انفجار مین در تخار افغانستان جان ۹ دانش‌آموز را گرفت

اشرف غنی:طالبان با این حملات نمی‌توانند عزم مردم برای کسب علم را تضعیف کنند

WAKIL KOHSAR / AFP

در ساعت ۹ صبح روز شنبه ۱۱ آبان، در اثر انفجار یک مین جاسازی شده در کنار جاده در محله «طاهریان» روستای «درقد» استان تخار، نه تن از دانش‌آموزان مدرسه «ابوذر غفاری» کشته و یک تن دیگر از آنان زخمی شد. گفته می‌شود که چهار تن از قربانبان، وابسته به خانواده‌های مرتبط با گروه طالبان بوده‌اند که در همان روستا، در حال حاضر با نیروهای امنیتی افغان در جنگند.

خلیل اسیر، سخنگوی فرماندهی استان تخار در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار ایندیپندنت فارسی در  پیوند با آن حادثه گفت: «روز شنبه، ساعت 9 صبح، زمانی که شماری از دانش‌آموزان در حال حرکت به سوی مدرسه ابوذر غفاری در محله «طاهریان» روستای «درقد» بودند، با مین کنار جاده برخورد کردند که در اثر آن ۹ تن از این دانش‌آموزان که همه بین ۱۲ الی ۱۳ سال سن داشتند، شهید و یک تن دیگر از آنها زخمی شد.» به گفته آقای اسیر، چهار تن از کودکان قربانی مربوط به خانوده‌های وابسته به گروه طالبان در همان روستا هستند.»

وی در ادامه گفت: «محله‌ای که این انفجار در آن صورت گرفته است، اکنون تحت تسلط گروه طالبان است و ما تلاش داریم که این روستا را نیز مانند سایر نقاط دیگر استان تخار از جنگجویان طالب، پاکسازی کنیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خلیل اسیر افزود: «گروه طالبان در استان تخار شکست خورده‌اند و توان مقابله با نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را ندارند. از دیگر روستا‌ها فرار کرده‌اند و در این روستا، به ویژه در محله طاهریان که در میان جنگل است پنهان شده‌اند و تمام پل، پل‌چک و سایر راه‌های رفت آمد را مین‌گذاری کرده‌اند تا نیروهای امنیتی نتوانند به آن‌ها حمله کنند. انشاءالله به زودی این روستا هم مانند روستاهای دیگر تخار، از وجود این گروه پاکسازی می‌شود.»

آقای اسیر، در پاسخ به پرسشی مبنی بر آن که طالبان هنوز مسئولیت این حادثه را بر دوش نگرفته‌اند، گفت:«همه می‌دانند که گروه طالبان این گونه حملات را انجام می‌دهند، اما زمانی که از ایشان سوال می‌شود، مسئولیت را به دوش نمی‌گیرند. طالبان چه (مسئولیت این حادثه را) بپذیرند چه نه، برای همه روشن است که چنین حملات و جنایاتی کار آنها بوده و است».

انفجار مین و کشته شدن ۹ کودک دانش‌آموز در استان تخار،  با واکنش‌ها جدی در سطح ملی و بین‌المللی روبه‌رو شد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان، سفارت آمریکا و دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در کابل، این واقعه را با شدید‌ترین الفاظ محکوم کردند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، گفت: «این یک حمله وحشیانه و غیرانسانی و اسلامی است و هدف قرار دادن دانش‌آموزان ودارس، خلاف آموزه‌های دین مبین اسلام و دستورات پیامبر است که طلب علم را بر مرد و زن مسلمان، واجب فرض کرده است.»

غنی تاکید کرد: «طالبان با این حملات وحشیانه‌شان نمی‌توانند عزم و اراده مردم، به ویژه نسل آینده را برای کسب علم، دانش، ترقی و  تعالی کشور، تضعیف کنند.»

نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل نیز آن واقعه را محکوم کرد و گفت:«برخورد مسلحانه و تلفات رساندن به کودکان تخطی جدی از موازین حقوق بشر است».

جان بس، سفیر آمریکا در کابل، نیز با محکوم کردن کشتار کودکان دبستانی توسط طالبان، در صفحه تویترش نوشت: «اینان طالبان هستند که در افغانستان صلح نمی‌خواهند.»

این ۹ کودک دبستانی در حالی از اثر مین جاسازی شده گروه طالبان کشته می‌شوند که ماه گذشته روز جمعه ۲۶ مهر، در اثر دو انفجار بسیار قوی در یک مسجد در استان ننگرهار، شماری از نمازگزاران یک روستا، از جمله ۲۷ تن از دانش‌آموزانی که برای ادای نماز جمعه به آن مسجد رفته بودند، جان باختند و  ۱۶ تن دیگر  نیز مجروح شدند. بنا به گزارش‌ها، تمام قربانیان آن حادثه، دانش‌آموزان کلاس‌های اول تا ششم دبستان بودند. گروه طالبان مسئولیت حمله ننگرهار را نیز به دوش نگرفت و آن را محکوم کرد، اما حکومت افغانستان، ضمن پذیرفتن احتمال دست داشتن عوامل «داعش»، طالبان را نیز را به ارتباط با آن حمله متهم کرد و  آن گروه را زمینه‌ساز چنین حملاتی در افغانستان دانست.   

بیشتر از