روز جهانی کودکان دختر؛ دختران ایرانی برای آزادی جان می‌دهند

الزام کودکان به رعایت حجاب اجباری نقض آشکار حقوق آنان است

در آستانه «روز جهانی کودکان دختر»، هزاران دختر نوجوان در ایران برای دستیابی به طبیعی‌ترین حقوق خود مانند نوع پوشش، در خیابان‌‎ها هدف حمله ماموران امنیتی قرار می‌گیرند و کشته، زخمی یا دستگیر می‌شوند.

در تقویم جهانی، یازدهم اکتبر (۱۹ مهر) «روز جهانی کودکان دختر» نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری این روز پرداختن به اهمیت توانمندسازی دختران، مبارزه با نابرابری‌های جنسیتی، توجه به حقوق دختران و پرداختن به چالش‌های پیش روی آنان است. سازمان ملل متحد می‌گوید دختران در سراسر جهان با چالش‌های بسیاری در زمینه آموزش، حقوق برابر، سلامت جسمی و روانی و زندگی بدون خشونت مواجه‌اند. این سازمان از دولت‌ها می‌خواهد که در برابر دختران پاسخگو باشند و سرمایه‌گذاری برای آینده را با تمرکز بر عاملیت، رهبری و پتانسیل آن‌ها انجام دهند.

آگاهی به حقوق دختران و مبارزه با نابرابری‌های جنسیتی اکنون به موضوعی جهانی تبدیل شده است و بسیاری از کشورهای جهان می‌کوشند همسو با اهداف سند توسعه پایدار سازمان ملل متحد، برابری‌های جنسیتی را در جوامع خود نهادینه کنند؛ اما درست در همین شرایط، میلیون‌ها دختر زیر ۱۸ سال در ایران در معرض عمیق‌ترین و شدید‌ترین نابرابری‌ها و خشونت‌های جنسیتی قرار دارند و حتی نمی‌توانند نوع پوشش خود را انتخاب کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران، بسیاری از مردم به خیابان‌ها آمدند تا به حجاب اجباری اعتراض کنند. جمعیت بی‌شماری از معترضان را دختران جوان و نوجوانی تشکیل می‌دادند که از حجاب اجباری به ستوه آمده بودند. حرکت نمادین به آتش انداختن روسری‌ها خشم دختران را از حکومتی نشان می‌داد که سال‌ها است حق انتخاب آنان را نادیده می‌گیرد.

حکومت ایران نه‌ تنها به مطالبات دختران پاسخ روشنی نداد، بلکه با دستگیری گسترده، شکنجه، ضرب‌وجرح و کشتار آنان سعی کرد آتش اعتراض‌ها را خاموش کند. نیکا شاکرمی، سارینا اسماعیل‌زاده، حنانه کیا و حدیث نجفی از جمله دختران نوجوان و جوانی بودند که در جریان اعتراض‌های سراسری مردم به جرم مخالفت با حجاب اجباری به دست ماموران حکومتی کشته شدند.

با این حال کشتار و شکنجه دختران نه تنها اعتراض‌های مردمی را پایان نداد، بلکه آتش آن را شعله‌ورتر کرد تا آنجا که برای نخستین بار در طول عمر جمهوری اسلامی ایران، اعتراض‌های سراسری به مدارس دخترانه رسید. در روزهای گذشته دانش‌آموزان بسیاری از مدارس دخترانه در نقاط مختلف ایران با درآوردن مقنعه‌های خود، در خیابان‌ها شعارهایی علیه حکومت ایران و رهبر جمهوری اسلامی ایران سر دادند.

حکومت ایران اعتراض دانش‌آموزان را هم تاب نیاورد و ماموران امنیتی روز یکشنبه، ۱۷ مهر، به طور گسترده به مدارس دخترانه یورش بردند و تعدادی از دانش‌آموزان را بدون اطلاع خانواده‌هایشان دستگیر کردند. برخی مدارس نیز دانش‌آموزانی را که در تجمع‌ها شرکت داشتند، به اخراج تهدید کردند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان روز دوشنبه در خبری اعلام کرد که در برخی مدارس ایران، مدیران به بازوهای امنیتی و نظامی تبدیل شده‌اند و دانش‌آموزان معترض را به نهادهای امنیتی معرفی کرده‌اند.

کودکان دختر در ایران از لحظه ورود به مدرسه یعنی از هفت‌سالگی به اجرای قوانین مربوط به حجاب اجباری‌ ملزم‌اند و باید مقنعه سر کنند. فعالان حقوق کودک می‌گویند اجبار حجاب برای کودکانی که در مقام تصمیم‌گیری و انتخاب نیستند، نقض آشکار حقوق آنان است و با پیمان‌نامه‌ بین‌المللی حقوق کودک مغایرت دارد. رعایت حجاب اجباری علاوه بر اینکه حقوق دختران را پایمال می‌کند، برای سلامتی آنان نیز تبعاتی به همراه دارد؛ یافته‌های یک مطالعه میدانی در اصفهان و تهران نشان می‌دهد که بالغ‌ بر ۷۵ درصد دختران زیر ۱۸ سال در ایران به دلیل محروم ماندن از تابش نور خورشید، فقر ویتامین دی دارند.

حجاب اجباری یکی از پایه‌های جمهوری اسلامی ایران است و مقام‌های حکومت بارها گفته‌اند که در صورت شکستن آن، دیگر پایه‌های حکومت نیز دوام نمی‌آورد. در جریان اعتراض‌های اخیر نیز که با شعار «زن، زندگی، آزادی» آغاز شد، برخی مقام‌های حکومت به‌صراحت اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران از اجرای حجاب اجباری کوتاه نمی‌آید.

با این حال، حرکت آزادی‌خواهانه زنان ایران که در راس آن دختران نوجوان و جوان قرار دارند، بسیاری از مردم جهان و چهره‌های مشهور بین‌المللی را شگفت‌زده کرد و بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران مطرح جهان با زنان ایران ابراز همبستگی کردند و شجاعت دختران نوجوان ایرانی را در مبارزه برای دستیابی به حقوقشان و ایستادگی مقابل دیکتاتوری ستودند.