طبق آمارهای حکومتی، دست کم سه هزار نفر بازداشت شده‌اند

نهادهای امنیتی و سرکوبگر به شکلی ناموفق کوشیده‌اند با بازداشت‌های گسترده و حتی کور، خیزش سراسری مردم ایران را مهار کنند

بازداشت‌شدگان در شرایطی بسیار نامناسب نگهداری می‌شوند- AFP

بازداشت‌های کور و گسترده یکی از مهم‌ترین روش‌های نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی برای خاموش کردن اعتراضات در ایران بوده است؛ هرچند این روش تا به امروز موفقیت‌آمیز نبوده و اعتراضات کماکان در شهرهای مختلف کشور ادامه پیدا کرده است.

احمد وحیدی، وزیر کشور دوم مهر اعلام کرد که «بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ نفر از عوامل اتفاقات اخیر شناسایی و برخی از آنها دستگیر شده‌اند».

از سوی دیگر دفاتر وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه پاسداران، دادستانی‌ها و استانداری‌ها در استان‌های مختلف، آمارهای مختلفی از بازداشت شدگان در بیست روز خیزش سراسری مردم ایران اعلام کرده‌اند. بر اساس اعلام این نهادهای رسمی تا به امروز دست کم سه و هزار و ۲۰ نفر در جریان خیزش سراسری مردم ایران، در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند.

عزیزالله ملکی، فرمانده انتظامی استان گیلان نیز دوم مهر از دستگیری ۷۳۹ نفر از معترضان در سطح این استان خبر داده بود. ملکی با اعلام این خبر گفت: «۶۰ نفر از این افراد زن بودند که توسط پلیس و سپاه دستگیر شدند؛ تعداد زیادی از این افراد نیز بومی گیلان نبوده و از سایر استان‌ها برای اعتراض وارد گیلان شده بودند و به اماکن عمومی و اموال خصوصی آسیب وارد کردند.»

پیش از این سپاه استان گیلان نیز اعلام کرده بود که «۱۲ نفر از ۲ تیم سازمان‌یافته شبکه اغتشاشگران در گیلان توسط سربازان گمنام امام زمان شناسایی و دستگیر شدند.»

دادستان عمومی و انقلاب ساری روز سوم مهر اعلام کرد که در این اعتراضات ۴۵۰ نفر بازداشت شده‌اند. دادستان ساری مدعی شد در میان این افراد چند عضو داعش و کومله حضور داشتند و گفت: «با دستگیری این افراد و لیدرهای اغتشاشگران، کیفرخواست آنان صادر و پرونده به دادگاه ارسال شده است.»

دادستان مرکز سیستان و بلوچستان نیز در هماان روز از بازداشت هشت نفر خبر داد و گفت: «تاکنون ۸ نفر از اشرار مسلح که قصد افزایش دامنه ناامنی‌ها را داشتند، دستگیر شده‌اند.»

استاندار ایلام نیز پنجم مهر اعلام کرد که در این استان حدود ۱۸۶ نفر دستگیر و تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند. استانداری ایلام اعلام کرد: «با این افراد با عدالت برخورد خواهد شد و آنچه که این افراد به بیت‌المال لطمه زدند قطعا در تصمیم‌گیری و صدور احکام قضایی آنها تاثیرگذار خواهد شد.»

جانشین فرمانده انتظامی سمنان نیز پنجم مهر خبر از بازداشت ۱۵۵ نفر در این شهر داد و گفت: «صحنه‌گردان‌های ناآرامی‌های خیابانی اخیر در برخی شهرهای استان سمنان به تعداد ۱۵۵ نفر دستگیر شدند که ۲۶ نفر از آنان خانم هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط عمومی سپاه استان قم هفتم مهر خبر از بازداشت ۵۰ نفر در این استان داد. روابط عمومی سپاه پاسداران قم اعلام کرد: «فعالان این شبکه ۵۰ نفره ضمن فعالیت در فضای مجازی برای تحریک مردم به اغتشاش اقدام به چاپ و توزیع تراکت‌های تبلیغاتی علیه نظام در فضای حقیقی می‌کردند.»

فرمانده سپاه انصارالحسین استان همدان نیز چهاردهم مهر گفت: «۷۰۰ نفر در استان همدان در پی اعتراضات اخیر دستگیر شدند که ۸۰ درصد افراد دستگیر شده زیر ۲۵ سال بودند.»

او معترضان را ناآگاه و نا آشنا به اندیشه‌های انقلاب اسلامی دانست و معتقد بود که این افراد «مورد سوءاستفاده دشمن قرار گرفتند».

پیش از این فرماندار ویژه ملایر در استان همدان نیز خبر از بازداشت ۶۹ نفر در اعتراضات ۳۱ شهریور این شهر داد و مدعی شد از برخی از آن‌ها سلاح گرم و سرد، فشنگ و مواد انفجاری کشف کرده‌اند.

در مورد بازداشتی‌های استان تهران تا به امروز آماری اعلام نشده است اما سه‌شنبه گذشته دوازدهم مهر، دادستان عمومی و انقلاب تهران پس از بازدید از زندان‌های تهران بزرگ و اوین اعلام کرد که «۴۰۰ نفر از زندانی‌های متنبه‌شده اغتشاشات آزاد شدند».

در نتیجه دست کم آمار ۴۰۰ نفر بازداشتی در تهران تا به امروز از سوی نهادهای رسمی اعلام شده است که مشخص نیست این تعداد چند درصد از کل بازداشتی‌ها را تشکیل می‌دهند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نیز هشتم مهر در بیانیه‌ای اعلام کرد که «۴۹ نفر از عوامل و مرتبطین گروهک منافقین بازداشت شده‌اند.»

وزارت اطلاعات در این بیانیه همچنین از بازداشت ۷۷ نفر از اعضای گروه‌های سیاسی کردستان خبر داد. این سازمان اطلاعاتی ۵ نفراز بازداشت شدگان را عضو «گروهک‌های تکفیری ـ تروریستی» عنوان کرد. وزارت اطلاعات ۹۲ نفر از بازداشت شدگان از سوی خود را «وابستگان رژیم منحوس پهلوی و از سلطنت‌طلبان» معرفی کرد و همچنین خبر از بازداشت تبعه‌های خارجی در روزهای اخیر داد. وزارت اطلاعات اعلام کرد که «۹ تبعه بیگانه از اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و... در صحنه اغتشاشات یا در پشت صحنه‌های توطئه بازداشت شدند».

وزارت اطلاعات در پایان این بیانیه خبر از بازداشت ۲۸ نفر دیگر داد و نوشت: «شناسایی و بازداشت ۲۸ نفر از اراذل و اوباشی که سابقه‌ی زندان، خرید و فروش و مصرف مواد مخدر، اوباش‌گری، تجاوز به عنف و ... را دارا هستند در صحنه‌ اغتشاشات. حمله‌ نامبردگان به نیروهای حافظ امنیت کشور و مجروح نمودن آن‌ها مستند می‌باشد.»

بر اساس این اعلام‌های رسمی و بدون احتساب بازداشت افراد شناخته شده و روزنامه‌نگاران و دانشجویان و شهروندانی که نامشان در خبرهای رسمی و غیر رسمی مطرح شده بود و صرفا بر اساس آمارهای حکومتی از بازداشتی‌ها می‌توان گفت دست کم سه هزار و۲۰ نفر در جریان خیزش سراسری مردم ایران بازداشت شده‌اند. این درحالی‌ است که آمارهای غیر رسمی و غیر حکومتی از بازداشت عده به مراتب بیشتری از شهروندان حکایت دارد.