ داد؛ زمانی که دو زلزله به فاصله سه ماه، استان تخار را تکان دادند. این زلزله‌ها با قدرت ۶.۵ و ۶.۶ در مجموع، بیش از هشت هزار کشته به جا گذاشتند. تعداد زیادی نیز زخمی شدند و هزاران خانه هم ویران شد.

آخرین زمین‌لرزه پرتلفات افغانستان در ۲۲ ژوئن ۲۰۲۲ در شرق این کشور و در استان‌های خوست و پکتیا رخ داد که یک هزار کشته و بیش از یک هزار و ۵۰۰ هزار زخمی به جا گذاشت.