دولت کانادا محدودیت‌هایی جدید علیه جمهوری اسلامی وضع کرد

با وجود آنکه انتظار می‌رفت دولت کانادا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی این کشور قرار دهد، اما ترودو از اخذ این تصمیم خودداری کرد

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، با برگزاری نشستی خبری در روز جمعه، ۷ اکتبر ۲۰۲۲، در ارتباط با برخی از مسائل مربوط به ایران، از جمله فعالیت‌های سپاه پاسداران در حوزه پولشویی، صحبت کرد. 

ترودو در بخشی از سخنانش در این نشست خبری گفت دولت فدرال کانادا در حال اجرای سازوکاری است که مهاجرت افراد وابسته به جمهوری اسلامی به این کشور را سخت‌تر خواهد کرد. او در توضیح این بخش از سخنانش اعلام کرد دولتش تصمیم گرفته است که ۱۰ هزار نفر از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برای همیشه از ورود به خاک کانادا منع کند. 

نخست‌وزیر کانادا در بخشی از سخنانش گفت:«ما از قوی‌ترین ابزارهایی که در اختیار داریم به‌منظور سرکوب این حکومت بی‌رحم استفاده می‌کنیم.»

در هفته‌های گذشته نیروهای سیاسی محافظه‌کار کانادا دولتِ لیبرالِ جاستین ترودو را تحت فشار قرار داده بودند که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست نیروهای تروریستی این کشور قرار دهد. با این‌وجود، لیبرال‌های حاکم بر کانادا تا اینجای کار از انجام این کار طفره رفته‌اند. 

همزمان با قوت گرفتن این خواسته، که مورد حمایت بخش قابل توجهی از جامعه ایرانی – کانادایی نیز قرار دارد، برخی از ناظران سیاسی عنوان کردند که قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست نیروهای تروریستی کانادا با «چالش‌هایی لجستیکی» و «موانع عملی» روبرو خواهد شد که پایبندی به آن را در واقعیت دشوار می‌کند. 

با این‌وجود تا پیش از برگزاری نشست خبری ترودو در روز جمعه، گمان برخی رسانه‌های کانادایی بر این بود که نخست‌وزیر کانادا در سخنان روز جمعه‌اش به‌صورت مشخص در این مورد صحبت خواهد کرد؛ گمانی که بر اساس یکی از اظهارات وزیر خارجه دولت فدرال کانادا شکل گرفته بود. 

پیش‌تر ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، در پاسخ به این سئوال که چرا دولت فدرال کانادا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار نمی‌دهد؟ وعده داد که نخست‌وزیر در نشست خبری روز جمعه در این مورد به جزئیات بیشتری اشاره خواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌حال در سخنان روز جمعه ترودو به این موضوع اشاره‌ای نشد. نخست‌وزیر کانادا در این نشست خبری تنها به گفتن این نکته بسنده کرد که دولتش تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران را افزایش خواهد داد و اعضای این سازمان نظامی را، که او آن را «سازمانی تروریستی» خطاب کرد، مورد بازخواست قرار خواهد داد. 

تردو در پاسخ به این پرسش که چرا دولتش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار نمی‌دهد، گفت احتمال انجام این اقدام در آینده وجود دارد. او در این بخش از سخنانش چنین گفت:«ما با دقت بسیار زیاد، تمام ابزارهای بالقوه را مورد بررسی قرار داده‌ایم و هیچ گزینه دیگری را هم از روی میز حذف نمی کنیم.»

از سوی دیگر کریستیا فریلند، معاون جاستین ترودو، نیز ضمن آنکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک سازمان تروریستی خطاب کرد، گفت دولت متبوعش این سازمان نظامی را در فهرست مربوط به «قانون مهاجرت و حمایت از پناهندگان» (IRPA) قرار می‌دهد؛ فهرستی که ارتباطی با فهرست سازمان‌های تروریستی ندارد و صرفا برای آن دسته از اعضای سپاه پاسداران که قصد مهاجرت به کانادا یا اخذ پناهندگی این کشور را دارند، محدودیت‌هایی به وجود خواهد آورد. 

ترودو در بخش دیگری از سخنان روز جمعه‌اش گفت اقدامات اخیر دولتش علیه جمهوری اسلامی، از جمله قرار دادن نام شماری از اعضای سپاه پاسداران در فهرست IRPA، در دسته اقدام‌هایی تنبیهی قرار دارند که پیش‌تر علیه حکومت‌هایی که مرتکب «جنایت جنگی» یا «نسل‌کشی» شده‌اند، مثل جنایت‌های انجام شده در رواندا و بوسنی، به‌کار رفته است.  

دولت فدرال کانادا همچنین در روز دوشنبه، ۱۱ مهر (۳ اکتبر)، اعلام کرد ۳۴ فرد و نهاد وابسته به جمهوری اسلامی ایران، از جمله پلیس «امنیت اخلاقی» و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مورد تحریم قرار می‌دهد. 

وزیر خارجه کانادا ضمن اعلام این خبر در حساب کاربری توییترش نوشت:«تداوم نقض فاحش و مداوم قوانین بین‌المللی از سوی [حکومت] ایران، از جمله بی‌اعتنایی آشکار نسبت به جان انسا‌ن‌ها، به‌خوبی مستند و شناخته شده است. [بنابراین] در پاسخ به نقض فاحش حقوق بشر، تحریم‌های جدیدی [علیه حکومت ایران] وضع کرده‌ایم.» 

با این‌حال برخی از تحلیل‌گرهای کانادایی، ضمن آنکه این اقدام دولت فدرال کانادا را تصمیمی درست ارزیابی کردند، هشدار دادند که باید میان «اعلام تحریم‌ها» و «اعمال تحریم‌ها» تفاوت قائل شد. به‌گزارش سی‌بی‌سی، یکی از همین ناظران به این شبکه خبری چنین گفت:«کانادا، به‌طور سنتی، در اجرای تحریم‌هایی که اعلام می‌کند با مشکل مواجه است.»

بیشتر از جهان