دهیل: غرب باید روند فروپاشی جمهوری اسلامی را تسریع کند

برای شروع، کشورهای غربی ابتدا باید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که تحریم‌های موشکی و نظامی حکومت ایران را تعلیق کرد، فسخ کنند

هم‌زمان با تداوم اعتراض‌های ضد حکومتی در شهرهای کوچک و بزرگ ایران، واکنش‌های جهانی و تحلیل رسانه‌های بین‌المللی از چگونگی برخورد کشورهای غربی با حکومت ایران و برنامه هسته‌ای تهران ادامه دارد.

وب‌سایت خبری-تحلیلی دهیل روز پنجشنبه در گزارشی نوشت کشورهای غربی و به‌طور مشخص آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در میانه اعتراض‌ها و خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، دوگانه برخورد می‌کنند و دچار یک سردرگمی‌اند.

به نوشته نویسنده دهیل، کشورهای غربی از یک طرف برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای با حکومت ایران، باید تحریم‌های کنونی را کاهش دهند و از طرف دیگر، تضعیف تحریم‌ها به تقویت حکومت ایران و نیروهای سرکوبی که در خیابان‌ها به‌طور خشونت‌باری علیه معترضان اقدام می‌کنند می‌انجامد.

نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه با محکوم کردن قاطع مرگ مهسا امینی و انجام تحقیقات «بی‌طرفانه و موثر»، خواهان اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های قانونی علیه عوامل سرکوب‌ها و قتل مهسا امینی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین ارتباط جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ماه‌های گذشته به‌عنوان نماینده اصلی کشورهای اروپایی برای گفت‌وگوهای هسته‌ای احیای «برجام» با مقام‌های دولتی حکومت ایران دیدار و گفت‌وگو داشت‌، دو روز پیش گفت اتحادیه اروپا در حال ارزیابی تمامی گزینه‌ها است تا مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه  نیروهای امنیتی حکومت ایران وضع کند. موضع‌گیری که با واکنش تند حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت ایران و سایر مقام‌های وزارت خارجه مواجه شد.

وب‌سایت دهیل در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه خود، ضمن اشاره به روند مذاکرات ۱۸ ماهه با حکومت ایران و محتوای ناامید‌کننده پاسخ‌های حکومت برای احیای برجام، نوشت: «هرچند شرایطی که آمریکا و سه کشور اروپایی برای بازگشت حکومت ایران به تعهدات برجامی در نظر گرفته‌ بودند «سخاوتمندانه» توصیف شده است، اما ایران در نهایت قبول نکرد و به نظر می‌رسد اساسا علاقه‌ای برای دستیابی به یک توافق ندارد.»

به نوشته نویسنده دهیل، شرایط در حال حاضر به‌گونه‌ای است که دولت‌های غربی باید رویکردشان در قبال حکومت ایران را تغییر دهند. به‌ این معنا که نه‌تنها گامی در جهت تضعیف تحریم‌های کنونی برندارند، بلکه با تقویت بیشتر تحریم‌ها و تلاش برای بازگرداندن تحریم‌های قبلی سازمان ملل، همراه با تداوم فشارهای دیپلماتیک، زمینه سقوط نظام جمهوری اسلامی را فراهم کنند.

به نوشته دهیل، کشورهای غربی ابتدا باید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که تحریم‌های موشکی و نظامی حکومت ایران را تعلیق کرد، فسخ کنند و در گام بعدی، باید فشار بیاورند تا برنامه‌ غنی‌سازی اورانیوم در ایران متوقف و حکومت ایران به تمامی تعهداتش در آژانس، وفق «پیمان‌ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» پایبند باشد.

به لحاظ حقوقی، این امکان وجود دارد که با ارجاع دوباره پرونده اتمی حکومت ایران به شورای امنیت سازمان ملل، نه‌تنها تمامی تحریم‌ها و محدودیت‌های پیشین بازگردد، بلکه مجموعه‌ای از تحریم‌های تازه هم وضع شود.