ترکیه می‌گوید اسرای داعش را به کشورهاشان بازمی‌گرداند

کارشناسان می‌گویند تعیین ملیت اسرای داعش معضل بزرگی خواهد بود

یک مقام بلند پایه ترکیه ضمن شکایت از این که اروپا در مورد حدود ۱۰ هزار زندانی بین‌المللی که در شمال سوریه اسیرند، اقدامی نمی‌کند، می‌گوید که آنکارا اعضای اسیر شده داعش را به کشورهای آنان بازخواهد گرداند.

روز شنبه، سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، گفت، این «غیرقابل قبول» است که کشورهای اروپایی این مسئله را نادیده می‌گیرند، و افزود: «این (برخورد) غیرمسئولانه است.» 

آقای سویلو گفت: «ما اسرای داعش را به کشورهاشان بازمی‌گردانیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود ۲۵۰۰ تن از اسرای داعش در منطقه، شهروندان اروپایی و دیگر کشورهای جهان هستند که تصور می‌شود بسیار خطرناک باشند. در پی تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج نیروهای ارتش آمریکا از منطقه، و پس از آن، در جریان حملات ترکیه به شمال شرقی سوریه، تعداد نامعلومی از اعضای داعش از اردوگاه‌های اسرا (که عمدتا زیر نظر نیروهای کُرد بود) گریختند.

آقای ترامپ پیش از این از کشورهای اروپایی خواسته بود تا بار دیگر اسرای داعش را که از این کشورها برای پیوستن به ارتش «خلافت» به سوریه رفته بودند، به کشورهاشان راه بدهند. آقای ترامپ در ماه سپتامبر گفت: «می‌خواهم این کشورها جنجگویان اسیر شده داعش را پس بگیرند.»

او افزود: «و اگر آن‌ها را بازپس نگیرند، ما آن‌ها را در مرزها(این کشورها) می‌گذاریم و آن‌ها ناچار خواهند بود تا دوباره (این اسرا) را دستگیر کنند.»

آقای ترامپ همچنین نظریه انتقال اسرای داعش به زندان نظامی «گوانتانامو بِی» آمریکا در خلیج کوبا را رد کرد.  

آقای ترامپ به‌تازگی در یک گردهمایی انتخاباتی در کنتاکی گفت: «به ما می‌گویند، چرا آن‌ها (اعضای داعش) را برای ۵۰ سال در «گواتانامو بی» نگاه نمی‌دارید و میلیاردها دلار برای این کار هزینه نمی‌کنید؟ و من به آن‌ها می‌گویم: نه، شما نگاه‌شان دارید.»

چند تن از اسرای داعش که در هرج و مرج اوضاع منطقه از زندان گریخته بودند، از جمله دو بازداشتی بریتانیایی که متهم به قتل گروگان‌های آمریکایی هستند، بار دیگر دستگیر شده‌اند.

شبکه خبری «سی بی اس» آمریکا گزارش داده است که این بازداشت شدگان پس از دستگیری توسط افراد ارتش آمریکا، به پایگاه‌های ایالات متحده در عراق برده شده‌اند.

دونالد ترامپ در مورد آن دو زندانی گفت: «اروپا نمی‌خواست آن‌ها را از ما تحویل بگیرد. می‌توانستیم آن‌ها را به (اروپایی‌ها) تحویل بدهیم که هرکار می‌خواهند با آن‌ها بکنند، اما طبق معمول، این (دیدگاه) متقابل نبود.»

کارشناسان می‌گویند، در نبود سفارتخانه‌های اروپایی و معاهده استرداد اسرا در منطقه جنگ‌زده، مشکل می‌توان معین کرد که اسرای داعش اهل کدام کشور هستند.

بنا به گزارش رادیوی ملی آمریکا (ان پی آر)، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در اوایل سال جاری در بیانیه‌ای خطاب به خبرنگاران گفت، رسیدگی به مسئله اسرای داعش «بدون تردید مشکل‌تر از آن است که آمریکا تصور می‌کند.» آقای ماس در آن بیانیه افزود: «شهروندان آلمان حق دارند به کشور بازگردند، اما ما در حال حاضر در سوریه برای تشخیص شرکت داشتن یا نداشتن آلمانی‌ها در این جریان‌ها، توانایی چندانی نداریم.»

هرچند دونالد ترامپ عمدتا روی اسرای داعشی اروپایی تمرکز کرده است، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که تعدادی از آن‌ها آمریکایی هستند. رسانه سی بی اس آمریکا در جریان دیدار از یک اردوگاه اسرای داعشی در سوریه با دو زندانی صحبت کرده است که گفته‌اند شهروندان آمریکا هستند.

در تهیه این گزارش از مطالب خبرگزاری رویترز نیز استفاده شده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent