پاریس: ایران فورا زوج فرانسوی‌ بازداشت شده‌ را آزاد کند

وزارت خارجه فرانسه گفت اعترافات زوج فرانسوری تحت فشار از آنان گرفته شده و با توجه به بازداشت خودسرانه آنان کاملا بی‌اساس است

سسیل کولر و همسرش از اردیبهشت تاکنون در ایران زندانی‌اند- عکس از ویدیوی اعترافات تلویزیونی

فرانسه روز جمعه ۱۵ مهر (هفتم اکتبر) خواستار آزادی فوری شهروندان این کشور شد که جمهوری اسلامی آنان را به طور «خودسرانه» در ایران بازداشت کرده است.

وزارت خارجه فرانسه پیشتر در روز پنجشنبه پخش اعترافات اجباری دو شهروند این کشور در ایران را که به عضویت در سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی فرانسه اعتراف می‌کنند، «صحنه‌سازی وقیحانه، شرم‌آور و غیرقابل‌قبول، و مغایر قوانین بین‌المللی» توصیف کرده و اتهامات وارد شده به آنان را یکسره رد کرده بود.

آن-کلیر لجاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای گفت: «این نمایش بالماسکه، نشانه اهانت به کرامت انسانی است و شخصیت مقام‌های جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد.»

او گفت که اقدام حکومت جمهوری اسلامی «گروگان‌گیری حکومتی»‌است و گفت: «این اعترافات تحت فشار از آنان گرفته شده و با توجه به بازداشت خودسرانه آنان کاملا بی‌اساس است.»

قبل از آن شبکه العالم جمهوری اسلامی ایران که به زبان عربی برنامه پخش می‌کند، اعترافات اجباری یک زوج فرانسوی را پخش کرد و گفت که آنها در تدارک یک انقلاب برای «سرنگونی جمهوری اسلامی» به ایران سفر کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سسیل کولر و ژاک پری، روز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ (اول ماه مه)  در ایران بازداشت شدند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در آن زمان اعلام کرد که دو شهروند اروپایی، به ظن ایجاد «ناامنی» در ایران بازداشت شدند.

سسیل کولر در اعترافات ویدیویی اخیر، خود را مامور اطلاعاتی و عملیاتی سازمان امنیت خارجی فرانسه»  توصیف می‌کند و می‌گوید: «ما برای زمینه‌سازی برای انقلاب و سرنگونی رژیم اسلامی در ایران به اینجا آمدیم.» همسر او ژاک پری، می‌گوید که هدف در این سازمان، «فشار بر حکومت ایران است.» 

در ماه مه تلویزیون حکومتی ایران ویدیوی دیگری از این زوج را پخش کرد که در آن گفتند به عنوان گردشگر به ایران سفر کرده‌اند «اما در تظاهرات ضدحکومتی شرکت کرده و با اعضای انجمن صنفی معلمان ملاقات کرده‌اند.» در آن زمان اعتراض‌ معلم‌ها و کارمندان آموزش و پرورش به دلیل دستمزد پایین و شرایط نامناسب کاری در ایران جریان داشت. 

تلویزیون جمهوری اسلامی گفت که این دو فرانسوی با پول نقد با هدف تامین مالی اعتصابات و تظاهرات وارد ایران شدند.

بیانیه وزارت خارجه فرانسه، اقدام جمهوری اسلامی در پخش اعترافات اجباری این زوج را مصداق «بدترین رفتارهای رژیم‌های دیکتاتوری» توصیف کرد.

اعتراف‌گیری از شهروندان خارجی بازداشت‌شده در ایران به اتهاماتی چون جاسوسی، بی‌سابقه نیست و هم‌اکنون چندین شهروند غربی و دوتابعیتی در ایران زندانی‌اند.

ساعاتی قبل در روز جمعه، هلند به اتباع خود هشدار داد تا از سفر به ایران خودداری کنند و از شهروندان هلندی و دوتابعیتی که به ایران سفر کرده‌اند هشدار داد تا از آنجا خارج شوند.

به دنبال تظاهرات فراگیری جاری در ایران به دنبال قتل مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد و سرکوب خونین معترضان، و کشیده شدن دامنه اعتراض‌های مردمی به اروپا و آمریکا، اتحادیه اروپا در آستانه بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی است.

کانادا نیز تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه هزاران عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال کرد.