نهادهای اطلاعاتی آمریکا: پوتین «مستقیما» با خشم یکی از خودی‌ها در کرملین مواجه شد

روسیه گفته است « به‌هیچ‌وجه درست نیست»

طبق گزارش واشنگتن‌پست هویت این فرد خودی را نمی‌توان تایید کرد، اما نام او در گزارش نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده آمده است- Mikhail METZEL / SPUTNIK / AFP

بنا بر گزارش‌ها، به جو بایدن گفته‌اند یکی از خودی‌های کرملین که از عملکرد در جنگ اوکراین عصبانی است به مقابله با ولادیمیر پوتین پرداخته است.

طبق گزارشی، این دخالت به اصطلاح نادر از طرف شخصی که یکی از اعضای محفل خودی‌های رهبر روسیه قلمداد می‌شود، آن قدر موثق بود که به گزارش‌های روزانه اطلاعاتی بایدن راه یافته است. طی این گزارش، یکی از مقام‌های ارشد رئیس‌جمهوری ایالات متحده بیش از نیمی (شش عدد) از مهم‌ترین موضوع‌های اطلاعاتی را به او خبر داده است.

طبق گزارش واشنگتن‌پست هویت این فرد خودی را نمی‌توان تایید کرد، اما نام او در گزارش نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده آمده است.

در گزارش واشنگتن‌پست آمده است: «این گزارش اطلاعاتی جدید به همراه اظهارات مقام‌های روسیه بر وجود دودستگی در رده بالای اطرافیان پوتین تاکید دارد، اطرافیانی که از دیرباز تمایلی نداشته‌اند اخبار بد را به گوش رهبر خودکامه روسیه برسانند، رهبری که به نظر می‌سد بیش از هر زمان دیگری در دوران ۲۲ ساله حاکمیتش، در انزوا قرار گرفته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش چند روز پس از آن انتشار یافته است که روسیه چند منطقه در شرق اوکراین را رسما به خاک خود ملحق کرد، مناطقی که چندین سال است از روسیه پیروی می‌کنند.

در همین حال، اوکراین در میدان نبرد در حال پیشروی بوده است و نظامیان روسیه را وادار به عقب‌نشینی از شهرهایی کرده است که قبلا کانون‌های راهبردی مهمی به شمار می‌آمده‌اند.

همچنین آشکار است که برخی خبرنگاران روسی همراه ارتش با عصبانیت از بی‌نظمی در ارتش گزارش داده‌اند و برخی از این خبرنگاران برای خبرگزاری‌های دولتی کار می‌کنند.

پوتین اخیرا برای تقویت نیروی انسانی خود بسیج غیرعمومی اعلام کرد، اعلامی که به نظر می‌رسد برای مردم ناخوشایند بود.

با این همه، گزارش واشنگتن‌پست حاوی هیچ اطلاعات قابل اثباتی نیست یا نمی‌توان صحت آن را اثبات کرد.

بسیاری از روس‌ها احتمالا این گزارش را رد می‌کنند و مفسران دیگری هم اشاره کرده‌اند که بسیاری از گزارش‌های رسانه‌های غربی در مورد پوتین (مثل ادعای بیمار بودن او) اغلب اغراق‌آمیزند یا غلط از آب درآمده‌اند.

واشنگتن‌پست خاطرنشان کرد کرملین می‌گوید گزارش نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده «به‌هیچ‌وجه درست نیست» و ضمن پذیرش وجود مخالفت‌هایی در محفل خودی‌های پوتین، آن‌ها را «بخشی از روند عادی کار» خواند.

دمیتری پسکوف، سخن‌گوی پوتین، گفت: «این نشانه هیچ گونه تفرقه‌ای نیست.»

کاخ سفید و اداره‌کننده اطلاعات ملی ایالات متحده که بر گزارش‌های اطلاعاتی که به دست بایدن می‌رسد، نظارت دارد به پرسش‌های ایندیپندنت پاسخی نداده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان