برگزاری کنکور در امارت طالبان؛ به دختران اجازه داده نشد رشته‌های دلخواه خود را انتخاب کنند

طالبان سرانجام با چهارماه تاخیر، آزمون کنکور را برگزار کردند

در این عکس از  داوطلبان کنکور در پنجشیر، هیچ دختری دیده نمی‌شود- عکس از ایندیپندنت فارسی

مقام‌های وزارت تحصیلات عالی رژیم طالبان اعلام کردند آزمون کنکور ۱۴۰۱ از روز پنجشنبه، ۱۴ مهر، آغاز شد. این آزمون به مدت سه روز در ۳۳ استان افغانستان برگزار می‌شود.

منابع محلی در برخی استان‌های افغانستان، از وضع محدودیت‌هایی برای دختران دانشجو در آزمون کنکور امسال خبر می‌دهند. بر این اساس، گفته می‌شود که در بعضی مناطق، دختران اجازه نیافته‌اند رشته‌های اقتصاد، روزنامه‌نگاری، کشاورزی، دامپزشکی و مهندسی را انتخاب کنند و در برخی شهرها هم دختران جدا از پسران و بعدازظهر، آزمون داده‌اند.

برخی منابع هم از ممانعت دختران برای شرکت در آزمون کنکور در پنجشیر خبر می‌دهند. دو تن از دختران به ایندیپندنت فارسی گفتند که به آنان اجازه داده نشد احراز هویت بیومتریکی شوند و به محل آزمون بروند. شماری از مردانی نیز که با پسرانشان به محل برگزاری آزمون کنکور در پنجشیر رفته بودند، گفتند که به دختران اجازه داده نشد در آزمون کنکور شرکت کنند و آنان گریه‌کنان به خانه برگشتند.

در همین حال، افرادی در پنجشیر می گویند از ۳۰۳ دختر و پسری که کارت شرکت در آزمون کنکور دریافت کرده بودند، ۲۴۰ نفر برای احراز هویت بیومتریکی حاضر شدند و در میان آن‌ها، ۱۷ نفر هم دختر بودند. این دختران بعدازظهر پنجشنبه توانستند آزمون دهند.

شماری از دختران دانشجو در ننگرهار هم گفتند که اجازه نیافته‌اند رشته‌های روزنامه‌نگاری، مهندسی، دامپزشکی، اقتصاد و کشاورزی را انتخاب کنند. دختران در لغمان هم گفتند که رشته روزنامه‌نگاری در فهرست انتخاب رشته‌ها آن‌ها نبوده است.

بر اساس گزارش‌ها، شش هزار و ۳۳۱ دانشجو در استان بدخشان در کنکور شرکت کردند که حدود سه هزار نفر از آنان دخترند. شمار شرکت‌کنندگان کنکور۱۴۰۰ در بدخشان، ۱۰ هزار و ۸۰۰ تن اعلام شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در استان تخار نیز چهار هزار نفر در این آزمون شرکت کردند که دو هزار نفر دختر بودند. مسئولان در تخار از کاهش تعداد شرکت‌کنندگان کنکور ۱۴۰۱ خبر دادند و گفتند که در سال ۱۴۰۰، بیش از هشت هزار و ۵۰۰ تن در این استان کنکور داده بودند.

در غزنی، از پنج هزار و ۴۱ متقاضی ورود به دانشگاه، دو هزار و دو نفر دخترند. در بامیان، ۹۵ هزار در کنکور شرکت کرده‌اند و در هرات هم تعداد هفت هزار شرکت‌کننده کنکور ثبت شده است.

مسئولان در کنر شمار شرکت‌کنندگان در این آزمون را ۸۰۰ تن اعلام کردند.

بر اساس آماری که وزارت تحصیلات عالی طالبان ارائه کرد، در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۵۰ هزار نفر کنکور می‌دهند و حدود ۱۱۵ هزار نفر در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته خواهند شد.

کنکور ۱۴۰۱ در افغانستان نسبت به سال‌های گذشته، با چهار ماه تاخیر برگزار می‌شود.

این در حالی است که بیش از یک سال است که دختران بالاتر از کلاس ششم در افغانستان اجازه تحصیل ندارند.

بیشتر از جهان