چه‌وقت به شریک زندگی خود بگوییم به او خیانت کرده‌ایم

ممکن است دیگر هرگز به شما اعتماد نکند

لاپوشانی و دروغ گفتن درباره خیانت اوضاع را بدتر می‌کند - CANVA

خیانت افراد در رابطه دلایل بی‌شماری دارد اما وقتی رابطه دوم تمام شد و هنوز می‌خواهیم با شریک زندگی خود باشیم، باید چه کنیم؟

طبق پندی بحث‌برانگیز، باید همیشه راز خیانت را پیش خود نگه داشت؛ زیرا گفتنش به شریک زندگی می‌تواند به او ضربه بزند.

دکتر مگان فلمینگ، مشاور ازدواج و درمانگر امور جنسی در شهر نیویورک، در مصاحبه با ریفاینری۲۹ می‌گوید: «کسی که عذاب وجدان دارد، شمایید و اگر [رابطه دوم] تمام شده و رفته، قطعا دلتان نمی‌خواهد بار آن را به شریک زندگی خود تحمیل کنید.»

دکتر فلمینگ می‌گوید به جای در میان گذاشتن این درد با او، بر خودتان تمرکز کنید و ببینید علت آغاز آن رابطه چه بوده است.

او توضیح داد: «واضح است که رابطه شما به نوعی دچار مشکل بوده است.»

منطقی است که بخواهیم از شریک زندگی‌ خود در برابر تحمیل درد و رنج بی‌مورد حفاظت کنیم؛ مخصوصا اگر رابطه دوم کاملا تمام شده باشد، اما در این صورت باید راز بزرگی را نزد خود نگه داریم و خوانندگان در این مورد، دو نظر مختلف داشتند.

سوزان وینتر، متخصص امور روابط و نویسنده کتابی پرفروش از شهر نیویورک، در مصاحبه با ایندیپندنت، گفت که گاهی باید این راز را پیش خود نگه داشت و گاهی باید آن را برملا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وینتر در مصاحبه با ما گفت: «حقیقت این است که بهای مستقیم رهایی فرد از عذاب وجدان را شریک زندگی‌اش می‌پردازد. صداقت قطعا متضمن صمیمیت واقعی است اما گاهی برداشتن بار از دوش خود به دادن اطلاعاتی دردناک و بی‌مورد منتهی می‌شود که آن‌وقت بر دوش شریک زندگی‌ ما سنگینی می‌کند.»

به گفته وینتر، تصمیم به گفتن یا نگفتن به شریک زندگی ممکن است در نهایت، به نوع آن خیانت بستگی داشته باشد.

وینتر می‌گوید اگر فقط «یک‌ مرتبه» و احتمالا بر اثر مصرف الکل بوده، بهتر است از گفتن آن به شریک زندگی خود اجتناب کنید زیرا صرفا به او آسیب می‌رساند.

او توصیه می‌کند: «در این صورت، قبل از برملا کردن اتفاقی جزئی که شاید روز بعد هم آن را از یاد برده باشید، خوب سبک‌سنگین کنید. چنین اعترافی هیچ خیری ندارد و فقط آسیب‌زا است. متعهد به خودکنترلی شوید و حد تحمل خود را بشناسید.»

اما اگر وارد رابطه‌ای شده باشید، ممکن است موضوع فرق داشته باشد.

به گفته وینتر،‌ اگر خیانت در واقع تصمیمی بوده باشد که بارها گرفته‌اید، این «اعترافی هزینه‌دارتر» خواهد بود.

او در توضیح این مسئله گفت: «بارها این گزینه را انتخاب کرده‌اید و عشق و جذابیت جنسی را نزد کس دیگری غیر از شریک زندگی خود یافته‌اید.» این نشان می‌دهد «در این رابطه یا در درون شما مشکلی وجود دارد».

وینتر توصیه می‌کند که در این شرایط، پیش از اعتراف به داشتن رابطه، روان‌درمانی را شروع کنید؛ زیرا ابتدا راه‌های درست «ابراز نیازهای شخصی خود در رابطه و بعد رسیدگی به مشکلاتی که از حالت تعادل خارج شده‌‌‌اند» را می‌آموزید.

روان‌درمانگر همچنین می‌تواند به شما توصیه کند برای اعتراف به خیانت از چه نحوه بیانی استفاده کنید تا به شریک زندگی‌ خود رنج بی‌مورد تحمیل نکنید و در صورتی که شما و شریکتان بخواهید، «طرح و نقشه‌ای برای عبور از ماجرا» پیشنهاد می‌کند.

اما به گفته مدلین میسون رونتری، روانشناس و متخصص دوست‌یابی و روابط، اگر شریک زندگی مشکوک به خیانت شد و مستقیما از شما پرسید، باید حقیقت را بگویید. او در مصاحبه با ما گفت: «سخت است بفهمی شریک زندگی‌ات به تو خیانت کرده است؛ اما اگر کسی به بدکاری آدم مشکوک شد، پنهان کردنش فایده‌ چندانی ندارد.»

او در ادامه گفت: «لاپوشانی و دروغ گفتن درباره خیانت اوضاع را بدتر می‌کند؛ مخصوصا برای کسی که به او خیانت شده است.» پس تا حد ممکن صادق باشید تا به شریک زندگی‌ خود رنج مضاعف تحمیل نکنید.

فقط به خاطر داشته باشید اگر به خیانت اعتراف کنید، ممکن است برای شریک زندگی‌ شما سخت باشد که دوباره به شما اعتماد کند.

این مقاله اولین بار در نوامبر ۲۰۱۸ منتشر شد.

© The Independent

بیشتر از زندگی